دکتر یوسف اجنی: نیلکوه در شرق استان گلستان در مجاورت شهرستان گالیکش و درحاشیه جاده بین‌المللی گرگان-‌مشهد قرار دارد.

توسعه ناپایدار، نیلکوه را تهدید می‌کند

اين كوه به‌علت ارتفاع بالا (1350متر از سطح دريا)تأثير بسزايي در اقليم منطقه داشته و باعث هدايت ابرهاي باران‌زا به سمت مزارع حاصلخيز كلاله، گاليكش و تنگراه مي‌شود. علاوه بر اين، مجاورت اين كوه با پارك ملي گلستان و تنوع زيستي قابل‌توجه آن سبب شد پيشنهادهايي مبني بر الحاق آن به محدوده پارك ملي گلستان نيز مطرح شود.

در دهه‌هاي پيشين، نيلكوه يكي از جاذبه‌هاي گردشگري استان محسوب مي‌شد اما متأسفانه در اثر احداث كارخانه سيمان «پيوند گلستان» هم‌اكنون جذابيت خود را از دست داده و منظره‌اي دلخراش جاي آن منظره زيبا را گرفته است؛ به‌طوري كه اگر‌ براي جلوگيري از روند موجود چاره‌اي نشود به‌طور قطع مي‌تواند به يك فاجعه زيست‌محيطي براي منطقه تبديل شود كه جبران آن غيرممكن خواهد بود. ظاهرا قرار است اين كوه طي يك پروژه طولاني مدت براي توليد سيمان مورد بهره‌برداري قرار گيرد. قطع به يقين، يكي از اهداف احداث اين كارخانه اشتغال‌زايي بلندمدت براي جوانان منطقه بوده، اما اين امر نه‌تنها محقق نشده بلكه نزديك به 40درصد از كاركنان اين كارخانه غيربومي هستند.

به‌عنوان يكي از اهالي منطقه كه مدرك دكتري خود را در رشته گياه‌شناسي از كشور آلمان دريافت كرده، اين مسئله را با مسئولان محترم منابع طبيعي و محيط‌زيست استان در ميان گذاشته‌ام اما نتيجه‌اي حاصل نشده است. اين درحالي است كه مقام معظم رهبري بارها بر حفظ عرصه‌هاي منابع طبيعي تأكيد كرده‌اند ؛ باوجوداين، مسئولان اداره منابع طبيعي در مقابل اين فاجعه همچنان سكوت اختيار كرده و در پي اجراي قوانين نيستند.

تخريب نيلكوه در بي‌توجهي مسئولان محيط‌زيست و ساير دستگاه‌ها و نهادهاي ذي‌ربط محلي و ملي درحالي ادامه دارد كه براساس برخي شواهد عوارض تنفسي در ميان اهالي نزديك به اين كارخانه منتشر شده است. از مسئولين شهرستان‌هاي كلاله و گاليكش به‌ويژه نماينده محترم منطقه در مجلس دهم كه در تبليغات انتخاباتي خود مسئله نيلكوه را مدنظر داشت انتظار مي‌رود اهتمام ويژه‌اي در اين مورد داشته باشند.

کد خبر 356788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha