مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

در سال‌های گذشته همه زیرساخت‌های اساسی شهر تهران ازجمله مترو از مناطق جنوبی آغاز شده درحالی‌که تا پیش از این، همیشه پروژه‌های شهری ابتدا از مناطق برخوردار شمالی آغاز می‌شد.

قالیباف

اين نكته را شهردار تهران  مطرح كرد. به‌گفته محمدباقر قاليباف اين امر موجب شده بود كه كار پيشرفت و توسعه در مناطق محروم شهر با كندي پيش برود و مردم جنوب شهر از امكانات رفاهي بي‌بهره بمانند اما در 10سال گذشته سعي شده فرهنگسازي‌ و نسبت به كاهش فاصله شمال و جنوب اقدام شود. وي بابت كم شدن فاصله شمال و جنوب شهر نيز خدا را شكر كرد.

محمدباقر قاليباف درجمع دبيران شوراياري و مديران محله‌هاي منطقه‌14به سخنان رهبر انقلاب استناد كرد كه هميشه به عدالت و رسيدگي به محرومان تأكيد داشته‌اند و گفت: اگر غير اين عمل كنيم، وظيفه خودرا درست انجام نداده‌ايم.قاليباف همچنين خطاب به دبيران شوراياري منطقه‌14 تهران از اصلاح بزرگراه افسريه و امتداد آن به شهيدكلاهدوز، تملك و تعريض خيابان پيروزي و ساخت بزرگراه امام‌علي به‌عنوان اقدامات توسعه‌اي براي مناطق محروم سخن گفت و افزود:

مثلا بزرگراه امام علي ازجمله كارهايي بود كه پيش از آغاز كار با هر كسي درباره آن مشورت مي‌كردم، همه مي‌گفتند اين باتلاقي است كه اگر واردش شويد، معلوم نيست بتوانيد از آن خارج شويد و هيچ‌كس توصيه نمي‌كرد كه اين كار را شروع كنيم ضمن اينكه طي ماه‌هاي پيش رو به‌دنبال آن هستيم تا ادامه بزرگراه آزادگان را از دولت‌آباد به گردنه تنباكويي و بزرگراه شهيد شوشتري متصل كنيم تا به اين وسيله بار عظيمي از ميدان بسيج برداشته شود.

  • توسعه مترو براي مردم جنوب شهر

شهردار تهران با اشاره به توسعه خطوط مترو در منطقه‌14، گفت: خط 4مترو در شمال منطقه14 و در خيابان پيروزي به بهره‌برداري رسيده است، همچنين خط 7مترو از بزرگراه شهيد محلاتي عبور مي‌كند كه در ماه‌هاي پيش رو تمامي طول اين خط به‌صورت كامل با ايستگاه به بهره‌برداري مي‌رسد.

به‌گفته قاليباف به ازاي ساخت هر كيلومتر از خطوط مترو حدود 240ميليارد تومان هزينه مي‌شود كه در كنار آن براي احداث ايستگاه‌هاي مترو نيز بايد هزينه‌هاي جداگانه‌اي صورت گيرد. وي به موضوع نوسازي بافت فرسوده نيز اشاره كرد و گفت: تهران تنها شهري است كه براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده بدون كمك دولت تسهيلات اختصاص داده است مثلا شهرداري تخفيف 100درصدي براي عوارض نوسازي درنظر گرفته و حتي جريمه‌هاي گذشته املاك فرسوده را بخشيده و براي انشعاب آب، برق، گاز و نوسازي، وام قرض‌الحسنه درنظر گرفته درحالي‌كه براساس مصوبه مجلس دولت مكلف است 50درصد تخفيفات صادر شده به‌منظور نوسازي بافت فرسوده را براي شهرداري‌ها تأمين كند.

وي با تأكيد بر اين كه كاري در شهرداري انجام نشده كه اولويت آن از جنوب شهر شروع نشده باشد، گفت: امكان دارد بعضي بگويند در اين دوره مديريت شهري به جنوب شهر توجه نشد اما احتمالا آنها تازه از راه رسيده‌اند و فرصت نكرده‌اند باشند كه در جنوب شهر قدم بزنند تا ببينند چه خبر است.

شهردار تهران اولويت شوراياري‌ها در حوزه محله‌ها را توجه به موضوعات اجتماعي، فرهنگي و تربيتي دانست و گفت: اين رويكرد اجتماعي در انجام برنامه‌ها با باورهاي انقلابي ما مانوس‌تر است، همانطور كه در فرهنگ قرآني توجه به خانواده، همسايه و محله تأكيد شده است تا در حوزه‌هاي اجتماعي در همه امورات از حال يكديگر با‌خبر باشيم. يكي ديگر از تأكيدات قاليباف ضرورت توجه به امور محرومان و نيازمندان در محله‌ها بود.

وي گفت: هيچ ترديدي وجود ندارد كه مردم ما مهربان، با‌محبت و خير هستند؛ بنابراين شوراياري‌ها مي‌توانند در تك‌تك خانه‌هاي محله‌ها را بزنند و نسبت به جلب نظر مردم براي كمك به خانواده‌هاي نيازمند و محروم استفاده كنند. شهردار تهران همچنين گفت: تمامي محله‌هاي منطقه‌14 مي‌توانند شرايطي را فراهم كنند تا بتوانيم پرچم جمهوري اسلامي و پرچم‌هاي مذهبي را در اعياد بزرگ ملي و مذهبي در مقابل در منازل و ساختمان‌ها نصب كنيم؛ همانطور كه در بسياري از شهرهاي دنيا نيز پرچم آن كشور در مناسبت‌هاي ملي در مقابل تمامي ساختمان‌ها نصب مي‌شود.

  • رونق اقدامات عمران شهري در منطقه 14

محمدباقر قاليباف ديروز درحاشيه نشست با دبيران شوراياري منطقه‌14هم با اشاره به تعريض خيابان پيروزي گفت: براي تعريض اين خيابان تنها حدود 27پلاك باقي مانده است كه در ماه‌هاي پيش رو كار آنها نيز به اتمام خواهد رسيد و كار عقب‌نشيني اين خيابان پس از چندين دهه تكميل مي‌شود.

وي خبر داد: سه ايستگاه از خط 7 متروي تهران در منطقه‌14تا پايان سال تكميل و مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد كه با اضافه شدن خط 7 متروي تهران به چرخه حمل‌ونقل عمومي كمك قابل توجهي به شبكه حمل‌ونقل منطقه خواهد شد. شهردار تهران از تكميل امتداد بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا در جنوب‌شرقي تهران تا پايان سال خبر داد و گفت:

طبيعتا بزرگراه شهيد شوشتري شاخه فرعي براي منطقه‌14خواهد شد كه مقرر شد در اين بخش بتوانيم دسترسي‌هاي لازم را به بهره‌برداري برسانيم. قاليباف با اشاره به تعيين تكليف خيابان 35متري كرمان گفت: تا پايان دي‌ماه بحث اجراي طرح خيابان كرمان كه از موضوعات مهم منطقه به‌شمار مي‌رود را دنبال خواهيم كرد تا دسترسي به بزرگراه امام علي تسهيل شود. وي افزود: همچنين در محدوده گل‌شناس نيز حدود 88پلاك نياز به تملك دارد كه از نكات مهم منطقه به‌شمار مي‌رود؛ به همين دليل در جريان نظارت ستادي امروز پيرامون اين محور نيز تصميم‌گيري شد تا به‌عنوان پروژه‌هاي اولويت‌دار شهرداري براي سال‌96 مورد توجه قرار گيرد.

قاليباف خاطرنشان ساخت: در بعضي نقاط منطقه‌14 فضاي سبز مناسبي وجود دارد اما برخي محله‌ها از سرانه فضاي سبز پايين‌تري برخوردار هستند. به همين جهت در جريان نظارت ستادي امروز تصويب شد تا باغ وثوق‌الدوله و باغ رئيسي به‌عنوان فضاي سبز حفظ شده و در رديف‌هاي بودجه سال آينده ديده شود. به‌گفته شهردار تهران پارك كودكان در باغ گيوي قديم واقع در منطقه‌14به‌صورت كامل به‌عنوان باغ و فضاي سبز به فعاليت خود ادامه مي‌دهد؛

در كنار اين، اقداماتي در حوزه مسائل فرهنگي و اجتماعي، رسيدگي به محرومان، تقويت سراهاي محله، جابه‌جايي و تملك سراهاي محله از مصوباتي بود كه در جريان نظارت ستادي امروز به تصويب رسيد. شهردار تهران همچنين در پاسخ به سؤال ديگري درباره سرنوشت باغ رئيسي در منطقه‌14گفت: باغ رئيسي يك ملك خصوصي است كه اشكالاتي پيرامون آن پيدا شده بود، به‌نحوي كه بعضي از درختان را به سمت خشك شدن برده بودند اما حوزه فضاي سبز شهرداري با اين موضوع برخورد كرد و چندين نوبت درختان آنجا را آبياري كردند. هم‌اكنون نيز اين توافق بين شهرداري و مالك اين باغ صورت گرفته است كه كار آنجا به‌صورت 30-70دنبال شود؛ امروز نيز تصميم‌گيري شد تا اين توافق اجرايي شده و 100در‌صد فضاي سبز و درختان آنجا حفظ شود. وي همچنين به موضوع باغ وثوق‌الدوله اشاره كرد و گفت:

در اين باغ نيز مقرر شد تا با مالكان آنجا توافق كنيم چرا كه برخي محله‌هاي منطقه‌14 نيازمند افزايش فضاي سبز است و با اين دو باغ مي‌توانيم به بهبود سرانه‌هاي منطقه كمك كنيم. وي تصريح كرد: در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي بعضي از پارك‌هاي منطقه‌14 تحت‌تأثير حضور معتادان متجاهر است كه در اين مورد نيز تصميم‌گيري شد تا كار با اولويت پيگيري شود، در اين زمينه شهرداري آمادگي دارد تا هر معتادي كه نسبت به ترك اعتياد خود اقدام كند را در مراكز بهاران به‌منظور توانمند‌سازي‌ اين افراد بپذيرد تا پس از ترك اعتياد، براي اشتغال و برگشت به زندگي عادي آنها اقدام شود.

  • از پاركينگ غافل نشويد

شهردارتهران ديروز در نشست با شوراياران منطقه 14 ‌ با اشاره به كمبود سرانه پاركينگ در محله‌هاي جنوب شهر، گفت: طبق قانون افرادي كه كسري پاركينگ دارند مي‌توانند پاركينگ مورد نياز ساختمان خود را حداكثر تا فاصله 250متري از محل سكونت‌شان تهيه كنند، ما در كنار كاربري اداري، تجاري و مسكوني، كاربري پاركينگ را هم به تصويب رسانده‌ايم؛

بدين معني كه افراد مي‌توانند در محله‌ها به جاي ساخت‌وساز مسكوني، پاركينگ بسازند و حتي هر پاركينگ مي‌تواند يك سند مجزا داشته باشد.قاليباف‌خواستار آن شد تا شوراياري‌ها پلاك‌هاي مناسب براي احداث پاركينگ را شناسايي كرده و اطلاع‌رساني لازم را در اين زمينه انجام دهند تا صاحبان املاك انگيزه لازم براي ساخت پاركينگ را به‌دست بياورند.

کد خبر 357781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha