درحالی‌که ارتش سوریه از آزادی ۹۸درصد شرق حلب و محاصره گروه‌های تروریستی در منطقه‌ای محدود باقیمانده در این شهر خبر داده است، آمریکا و متحدانش تلاش‌هایشان را برای امکان خروج و نجات شورشیان و تروریست‌های حاضر در حلب افزایش داده‌اند.

سوریه

ارتش سوريه روز گذشته در بيانيه‌اي با اعلام آزادي محله‌هاي كرم الدعدع و الفردوس تأكيد كرد كه نيروهاي گروه‌هاي تروريستي اكنون تنها در 2درصد از شرق حلب تحت محاصره هستند و گرفتار شده‌اند.سرلشكر زائد الصالح، رئيس كميته امنيتي حلب روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه نبرد در شرق حلب به‌زودي به پايان مي‌رسد. او تأكيد كرد: شورشيان فرصت زيادي ندارند. آنها يا بايد تسليم شوند يا بميرند.

با نزديك شدن نيروهاي سوري به آزادي كامل حلب يكشنبه شب رسانه‌هاي غربي به نقل از منابع خود اعلام كردند كه آمريكا و روسيه درباره خروج امن نيروهاي شورشي از شرق حلب به توافق رسيده‌اند. مقام‌هاي مسكو اما اين مسئله را رد و اعلام كردند كه آمريكا روي شروطي پافشاري دارد كه توافق در اين رابطه را فعلا غيرممكن ساخته است. سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه روز گذشته تأكيد كرد كه كشورش و آمريكا توافقي درباره صدور اجازه خروج از مناطق محاصره‌ شده شرق حلب براي شبه‌نظاميان نداشته‌اند.

او گفت: علت اصلي اين است كه آمريكا بر پارامترهايي غيرقابل‌قبول براي آتش‌بس تأكيد دارد كه امكان جابه‌جايي آزادانه افرادي را كه نيروهاي سوري با آنها مي‌جنگند، فراهم مي‌سازد. رويترز يكشنبه شب گزارش داده بود كه مسكو و واشنگتن درباره خروج افراد مسلح از شرق حلب با سلاح‌هاي سبك ظرف ۴۸ ساعت آينده توافق كرده‌اند.

فرانك والتر اشتانماير، وزير امور خارجه آلمان روز گذشته در حاشيه نشست وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل اعلام كرد كه روسيه و آمريكا بايد تلاش‌هاي خود را براي رسيدن به توافق آتش‌بس در حلب ادامه دهند. ديپلمات‌هاي مسكو و واشنگتن همچنان در ژنو به مذاكرات خود درباره حلب ادامه مي‌دهند و مشغول آخرين چانه‌زني‌‌ها در اين رابطه هستند.

  • آخرين قدم در عمليات آزادي حلب

پيشروي‌هاي جديد و سريع ارتش سوريه پس از آزادسازي محله مهم الشيخ سعيد در جنوب حلب صورت گرفت. تروريست‎ها هم‌اكنون در 5محله الكلاسه، بوستان القصر، المشهد، السكري، التل الزازير و در مساحتي كوچك گرفتار شده‌اند. از 45محله موجود در شرق حلب هم‌اكنون 40محله به‌طور كامل آزاد شده‎ است.

با تثبيت مواضع ارتش سوريه، عمليات به سمت پل الحج واقع در شمال غرب محله الفردوس آغاز شده است و نيروهاي ارتش سوريه موفق شده‌اند خود را به ميدان الحج در نزديكي پل برسانند. پل حج يا جسر الحج روي نهر قويق و ما بين محلات الفردوس و الدعدع با سيف الدوله و السكري واقع شده و كرانه شرقي اين رود اكنون تقريبا تحت كنترل ارتش است.

پيشروي‌هاي ارتش سوريه به‌شدت روحيه نيروهاي تروريستي را تضعيف كرده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد به همين‌خاطر طي 24ساعت گذشته حداقل 728نفر از نيروهاي شورشي خود را تسليم نيروهاي ارتش سوريه كرده‌اند. حدود ۱۰ هزار غيرنظامي هم در ۲۴ ساعت گذشته از مناطق شرق حلب گريخته‌اند. مقام‌هاي وزارت دفاع روسيه مي‌گويند از زمان اوج‌گيري درگيري‌ها در شرق حلب 2هزار و 200شورشي خود را تسليم كرده‌اند، 100هزار غيرنظامي از شرق حلب موفق به فرار شده‌اند.

  • حضور اسد در جشن ميلاد پيامبر(ص)

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در جشن ميلاد حضرت محمد(ص) در مسجد عباد الرحمن دمشق شركت كرد. در اين جشن وزير اوقاف، دكتر عبد الستار السيد سخنراني كرد و گفت: تروريسمي كه تمام جهان را به ناله درآورده تمام كشورهاي شرق و غرب را فرا گرفته اما شما جناب رئيس‌جمهور با آن در ميدان مبارزه كرديد.

کد خبر 355358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha