سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

شهردار تهران در دیدار با دبیران شورایاری مناطق تهران بر پشتیبانی از شورایاران تأکید کرد و از شهرداران مناطق خواست تا بیشترین تعامل را با شورایاران داشته باشند و آنها را در حل مشکلات محله و منطقه یاری کنند.

محمدباقر قاليباف در نشستي كه با دبيران شوراياري مناطق تهران داشت، ضمن مهم خواندن مسئوليت اين نهاد مردمي گفت: شوراياري‌ها منطبق بر آرمان‌هاي حضرت امام(ره) پايه‌گذاري شده است و اگر در اين مسير مشكلي وجود داشته باشد ازآن روست كه كار مردم را به‌خودشان واگذار نمي‌كنيم؛ درحالي‌كه تجربه نشان داده توزيع قدرت درميان مردم منجر به انجام دادن اصولي و منطقي‌تر كارها مي‌شود.

تأكيد قاليباف اين بود كه نبايد نهاد شوراها به سيستم‌هاي دولتي و اداري پيوند بخورند چون در اين صورت ادامه حيات‌شان با مشكل مواجه خواهد شد. شهردار تهران در ادامه گفت: بايد قدر نهاد مردمي شوراياري را بدانيم و در حل مشكلات ياري‌شان كنيم چون شوراياران واسطه ميان مردم و مسئولان هستند و مشكلات منطقه را پيش از همه حس مي‌كنند. ضرورت بيمه شوراياران از ديگر موضوعاتي بود كه قاليباف به آن اشاره كرد و گفت: معتقدم كاركنان سراي محله بايد بيمه شوند اما چون سراي محله‌ها ارتباط كاري با شهرداري ندارند، بايد تحت مديريت شوراياران باشند.

در بحث سراي محله و پرداخت هزينه‌ها نيز شهردار تهران گفت: چون اين سرا‌ها متعلق به شهرداري نيست پرداخت هزينه‌ها پارادوكس ايجاد خواهد كرد و بي‌ترديد اين پارادوكس ما را دچار مشكل خواهد كرد. اما آنچه مشكل را حل مي‌كند كلام خدا در قرآن است كه مي‌فرمايد: پاداش عمل خوب به شرط اخلاص است. قاليباف همچنين در سخنان خود از سراي محله به‌عنوان پيشخوان‌هاي موضوعات اجتماعي در محله‌ها نام برد و گفت: طرحي با اين موضوع در حال آماده‌سازي است تا پيش‌نويس آن آماده و در شهر تهران به‌عنوان پايلوت اجرا شود.

  • مأموريت سراهاي محله

مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها هم در اين ديدار از مشكلات و چالش‌هاي مسير شوراياران سخن گفت و اظهار داشت: يكي از مشكلات سد راه شوراياران سليقه‌اي عمل كردن شهرداران مناطق است. بعضي از شهردار‌ها شوراياران را در مسير پيگيري مشكلات منطقه ياري مي‌كنند، بعضي ديگر اما هيچ بودجه‌اي براي فعاليت شوراياران درنظر نمي‌گيرند يا به اجبار تن به اين كار مي‌دهند. به گفته رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها، در سراي محله‌ها مشكل زيادي وجود دارد كه از بيمه نبودن كاركنان تا توقعات خارج از ظرفيت اين سراها را شامل مي‌شود؛ درحالي‌كه ماموريت مديريت محله فعاليت‌هاي فرهنگي اجتماعي است و نبايد انتظاري خارج از ظرفيت و وظيفه از سراي محله‌ها داشته باشيم. طلايي مشكل بعدي نهاد مردمي شوراياري را عدم‌همكاري نمايندگان سازمان‌ها با آنها دانست و گفت:‌ از شهرداري مناطق درخواست داريم نمايندگان دستگاه‌ها و شوراياران را دور هم جمع كنند تا در جلسه‌اي مشترك عدم‌همكاري اين دستگاه‌ها با شوراياري را پيگيري كنند.

طلايي همچنين از شهردار تهران درخواست كرد سراهاي محله را يكي از ساختمان‌هاي شهرداري منطقه بدانند چون اين مجموعه‌ها توان مالي ندارند خودشان پول آب و برق و گازشان را پرداخت كنند و مجبور مي‌شوند براي كسب درآمد، اقدام به راه‌اندازي مهد‌كودك و... كنند.

  • نگراني از فرداي سراهاي محله

كمبود سراي محله و لزوم قانوني شدن فعاليت شوراياراي‌ها از ديگر چالش‌هاي مطرح شده در اين نشست بود كه مرتضي طلايي درباره آن گفت: اگر فعاليت شوراياري‌ها را قانوني نكنيم مشخص نيست چه در انتظار اين نهاد مردمي باشد چون ممكن است با يك تغيير مديريتي همه‌‌چيز به شكل اول خود بازگردد و انگار نه انگار كه از اول نهادي به اسم شوراياري وجود داشته است. درخواست آخر مطرح شده از سوي رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها ديدار با مقام معظم رهبري بود، وي گفت: ما از شهردار تهران مي‌خواهيم تا شوراياران را به خواسته قديمي خود برسانيد چون بي‌ترديد اين ديدار تأثير فراواني بر فراگير شدن اين نهاد در سطح كشور و قانوني شدن آن خواهد داشت.

کد خبر 356798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha