باراک اوباما جمعه‌شب در آخرین کنفرانس مطبوعاتی دوران ریاست‌جمهوری‌اش، درحالی‌که سالن مصاحبه از همیشه شلوغ‌تر بود و صحنه سیاسی آمریکا از همیشه آشفته‌تر، ضمن دفاع از کارنامه سیاسی اقتصادی هشت ساله‌اش به سؤالات خبرنگاران آمریکایی پاسخ داد.

اوباما

او با اشاره به اينكه نرخ بيكاري را از 10درصد در ابتداي دوران رياست‌جمهوري‌اش به 5/4درصد رسانده، گفت كه آمريكا نسبت به 8سال قبل از نظر اقتصادي قدرتمندتر و از نظر سياسي و امنيتي در جهان قوي‌تر شده‌است.

او سپس به برخي اقدامات سياست‌خارجي‌اش ازجمله توافق هسته‌اي با ايران و عادي‌سازي روابط با كوبا اشاره كرد. اما اين مقدمه اميدواركننده به فاصله چند دقيقه و با شروع سؤالات خبرنگاران، فراموش شد.

بيشترين سؤالات خبرنگاران آمريكايي در آخرين كنفرانس مطبوعاتي اوباما به موضوع تقابل با روسيه و ماجراي دخالت اين كشور در انتخابات رياست‌جمهوري اخير برمي‌گشت. موضوعي كه در روزهاي اخير محور همه سخنان مقامات ارشد آمريكايي از هر دو حزب و همچنين كانون توجه رسانه‌هاي اين كشور بوده‌است.

دقايقي قبل از مصاحبه مطبوعاتي اوباما، پليس فدرال آمريكا با انتشار بيانيه‌اي گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي درباره حمله هكرهاي روسي به سرورهاي كميته مركزي احزاب دمكرات و جمهوريخواه در ماه‌هاي منتهي به انتخابات را تأييد كرد. پرسش خبرنگاران آمريكايي از اوباما اين بود كه واكنش دولت به اين اقدام روسيه چيست؟

اوباما در پاسخ به اين پرسش به توضيح روند رويدادهاي پيش از انتخابات پرداخت و گفت كه در‌ماه سپتامبر در گفت‌وگويي با ولاديمير پوتين به او درباره تحركات هكرهاي روسي هشدار داده و همين هشدار باعث توقف اين اقدام روسيه شده‌است. او گفت كه در گذشته چين با هدف سرقت اطلاعات تكنولوژيك و فناوري آمريكا شركت‌هاي آمريكايي را هدف حملات سايبري قرار مي‌داد اما بعد از آنكه او شخصا اين موضوع را با رئيس‌جمهور چين در ميان گذاشت، اين حملات كاهش يافت.

اوباما درباره واكنش دولت آمريكا به روسيه به‌دليل حملات سايبري قبل از انتخابات كه آن را نوعي مداخله به نفع دونالد ترامپ رئيس‌جمهور منتخب تعبير كرد گفت كه برخي از واكنش‌ها و اقدامات آمريكا در اين‌باره عليه روسيه علني خواهد بود اما برخي اقدامات آمريكا عليه روسيه غيرعلني است و فقط خود روس‌ها آن را متوجه مي‌شوند.

  • ريگان در گور مي‌لرزد

اوباما در بخش ديگري از سخنانش از رسانه‌ها به‌خاطر انتشار افشاگري‌هاي سايت ويكي‌ليكس انتقاد كرد و گفت: شما هر روز دغدغه‌تان انتشار اخبار ويكي‌ليكس بود و ديگر بايد به اين وضع خاتمه دهيد. او گفت: روسيه كشوري كوچك‌تر و ضعيف‌تر از آمريكاست و اقتصاد قدرتمندي ندارد و نمي‌تواند آمريكا را تضعيف كند اما اختلافات سياسي در آمريكا اين فرصت را به روسيه مي‌دهد تا از اين شرايط به نفع خود استفاده كند. او به‌نظرسنجي‌هايي اشاره كرد كه نشان مي‌دهد بيش از 30درصد از راي‌دهندگان جمهوريخواه روسيه و پوتين را تحسين مي‌كنند و گفت: ريگان با اين وضعيت در گور مي‌لرزد.

  • انتقادها از ترامپ

اوباما با اشاره به اينكه در هفته‌هاي گذشته و در اين يك‌ماه باقي مانده تا انتقال قدرت، به رئيس‌جمهور منتخب مشورت‌هايي مي‌دهد، خواستار آن شد كه او نسبت به ماجراي مداخله روسيه حساس باشد و اقدام كند. او همچنين درباره تنش‌هاي اخير با چين بعد از مكالمه تلفني ترامپ با رئيس‌جمهور تايوان گفت كه رابطه واشنگتن و پكن از مهم‌ترين روابط دوجانبه در جهان است و رئيس‌جمهور منتخب بايد اين را بداند.

کد خبر 355740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha