محمد باریکانی: شهروندان ایرانی از سفر به ترکیه خودداری کنند؛ این هشدار وزارت‌خارجه ایران به گردشگران و شهروندان ایرانی است که تصمیم به سفر به ترکیه گرفته‌اند تا مشخص شود آن کشور اکنون به یکی از مقاصد ناامن گردشگری تبدیل شده است.

ترکیه

توصيه اكيد وزارت‌خارجه ايران به گردشگران ايراني براي سفر نكردن به تركيه در شرايط ناامن آن كشور و حضور فعال عناصر داعش در شهرهاي تركيه، بلافاصله پس از ترور دوشنبه شب گذشته آندره گناديوويچ كارلف در يك نمايشگاه عكس در آنكارا اعلام شده است تا گردشگران ايراني را متوجه مخاطره‌آميز بودن سفر به تركيه كند و به آنها گوشزد كند كه بهتر است مقصد امن‌تري را براي سفرهاي خود انتخاب كنند.

در سايت وزارت خارجه ايران خطاب به هموطنان ايراني كه قصد سفر به تركيه دارند، آمده است: نظر به شرایط خاص در کشور ترکیه طی روزهای اخیر به کلیه هموطنانی که قصد مسافرت به این کشور را دارند، توصیه اکید می‌شود تا اطلاع ثانوی از انجام مسافرت‌های غیرضروری به این کشور اجتناب کنند.

شرايط وخيم امنيتي در تركيه به جايي رسيده است كه سفارت ايران در آنكارا نيز در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه ديروز، سرکنسولگری‌های ایران در ترابوزان، ارزروم و استانبول تعطیل شدند و خدمات کنسولی در اين دفاتر ارائه نشد. تركيه در 2سال اخير با شرايط حاد امنيتي مواجه شده و هشدار وزارت خارجه ايران نيز براي چندمين بار در پي رخ دادن حملات انتحاري و گشوده‌شدن درهاي ترور در آن كشور اعلام شده است.

انفجارهاي انتحاري در فرودگاه استانبول، هدف قرار دادن مراكز گردشگري و تفريحي در شهرهاي توريستي تركيه و همچنين بمبگذاري هاي پي در پي در آن كشور كه داعش مسئوليت تعداد زيادي از آنها را برعهده گرفته است، موجب شد تا برخي كشورهاي جهان از جمله روسيه و حتي آمريكا بارها به گردشگران خود در آن كشور هشدار بدهند كه حتي‌المقدور در معابر شلوغ تردد نكنند.

چندي پيش نيز تركيه به‌رغم تهديدات صورت‌گرفته توسط گروه‌هاي افراطي در آن كشور با ماجراي كودتاي خونين مواجه شد كه در آن اتفاق نيز خسارات زيادي متوجه گردشگران ايراني شد و وزارت خارجه در چندين اطلاعيه از ايراني‌ها خواست به دليل شرايط ويژه امنيتي در آن كشور به تركيه سفر نكنند.

تركيه هم‌اكنون درگير جنگ در سوريه است و حمايت‌هاي آن كشور از گروه‌هاي تروريستي نيز موجب شد، ثبات داخلي در تركيه از بين برود و عناصر افراطي در آن كشور دست به حملات انتحاري، بمبگذاري و ترور بزنند. آخرين رويداد امنيتي آن كشور نيز، ترور سفير روسيه در تركيه توسط يك افسر پليس تركيه بود. در تصاويري كه از اين حمله منتشر شده است، تروريست حامي گروه‌هاي افراطي در نمايشگاه آنكارا پس از شليك پي در پي چندين گلوله به سفير روسيه در آن كشور فرياد مي‌زند كه ما در حلب مي‌ميريم و شما اينجا.

حملات تروريستي در تركيه همچنين موجب ركود جدي صنعت گردشگري و ورشكستگي برخي هتل‌ها در آن كشور شده است. شرايط امنيتي تركيه اكنون چنان حاد است كه حتي تبليغات فراگير آن كشور براي جذب گردشگر به تركيه نيز قادر به ايجاد امنيت خاطر در گردشگران جهان براي سفر به اين كشور نيست.

کد خبر 356164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha