مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

زهرا رفیعی: درصد مردم ایران به میزان کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند و میزان مصرف شیر و لبنیات در بین ایرانی‌ها کمتر از حد نیاز است.

اين در حالي است كه ايرانيان در ميان جهانيان رتبه نخست را در مصرف نوشابه، يكي از اصلي‌ترين عوامل پوكي استخوان دارند. زهرا عبداللهي مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت درباره مصرف شير در ايران مي گويد: مطالعات وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه بيش از 50درصد مردم كمبود دريافت كلسيم مورد نياز دارند و البته اين تحقيق به‌معناي كمبود ميزان كلسيم در خون و بدن ايرانيان نيست بلكه فقط نشان‌دهنده مصرف ناكافي كلسيم و لبنيات به‌عنوان مهم‌ترين منبع دريافت اين ماده ضروري است.

به گفته وي‌«در مورد كلسيم، به جز لبنيات جايگزين مهم ديگري وجود ندارد، بنابراين افرادي كه مصرف شير و لبنيات پايين دارند، اغلب اين ماده ضروري را نمي‌توانند از منابع غذايي ديگر تأمين كنند.» متوسط سرانه مصرف شير و لبنيات در دنيا حدود 155ليتر در سال است، در حالي متوسط مصرف لبنيات در بين ايرانيان حدود 90ليتر در سال و نزديك به نصف ميانگين مصرف جهاني است.

اين در حالي است كه سرانه مصرف سالانه نوشابه در جهان 10 ليتر است و ايرانيان 42ليتر نوشابه در سال مصرف مي‌كنند. با توجه به تأثير مستقيم نوشابه روي پوكي استخوان، عجيب نيست كه سن پوكي استخوان در جهان ٧٠‌سال بوده و در ايران به ٣٥‌سال رسيده باشد.

زهرا عبداللهي در اين‌باره گفت: واقعيت اين است كه ذائقه ايرانيان به سمتي رفته است كه ميزان مصرف نوشابه به‌خصوص نوشابه‌هاي گازدار مضر بسيار بيشتر از شير و لبنيات شده است و اين يك زنگ خطر جدي است كه سلامت ايرانيان را تهديد مي‌كند. كمبود كلسيم مهم‌ترين عامل بروز بيماري‌هاي استخواني ازجمله پوكي استخوان است كه به‌خصوص در سنين بالاي ميانسالي در بين ايرانيان شيوع بالايي دارد.

آمارهاي سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد 40درصد زنان و حداقل 10درصد مردان در خطر پوكي استخوان قرار دارند. مطالعات در ايران نيز نشان مي‌دهد كه حدود 47درصد زنان بالاي 50سال در ايران دچار كمبود تراكم استخوان هستند، اين كمبود در بين مردان ايراني كمتر است.

يكي از روش‌هاي كاهش شيوع تراكم استخوان، حمايت دولت از توزيع شير و لبنيات ارزان بين مردم و پرداخت يارانه براي شير و لبنيات به جاي برخي مواد غذايي مضر مثل روغن و شكر است. برخي از كارشناسان معتقدند كه حذف يارانه شير ميزان مصرف اين ماده را در كشور كاهش داده است. اگرچه وزير كشاورزي پيشنهاد برگرداندن يارانه شير را مطرح كرده، اما اين ايده هنوز به جايي نرسيده است.

کد خبر 354883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha