محمد باریکانی: ۱۱۶۸منطقـــه نمونه گردشگری در سرتاسر ایران از سوی متولیان گردشگری در دولت قبل نشانه‌گذاری و به تصویب هیأت وزیران رسید اما هنوز مشخص نیست بخش زیادی از این مناطق که از کمترین امکانات گردشگری و اصلا کمترین ظرفیت گردشگری برخوردار بودند به چه دلیل در فهرست مناطق نمونه گردشگری کشور گنجانده شدند.

منطقه نمونه گردشگری

برخي از اين مناطق در روستا‌هايي واقع شده‌اند كه حتي نشاني از آب و آباداني در آنها وجود ندارد. امكان بردن آب و برق به اين مناطق بسيار پرهزينه است و توان كشاندن زيرساخت‌هاي گردشگري به نقاطي كه حتي پاي گردشگر به آن نرسيده يا نامشان شنيده نشده غيرممكن است. با وجود اين، اين مناطق توانستند به تشخيص مسئولان قبلي سازمان ميراث فرهنگي در فهرست مناطق نمونه گردشگري كشور قرار بگيرند. همان زمان رسانه‌ها و منتقدان طرح تعيين مناطق نمونه گردشگري معتقد بودند كه اجراي اين طرح در برخي روستاها و مناطق كشور غيرممكن است چون امكان ايجاد زيرساخت در آنها يا ايجاد علاقه در گردشگران براي بازديد از آن مناطق وجود ندارد.

مشخص نبود پروژه مناطق نمونه گردشگري با چه هدفي در سازمان ميراث فرهنگي آغاز شد، اما هدف هر چه بود چندي پيش معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور را به جايي رساند كه در گفت‌وگو با مهر اعلام كرد: تنها ۹۰‌منطقه نمونه گردشگري از بين 1168 منطقه، اقدامات قابل‌قبول داشتند و مابقي هيچ اقدام قابل توجهي در پذيرش سرمايه‌گذار يا شروع فعاليت‌هاي گردشگري و ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري نداشتند.

  • انتخاب بدون مطالعه و نيازسنجي

سعيد شيركوند گفت كه مناطق نمونه گردشگري بدون مطالعه و نيازسنجي به تصويب رسيده و امكان‌سنجي تبديل اين مناطق به منطقه نمونه گردشگري، محاسبه ميزان جذب گردشگر و پيش‌بيني منابع در هيچ كدام از مناطق نمونه گردشگري مورد توجه قرار نگرفته است.

اين اظهارات همان چيزي بود كه منتقدان سياست سازمان ميراث فرهنگي در دولت قبل بارها از آن به‌عنوان يك طرح بي‌سرانجام سخن گفتند و اذعان كردند كه اين مناطق امكان ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري و پس از آن جذب گردشگر را ندارند.

دفتر مناطق نمونه گردشگري و زيرساخت‌ها در سازمان ميراث فرهنگي وظيفه برنامه‌ريزي به‌منظور ايجاد تأسيسات زيربنايي گردشگري مورد نياز در مناطق نمونه، قطب‌ها، محورها و روستاهاي هدف گردشگري را برعهده داشت كه بايد بررسي طرح‌هاي ايجاد تأسيسات زيربنايي گردشگري و واحدهاي پذيرايي و اقامتي و نيز توليد و عرضه صنايع‌دستي و فعاليت‌هاي تفريحي و ورزشي و همچنين نظارت بر اجراي طرح‌هاي توسعه را در مناطق نمونه، قطب‌ها، محورها و روستاهاي هدف گردشگري به‌منظور اطمينان از رعايت استانداردها و ضوابط مصوب تا پايان مرحله ساخت برعهده مي‌گرفت.

اين دفتر همچنين وظيفه داشت گزارش مستمر پيشرفت طرح‌هاي گردشگري در مناطق نمونه گردشگري كشور را كه تعداد آنها همان ابتدا مشخص مي‌كرد كه اين طرح در تمامي 1168 منطقه اجرا نخواهد شد تهيه و تنظيم كند. البته كه تلاش براي تأمين اعتبار طرح‌هاي گردشگري در مناطق نمونه گردشگري نيز از تعهدات سازمان ميراث فرهنگي در مقوله مناطق نمونه گردشگري بود اما حتي تلاش اين دفتر براي ارائه طرح‌هاي مناسب براي جلب مشاركت بخش غيردولتي درخصوص تأمين اعتبار و سرمايه مورد نياز براي ايجاد تأسيسات زيربنايي گردشگري نيز به نتيجه نرسيد و سرانجام مشخص شد كه انتخاب 1168 منطقه نمونه گردشگري در كشور تنها يك هيجان مديريتي و هزينه‌بر بود كه نه‌تنها تاكنون به نتيجه نرسيده كه آنطور كه سعيد شيركوند نيز اعلام كرده است بسياري از اين مناطق حتي توان تبديل شدن به منطقه نمونه گردشگري را هم نداشتند.

کد خبر 353192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha