نوسان یک ماهه بازار ارز و آینده مبهم آن، معادلات سفرهای خارجی ایرانی‌ها را به‌هم ریخته است.

به گزارش ايسنا، تا همين يك‌ماه پيش، تورهاي خارجي با دلار ۳۵۰۰ تومان و يورو ۳۹۰۰ تومان فروخته مي‌شد اما حالا نوسانات بازار ارز، همه‌ محاسبات را مختل و خساراتي متوجه مسافران و آژانس‌هاي توريستي در بخش گردشگري خارجي كرده است.
رشد نرخ ارز و ناپايداري بازار ارز در ايران همچنين قيمت‌ها را دچار تغيير كرده است. تورهاي خارجي كه با ريال محاسبه شده‌اند، جابه‌جايي قيمت‌ها را در اين يك‌ماه اخير به خوبي نشان مي‌دهد. مسافراني هم كه عادت به سفرهاي دقيقه ۹۰ دارند و معمولا هزينه را تا پاي پرواز معطل نگه مي‌دارند، حالا مجبورند پول بيشتري بدهند تا از سفر باز نمانند.

تورهايي هم هستند كه سال‌هاست به‌خاطر بازار نامتعادل ارز، با 2واحد پول ايراني و خارجي عرضه مي‌شوند و در ظاهر تحت‌تأثير دگرگوني‌هاي اخير ارز نيستند، ولي به وقت محاسبه با مسافر، اختلاف رقم‌ها را اعمال مي كنند؛ يعني مسافري كه به جاي ارز، ترجيحا يا به‌ناچار، پول ايراني پرداخت مي‌كند، حالا مجبور است تاوان افزايش نرخ ارز را هم بدهد. در سوي ديگر اما آژانس‌هاي مسافرتي منكر دريافت خسارت‌هاي ناشي از ناپايداري نرخ ارز از مسافر مي‌شوند و تأكيد دارند كه نرخ تور فروخته شده تحت‌تأثير نوسانات ارز، به هيچ وجه جابه‌جا نمي‌شود و هرچه ضرر است پاي آژانس نوشته مي‌شود.

سهيلا نديري، مسئول كانتر تورهاي خارجي در يكي از كارگزاري‌هاي دوبي و استانبول درباره ضررهاي مالي ناشي از افزايش روزانه نرخ ارز بر آژانس‌ها و گردشگران مي‌گويد: در ايران تعداد مسافران لحظه آخري، بسيار است. پرداخت‌ها هم معمولا در آخرين لحظه صورت مي‌گيرد؛ همين شرايط باعث شده آژانس‌ها با هتل‌هاي خارجي روزانه تسويه‌حساب كنند. عامل ديگري كه باعث شده تسويه‌حساب با هتل‌ها روزانه و هنگام خروج مسافر انجام شود، قانون حاكم در هتل‌هاي اغلب كشورها ازجمله امارات و تركيه است كه در زمان كنسلي، هيچ پولي را برنمي‌گردانند. براي همين ما مجبوريم تسويه حساب و تأييد رزروها را روزانه انجام دهيم. وي افزود: اين شرايط در كنار نوسانات بازار ارز كه هر روز با جابه‌جايي زيادي همراه شده محاسبات آژانس‌ها را دچار مشكل كرده است.

نديري درباره وضعيت تورهايي كه يك‌ماه پيش فروخته شده‌اند و اجراي آنها با افزايش قيمت ارز همزمان شده، گفت: آن موقع هيچ‌كس تصور نمي‌كرد ارز با اين همه تغيير مواجه شود و از آنجايي كه براي مسافر ايراني هميشه اين احتمال وجود دارد در دقيقه۹۰ تغيير عقيده بدهد و يا تور را كنسل كند، براي آژانس هم ريسك است كه زمان عقد قرارداد تسويه حساب كند، چون اگر مسافر منصرف شود اين آژانس است كه بايد ضرر بدهد. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در قراردادهاي جديد، آژانس‌ها را ملزم كرده درصورت لغو تور، فقط هزينه يك روز را كسر و مابقي را به مسافر بازگردانند. مجموع اين شرايط موجب شده تسويه‌حساب‌ها روزانه انجام شود تا آژانس‌ها با كمترين مشكل مواجه شوند اما حالا با افزايش نرخ ارز آژانس‌هاي گردشگري باز هم متضرر شده‌اند.

کد خبر 355761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha