همشهری آنلاین: چین یک فروند زیردریایی بدون سرنشین تحقیقاتی توقیف شده آمریکا را در آبهای دریای جنوبی به این کشور مسترد کرد.

چین زیردریایی توقیف شده آمریکا را مسترد کرد

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع چین روز سه شنبه دربیانیه ای خود آورده که زیردریایی مذکور در یک فرایند مناسب و آرامش ظهر روز سه شنبه به وقت محلی در دریای جنوبی به آمریکا تحویل شده است.

این زیردریایی را نیروی دریایی چین پنجشنبه گذشته در حالی که پنتاگون مدعی شده بودیک وسیله بدون سرنشین برای سنجش دمای آب و میزان شوری دریای جنوبی بوده است ، توقیف کرد.

درهمان زمان دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا در توییتی خاطر نشان کرد که پکن این زیردریایی را دزدیده است و نیازی به بازگرداندن آن نیست.

وزارت دفاع چین این برخورد ترامپ را تحریک آمیز و نادرست توصیف کرد و افزود که واشنگتن بارها حریم چین در دریای جنوبی را نقض کرده است.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین در مطلبی تصریح کرد که ورود این زیردریایی بدون سرنشین به منطقه و به خطر انداختن کشتی های دیگر از نمونه های حضور نظامی خطرناک آمریکا در منطقه است و این کشور بارها قواعد و مقررات منطقه را نقض کرده است.

چند روز قبل به دنبال انتشار گزارش یک موسسه آمریکایی مبنی بر تسلیحاتی کردن جزایر دریای جنوبی از سوی چین ،پکن به آمریکا هشدار داد که با مسایل مربوط به حق حاکمیتی بدرستی برخورد کند و همزمان روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا نسبت به تشدید اختلافات در دوران ترامپ هشدار داده است.

«هری هریس» فرمانده نظامیان آمریکا در منطقه اقیانوس آرام بتازگی گفت که کشورش در صورت لزوم مقابل چین و برنامه های نظامی این کشور در دریای جنوبی می ایستد و از این کار واهمه ای ندارد.

او خاطرنشان کرد که آمریکایی ها قبل از این هم زمانی که لازم بوده است برای حراست از کشتیرانی در نقاط دیگر جهان وارد نبرد شده اند و اگر ضرورت باشد در دریای جنوبی نیز حاضر به رویارویی با چین هستند.

همزمان وزارت خارجه چین بشدت از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و آورده است که پکن نمی خواهد شاهد موضعگیری های آمریکا در دریای جنوبی باشد.

موسسه تحقیقاتی دریایی آمریکا گزارش و تصاویری منتشر کرده است مبنی بر اینکه چین در برخی از جزایر مرتبط با مجمع الجزایر مورد منازعه اسپراتلی در دریای جنوبی تسلیحات و توپخانه های ضد هوایی مستقر کرده است.

وزارت خارجه چین تصریح کرده است که این گونه اظهار نظرها و برخوردها نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث می شود تا بی ثباتی و ناامنی منطقه را در بربگیرد.

چین قبل از این بارها تاکید کرده است که در باره مسایل حق حاکمیتی خود با هیچ کشوری سازش نخواهد کرد و از اظهارات فرمانده آمریکایی که بخشی از آن مربوط به افزایش توان دفاعی تایوان بوده ، بشدت انتقاد کرده است.

کد خبر 356127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha