جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

صدف کوه کن: روز پنجشنبه، دهم آبان، جشن دوهزارمین پیوند موفق سلول‌های بنیادی در بیمارستان شریعتی تهران با حضور بیماران مداواشده به‌عنوان شاهدان موفقیت این پیوند‌ها برگزار شد.

در این مراسم، وزیر بهداشت با اشاره به این که جمعیت70 میلیونی ایران حداقل به 12 مرکز پیوند مغز استخوان نیاز دارد از راه‌اندازی سه مرکز جدید و فعال در کشور خبر داد و گفت: از فواید راه اندازی مرکز مذکور در بیمارستان شریعتی تأمین نیاز نیروی انسانی استان‌ها در رشته‌های فوق تخصصی خون و سرطان بالغین و اطفال است و نیروهای تربیت شده در این مرکز در اقصی نقاط کشور خدمت ارائه می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به گستردگی موارد استفاده درمانی از سلول‌های بنیادی تهیه شده از مغز استخوان، خون محیطی یا خون بند ناف گفت: هم‌اکنون استفاده از سلول‌های بنیادی روش درمانی موفقی در بسیاری از عرصه‌ها محسوب می‌شود.

به گفته وی، پیوند مغز استخوان در بیمارستان امام خمینی (ره) نیز فعال است و مرکزی دیگر در بیمارستان طالقانی نیز به زودی فعال می‌شود.

همچنین مرکزی نیز در شهر بابل به روز خواهد شد و با این اوصاف، بیمارستان شریعتی همچنان مرکز مرجع باقی خواهد ماند.

وزیر بهداشت با بیان این که تاکنون بحث‌های حمایتی در زمینه پیوند مغز استخوان از طریق هیات امنای ارزی بوده است، افزود: سال گذشته پوشش بیمه‌ای بیماران درمان شده به شیوه پیوند مغز استخوان به شورای‌عالی بیمه پیشنهاد شد تا بدین ترتیب امکان گسترش خدمات درمانی ارائه شده، فراهم شود. لنکرانی پیوند مغز استخوان را از مباحث مهم پژوهشی عنوان کرد و افزود: باید حداکثر استفاده را از امکانات موجود با نظام‌مند و مستند کردن نوآوری‌ها به وجود آورد.

وی با اشاره به ارائه روش‌های آماده‌سازی‌ پیوند در این مرکز به شیوه‌های خاص، گفت: به‌عنوان مثال درمان به روش پیوند مغز استخوان در این مرکز با حداقل خطر بروز نازایی همراه است.

دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه با بیان این که با بهره‌گیری از شیوه درمانی پیوند مغز استخوان، امکان درمان حدود 40 نوع بیماری وجود دارد، گفت: امکان درمان انفارکتوس قلبی، ام‌اس، کارسینوما و دیابت هم با این روش وجود دارد.

دکتر لاریجانی با بیان این که هم‌اکنون 1600 پیوند از طریق خون، 400 پیوند از طریق مغزاستخوان صورت گرفته که به لحاظ سرعت رشد و پیوند در خاورمیانه بی‌نظیر است، گفت: برای حرکت در مرزهای دانش باید همزمان به اصلاحات و ابداعات پرداخت.

وی در ادامه، طرح راه اندازی و گسترش بانک خون بند ناف را نیازمند حمایت ویژه از سوی مسئولان برشمرد و افزود: با راه‌اندازی و توسعه بانک خون بند ناف می‌توان رسالت ملی را رصد و در منطقه و دنیا نقش‌آفرین بود.

لاریجانی با بیان این که پیوند مغز استخوان کار جدی و پرهزینه‌ای‌است، گفت: هر پیوند مغز استخوان 150 تا 200 هزار دلار هزینه در بر دارد.

پیش از این مراسم، پروفسوراردشیرقوام زاده، فوق‌تخصص انکولوژی و رئیس مرکز هماتولوژی، مدیکال انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی، در گفت‌وگو با همشهری، ضمن تأکید بر این‌که این جشن که به شکل سمبولیک دوهزارمین پیوند نام گرفته، درواقع پس از 20025 پیوند و به منظور تشویق پرسنل مرکز پیوند بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود، به جنبه بین‌المللی این بزرگداشت نیز اشاره کرده و گفت: مرکز ما از سال 2003 جزو اعضای هیأت‌مدیره انجمن پیوند آسیا و اقیانوسیه که اعضای دیگری نظیر ژاپن، چین، تایلند و تایوان را دارد، قرار داشته و برگزاری چنین بزرگداشتی با عنوان دوهزارمین پیوند، می‌تواند به وجهه بین‌المللی ما بسیار کمک کند.

وی ادامه داد: البته ما کنگره آسیا واقیانوسیه در 24 تا 26 آبان در زمینه سرطان را هم پیش رو داریم که شرکت‌کنندگانی از سراسر دنیا به اینجا خواهند آمد و آن هم در زمینه تعاملات علمی- بین‌المللی بسیار سودمند خواهد بود.

دکتر قوام‌زاده درادامه، در پاسخ به سؤالی در رابطه با اولین نمونه‌های پیوند سلول‌های بنیادی در ایران، گفت: از آنجایی که رشته خون و انکولوژی بدون پیوند سلول‌های بنیادی، تکامل نمی‌یافت، ما نیز پس از سر و سامان دادن به رشته انکولوژی در کشور در سال 1369، عزم خود را جزم کردیم و به‌رغم مخالفت‌های بی‌شمار در آن زمان، در همین بیمارستان شریعتی، 6 تخت را برای افرادی که قرار است پیوند سلول‌های بنیادی شوند در نظرگرفته و پیوند سلول‌های بنیادی به بیماران نیازمند را آغاز کردیم.

وی در ادامه به عدم موفقیت پیوندها در انگلستان و افسرده شدن و مردن تعدادی از بیماران پیوندی در همان زمان در این کشور اشاره کرده و گفت: با وجود جوسنگین آن زمان، من 3 نفر را به‌عنوان اولین‌ها در ایران، مورد پیوند قراردادم که اولی، دختری با بیماری یوئینگ سارکوما، دومی پسری باسرطان خون میلوئیدی برگشته و سومی هم خانمی مبتلا به سرطان خون لنفوئیدی برگشته بود، که هر 3 پیوند نتایج خوبی در برداشت و هر 3 بیمار در حال حاضر ازدواج کرده وحتی بچه دار هم شده‌اند.

پروفسورقوام‌زاده همچنین در رابطه با وضعیت کنونی متخصصان انکولوژی و مدیکال انکولوژی در ایران گفت: پس از اکتبر 1977 که به ایران بازگشتم، رشته‌ای به نام مدیکال انکولوژی، جدید بود و هنوزکسی آن را نمی‌شناخت و ما بیمارستان شریعتی را انتخاب کردیم که بخش خون وریه را با هم داشت و بعد ازآن در سال 62- 61بود که با کمک همکاران بورد تخصصی توانستیم این رشته را تصویب کنیم.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه امروز به جایی رسیده‌ایم که بالای صد نفر فوق تخصص آنکولوژی ومدیکال انکولوژی درکشور داریم که همه استان‌ها به استثناء ایلام و خرم آباد را تحت پوشش قرارداده‌اند.

دکتر قوام‌زاده همچنین به پیشرفت‌های دیگری در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی درمرکز شریعتی اشاره کرده و گفت: ما از حدود 3 سال پیش، اقدام به راه اندازی بانک سلول‌های بنیادی جفت کرده‌ایم و حتی پیوند خون سلول‌های بنیادی جفت هم داشته‌ایم و آمار ما در زمینه سلول‌های بنیادی جفت به 600 مورد فریز شده رسیده که امیدواریم به رقمی معادل 5000 مورد دست یابیم و یک شبکه بین‌المللی داشته باشیم تا هم هزینه‌ها را از طریق تبادل این سلول‌های بنیادی جفت، پایین بیاوریم و هم نیاز داخلی را برطرف کنیم.

کد خبر 35590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز