همشهری‌آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را که خواستار پایان شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینی است، تصویب کرد.

در رای گیری شورای امنیت همه موافق متوقف‌شدن شهرک‌سازی صهیونیست‌ها شدند اما آمریکا رای ممتنع داد.

بخشی از قطعنامه این بود که دبیرکل هم هر سه ماه یک‌بار گزارش خودش را درباره اجرایی شدن قطعنامه به شورا ارائه دهد.

سفیر ونزوئلا گفت: اتفاقی تاریخی بود.

این خبر حاکی است اگر رژیم صهيونيستي به قطعنامه عمل نکند، می‌شود در شورا روند تحریم را در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک،

سامانتاپاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در پی تصویب این قطعنامه در شورای امنیت مدعی شد: آمریکا این پیام را که شهرک‌سازی‌ها باید متوقف شوند؛ بیش از پنج دهه تکرار کرده است.

با این اوضاع، احتمالا شاهد افزایش تنش میان اوباما و ترامپ در هفته های مانده به پایان دوران انتقالی خواهیم بود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل البته به طرفداری از اسرائیل از این‌که در سازمان ملل بیش از دیگر کشورها نام این کشور مطرح می شود و قطعنامه های بیشتری درباره آنها تصویب شده انتقاد کرد و خواست با اسرائیل هم به مانند دیگر کشورها رفتار شود.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد گسترش سریع فعالیت‌های شهرک سازی، راه حل دو کشور را در معرض خطر قرار داده‌است.

بن رودز با اعلام این مطلب، انتقادهای مطرح شده توسط دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در خصوص این تصمیم، رد کرد.

او در این باره گفت اوباما تا تاریخ بیستم ژانویه(اول بهمن)، رئیس‌جمهور آمریکا است.

دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از رای مثبت شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی در پیامی کوتاه در توییتر نوشت: در مورد سازمان ملل باید بگویم پس از 20 ژانویه، خیلی چیزها تغییر خواهد کرد و متفاوت خواهد شد.

ترامپ افزود پس از ورودش به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، خیلی چیزها در سازمان ملل تغییر خواهد کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، به شیوه‌ای صحیح اقدام به محکوم کردن «اقدام‌هاي تحریک‌آمیز و فعالیت‌های شهرک‌سازی» می‌کند و از هر دو طرف می‌خواهد تا راه حل دو کشور را پیش ببرند.

جان مک کین، سناتور آمریکایی اعلام کرد رای ممتنع آمریکا به قطعنامه شورای امنیت در خصوص توقف شهرک‌سازی های اسرائیل، باعث می شود آمریکا نیز در این حمله به این رژیم شریک باشد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرد سیاست خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، «از ساده دلی و حماقت، به بی‌پروایی کامل» رسیده است.

او این موضوع را پس از آن اعلام کرد که آمریکا به قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، رای ممتنع داد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت، اقدام این شورا را در تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین، اقدامی دیرهنگام اما مهم و ضروری خواند.

سخنگوی جنبش حماس پس از رای مثبت شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی اعلام کرد: از همه کشورهایی که به حقوق ملت فلسطین رای مثبت دادند، تشکر می کنیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از تصویب قطعنامه شورای امنیت این سازمان درباره توقف فعالیت‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی استقبال کرد.

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: بان کی مون از مقامات اسرائیل و فلسطین می‌خواهد با جامعه بین‌المللی برای ایجاد فضای مطلوب با هدف از سرگیری جدی گفت‌وگوهای صلح همکاری کنند.

کد خبر 356390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha