همشهری آنلاین: شبکه خبری سی بی اس نیوز در خبری فوری اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا، «رکس تیلرسون» (Rex Tillerson) مدیرعامل شرکت نفتی «اکسون موبیل» را به عنوان وزیر امور خارجه دولت آتی خود برگزید.

ترامپ مدیر یک شرکت نفتی را به عنوان وزیر امور خارجه برگزید

به گزارش ایرنا، سی.بی.اس نیوز گزارش داد: تصمیم ترامپ دراین زمینه صبح روز سه شنبه به وقت محلی توسط تیم انتقالی وی اعلام شد.

سی بی. اسی نیوز درحالی خبر انتخاب تیلرسون بعنوان وزیر امور خارجه آتی آمریکا را منتشر کرد که رسانه های آمریکایی ازجمله سی ان ان گزارش کردند: این انتخاب با واکنش های منفی کنگره آمریکا مواجه شده است، چراکه گزینه انتخابی ترامپ برای پست وزارت خارجه آمریکا، مناسبات نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دارد.

سی ان ان پیشتر اعلام کرد انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از سوی ترامپ، شرایط را برای سنا پیچیده می سازد.

سی ان ان صبح امروز و پیش از اعلام انتخاب تیلرسون گزارش داد: تیلرسون روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دارد و انتخاب احتمالی وی بعنوان وزارت امور خارجه آمریکا درمحافل سیاسی آمریکا به شدت مایه نگرانی شده است. ترامپ و تیلرسون هر دو معامله گر و تاجر هستند و دیدگاه مشابهی دارند.

منابع خبری به سی ان ان گفته اند که ترامپ با وی نسبت به هر فرد دیگری احساس راحت تری دارد.

سی ان ان در گزارش امروز خود افزود: جمهوریخواهان تندرویی مانند سناتور «جان مک کین» و «مارکو روبیو» نسبت به روابط نزدیک تیلرسون با ولادیمیر پوتین به شدت برآشفته هستند و این انتخاب، شرایط را برای مجلس سنا پیچیده تر می کند.

بر اساس این گزارش، مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا و نامزد شکست خورده ریاست جمهوری 2016 آمریکا از حزب جمهوریخواه در انتخابات درون حزبی در واکنش به احتمال این انتخاب در توئیتی نوشت: «دوست ولادیمیر» (پوتین) بودن افتخاری برای وزیر امور خارجه آمریکا بودن نیست.

جان مک کین نیز در واکنش به انتخاب احتمالی تیلرسون به سی ان ان گفته است: هر کسی که دوست پوتین است باید به خاطر داشته باشد که او «مامور سابق کا گ ب و قلدر» است.

سی ان ان در تحلیل های امروز خود عنوان کرد: این نگرانی وجود دارد که ترامپ و تیلرسون سیاست آمریکا را هرچه بیشتر، هم راستا با سیاست های روسیه قرار دهند؛ روابطی که در بدترین شرایط خود پس از جنگ سرد بین مسکو و واشنگتن قرار دارد و روسیه درصدد است بار دیگر خود را به یک ابر قدرت و هم آورد آمریکا در آورد.

به گزارش ایرنا، همزمان با افزایش حساسیت کنگره آمریکا در زمینه روابط آینده واشنگتن و مسکو و واکنش قانونگذاران این کشور به گزینه دونالد ترامپ برای پست وزارت امور خارجه، روابط رئیس جمهوری منتخب آمریکا و اعضای حزب جمهوریخواه دچار چالش شده است.

تیلرسون به عنوان مدیرعامل اکسون موبیل با مسکو روابط تجاری خوبی داشته است و در سال 2013 نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به وی جایزه دوستی اعطا کرد.

ترامپ در روزهای اخیر در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: این یک مزیت است که او (تیلرسون) بسیاری از بازیگران را می شناسد. او معامله های بزرگی در روسیه کرده و این کار را برای شرکت خود کرده است.

نمایندگان حزب دمکرات پیشتر گفته بودند اگر تیلرسون وزیر امور خارجه شود، هم نقش اصلی را در موضوع هایی مانند تغییرات جوی و خط لوله نفتی «کی استون» خواهد داشت و هم نخواهد توانست در مسائلی مانند اوکراین، فشار کافی بر روسیه وارد آورد.

ترامپ تا روز گذشته سه ژنرال بازنشسته آمریکایی را برای سه پست کلیدی در دولت آتی خود برگزید. او «جیمز ماتیس»، «جان اف. کلی» و «مایکل فلین» سه ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا را به ترتیب برای وزارت دفاع، امنیت داخلی آمریکا و مشاور امنیت ملی خود برگزیده است.

ترامپ همچنین بن کارسون جراح بازنشسته مغز و اعصاب را برای پست وزارت مسکن و توسعه شهری برگزید و «ویلبر راس» میلیاردر 79 ساله را به عنوان وزیر بازرگانی انتخاب کرد.

گزینه های قبلی ترامپ برای سمت وزارت امور خارجه آمریکا، «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و «میت رامنی» نامزد شسکت خورده جمهوریخواه در انتخابات 2012 آمریکا بودند.

ترامپ بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا پس از باراک اوباما، بیستم ژانویه (اول بهمن ماه) وارد کاخ سفید خواهد شد.

کد خبر 355464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha