محدثه قیدی : ظرفیت پایتخت برای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب تکمیل شده است. با وجود این از ۲۵ تا ۲۸ آذرماه محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان نمایشگاهی است که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر در کشور نام برده می‌شود.

ترافیک

سال گذشته استقبال از اين نمايشگاه به قدري بود كه دست‌اندركاران و برگزاركنندگان نمايشگاه با كمبود شديد جا مواجه شدند.
كمبود جا در كنار تشديد ترافيك، آلودگي هوا، اخلال در امر خدمات‌رساني‌هاي اضطراري، سرگرداني و فشارهاي روحي و رواني وارد شده برشهروندان هركدام به تنهايي بايد كافي باشد تا مسئولان برگزاري نمايشگاه‌ها را به فكر چاره‌انديشي بيندازد. در چنين شرايطي آيا واقعا نبود قانون بهانه خوبي براي قرباني كردن سلامتي و حقوق شهروندان است؟

حتي اگر دست‌اندركاران صنعت نمايشگاهي براي سلامتي و آرامش و حقوق مردم هم شأني قائل نباشند به‌عنوان يكي از استانداردهاي برگزاري نمايشگاه حداقل بايد براي مخاطبان خود شرايط دسترسي مناسبي فراهم كنند. اين درحالي است كه علاوه بر مردم و مسئولان حوزه مديريت شهري هيچ‌كسي از عقلاي نظام را سراغ نداريم كه برگزاري نمايشگاه در داخل شهر را بپذيرد آن هم در شرايطي كه ميلياردها تومان هزينه احداث نمايشگاهي مدرن و استاندارد برخوردار از همه استانداردهاي نمايشگاهي در خارج شهر تهران فراهم شده است.

  • راه آسيب‌رساني به شهروندان

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در مصاحبه با همشهري گفت:‌ اگرچه قانوني مبني بر برگزار نشدن نمايشگاه در تهران نداريم اما قانون «لاضرار» از قوانين محكم اسلامي را داريم. بر اين اساس هرچه ايجاد ضرر براي مردم كند و آسيب‌زا باشد شرعا جايز نيست و نبايد انجام شود. ضمن اينكه اين مسئله مبناي حقوقي هم دارد، وقتي برگزاري يك چنين نمايشگاه پر ازدحامي در شهري كه حتي در شرايط عادي هم راهبندان دارد يا با 2قطره باران يا كمي بارش برف دچار ترافيك چندساعته مي‌شود، چرا با چنين اقداماتي عامل تشديد ترافيك و عوارض متعاقب آن باشيم؟

از نظر رئيس شوراي شهر تهران اين خواسته هر عقل سليم است. رئيس شوراي شهر تهران تأكيد كرد: ما به‌عنوان نمايندگان مردم در شوراي شهر تهران از مسئولان نمايشگاه درخواست كرديم كه به قول و وعده خودشان پايبند باشند، نه اينكه مثل برخي كشورها نظير آمريكا باشيم چون ما از آمريكا گلايه مي‌كنيم اما خودمان به وعده‌هايمان عمل نمي‌كنيم.

  • بي‌توجهي به توافق 12ساله

كنايه چمران به‌‌توافقنامه‌اي است كه در سال‌83 ميان وزارت بازرگاني، شهرداري تهران و فرمانده نيروي انتظامي وقت به امضا رسيد. به‌گفته چمران آن زمان نمايشگاه شهر آفتاب ساخته نشده بود اما طرفين توافق كردند كه نمايشگاه‌هايپر ازدحام يا همزمان در شهر تهران برگزار نشوند. حتي آن زمان در اين توافقنامه آمده بود كه 45درصد سهام نمايشگاه بين‌المللي به شهرداري تهران واگذار شود.
وي خطاب به مسئولان برگزاري نمايشگاه گفت: اگر همچنان بر سر برگزاري نمايشگاه در تهران مصر باشيد و از برگزاري نمايشگاه در شهرآفتاب خودداري كنيد آن وقت مجبور مي‌شويم راه ديگري را در پيش بگيريم.

چمران در نبود قانون به راه‌هاي ديگري اشاره كرد كه از مسير آن بتوان جلوي برگزاري نمايشگاه‌ها در تهران را گرفت، به‌عنوان مثال استفاده از ظرفيت شوراي تأمين استان، پيگيري تشكيل يك شوراي سياستگذاري با حضور وزير صنعت، رئيس نمايشگاه بين‌المللي، فرمانده ناجا و حتي نماينده‌اي از سيستم قضايي برخي از اين راه‌ها هستند. مصوبه هيأت دولت، تصويب طرحي از سوي مجلس و حتي استفاده از اهرم فشار نيروهاي مردمي‌ از ديگر راهكارهاي مورد اشاره از سوي چمران به‌منظور جلوگيري از برگزاري نمايشگاه‌ها در تهران بود.

  • به‌هم ريختن نظم شهر به چه قيمتي؟

ديروز رئيس پليس راهور تهران بزرگ ‌ از برگزاري نمايشگاه‌ها در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران در بزرگراه چمران انتقاد كرد. سردار محمدرضا مهماندار برگزاري نمايشگاه كامپيوتر و الكترونيك را (از امروز تا 3روز ديگر) به‌عنوان عامل مداخله و ايجاد اشكال در ترافيك تهران اعلام كرد و گفت: معابر تهران به‌صورت شبكه‌اي هستند و تغيير در يك معبر، ديگر مسيرها را نيز تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

وي اين سؤال را نيز مطرح كرد كه «واقعا برگزاري يك نمايشگاه چقدر ارزش دارد كه به واسطه آن روح و روان مردم به هم ريخته شود؟» نكته قابل توجه از نظر رئيس پليس راهور اين است كه در برگزاري نمايشگاه الكامپ هيچ هماهنگي با پليس انجام نشده اما در عوض برخورد با ترافيك را برعهده پليس گذاشته‌اند درحالي‌كه ترافيك نياز به برنامه‌ريزي دارد. از سوي ديگر سيدمازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز گفت: برگزاري نمايشگاه الكامپ تهران را دچار مشكل ترافيكي مي‌كند، وقتي شهر آفتاب با تدارك حمل‌ونقل عمومي و فضاي مناسب ترافيكي آماده استفاده است برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل شهر چه توجيهي مي‌تواند داشته باشد؟

کد خبر 355620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha