همشهری آنلاین: کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه از موضوع مطرح شده در رسانه‌ها برای میانجیگری هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا برای بهبودی روابط تیره و سرد دو کشور استقبال کرد.

کرملین از میانجیگری کیسینجر برای بهبود روابط روسیه و آمریکا استقبال کرد

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در این باره اعلام کرد: کیسینجر سیاستمداری آگاه و دوراندیش است که اطلاعاتی عمیق از روابط مسکو و واشنگتن دارد.

بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، پسکوف تاکید کرد: اگر دانش سیاسی، تجربیات فنی و اقدام کیسینجر مورد نیاز باشد، ما از آن استقبال می کنیم.

پایگاه نشریه آمریکایی پولیتیکو روز یکشنبه نوشت، در حالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته خواستار همکاری نزدیک تر با مسکو است، هنری کیسینجر 93 ساله به عنوان یک واسطه احتمالی مطرح شده و ممکن است به توافق های آینده با روسیه کمک کند.

این پایگاه افزوده است: کیسینجر از سال ها پیش و از دهه 1990 با ولادیمیر پوتین آشنایی داشته و همزمان با بالا رفتن وی از پلکان قدرت این دو حتی زمان سردی روابط آمریکا و روسیه روابط گرم خود را حفظ کردند.

روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

اکنون راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد.

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل به تازگی اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.

کد خبر 356882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha