شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

شرکـت‌های خدمات مسافرتی گران شدن تورهای ترکیه را انکار می‌کنند .

گردشگری آنتالیا

لغو ممنوعيت فروش تورهاي تركيه در ايران موجب افزايش عجيب نرخ تورهاي سفر به تركيه شده است تا جايي كه ديروز يكي از خبرگزاري‌هاي كشور اعلام كرد تور سفر به شهر آنتاليا - يكي از مقاصد مورد علاقه ايراني‌ها در سفر به تركيه - حتي تا 9ميليون تومان نيز فروخته مي‌شود.

ايسنا در گزارشي اعلام كرد: آژانس‌هاي فروشنده تورهاي تركيه مدعي هستند كه قيمت تورها افزايش نداشته و اين تورها پيش‌تر نيز با همين مبالغ اجرا مي‌شد. بررسي‌هاي ايسنا مشخص كرده نرخ تورهاي گردشگري تركيه پس از اعلام لغو ممنوعيت فروش تورهاي تركيه كه پس از كودتاي خونبار در آن كشور اعمال شده به‌شدت كاهش يافته و نرخ تور گردشگري آنتاليا حتي به كمتر از يك ميليون تومان و هزينه سفر به استانبول به ۷۵۰هزار تومان رسيده است.

با اين حال در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد كه بعد از اعلام لغو ممنوعيت سفر به تركيه و انكار گراني تورهاي تركيه توسط شركت‌هاي خدمات گردشگري ايران، فروش تورهاي اين كشور به‌ويژه به مقصد سواحل جنوبي تركيه نسبت به يك ماه پيش افزايش زيادي داشته است. هم‌اكنون كمترين نرخ تور استانبول با هواپيماي ايراني و 2شب اقامت در هتل ۳ستاره، ۷۷۰هزار تومان است. تورهاي همين مقصد كه با ايرلاين‌هاي تركيه انجام مي‌شود، با اقامت در هتل ۵ ستاره براي 3روز، حدود 2ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است. اما ارزان‌ترين قيمتي كه براي تورهاي آنتاليا گذاشته شده، با ايرلاين ايراني و اقامت در هتل 3ستاره، يك ميليون و 500هزار تومان است كه اگر مسافران همين تور در هتل ۵ستاره اقامت كنند، بايد 3ميليون و 500هزار تومان هزينه كنند و نرخ همين تور با پروازهاي تركيه به 8ميليون و ۷۰۰ هزار تومان هم مي‌رسد.

  • گراني تور به جاي جبران خسارت

تورهاي تركيه در شرايطي در ايران به چندبرابر قيمت فروخته مي‌شوند كه براساس بخشنامه‌ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با موضوع رفع ممنوعيت سفر گردشگران ايراني به تركيه، «رفع محدوديت سفر گردشگران ايراني در قالب تورهاي گردشگري به معني سلب مسئوليت دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري در تنظيم روابط و شرايط مطمئن و عزت‌مند براي سفر اتباع ايراني نبوده و آنها بايد در چارچوب تفاهم‌ها و قراردادهاي دقيق با طرف‌هاي ترك و بررسي شرايط كشور مقصد براي اطلاع‌رساني شفاف و فراهم كردن رفاه كامل گردشگران ايراني، اقدامات لازم را به عمل آورند و همچنان موارد احتياطي را در برنامه‌ريزي و اجراي تورهاي گردشگري به تركيه رعايت كنند. نظارت مستمر اداره‌هاي كل استاني بر روند فعاليت دفاتر و اعزام گردشگران ايراني نيز مورد تأكيد است.»

اما اكنون به‌نظر مي‌رسد با عادي شدن روابط گردشگري تركيه با كشورهايي چون روسيه و ايران و اطمينان يافتن از بازگشت گردشگران اين كشورها، مشوق‌هاي ويژه تركيه براي جذب گردشگران روس و ايران برداشته شده و بخش‌هاي خدماتي، قيمت‌ها را به حالت قبل بازگردانده‌اند و درصدد جبران خسارت‌هاي وارده آن هم در فصل اوج سفر به اين كشور هستند.

افزايش نرخ تورهاي تركيه در شرايطي صورت گرفته است كه سفير تركيه در تهران به معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي وعده داده بود خسارت‌هاي تحميل شده به آژانس‌هاي ايراني در ماجراي لغو برپايي تور به مقصد تركيه را جبران كند.

  • وعده سفير تركيه براي جبران خسارت

مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري در ديدار اخير خود با سفير تركيه گفته بود: از نيمه مارس۲۰۱۶ تاكنون بخش خصوصي ايران به‌دليل فسخ قراردادهاي متعدد تورهاي مسافرتي، متحمل خسارتي حدود ۷ تا ۸ ميليون يورو شده است. سفير تركيه در ايران نيز اطمينان داد تلاش خود را براي بازگرداندن روابط موجود به سطح شايسته و جبران خسارت به‌كار ببندد، اما حالا با اعلام افزايش نرخ سفر به تركيه به‌نظر مي‌رسد با وجود توافق‌هاي دولتي، بخش خصوصي دو كشور در جهت بهره‌مندي حداكثري از فرصت ايجاد شده هستند.

کد خبر 343691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha