مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش هیات مستقلی از متخصصان تغذیه و کشاورزی هشدار می‌دهد که غذای کم و نامناسب سلامت نیمی از انسان‌های جهان را به خطر انداخته‌است.

براساس گزارش BBC، اين گزارش نسبت به تاثير سوتغذيه بر توقف رشد يك چهارم كودكان زير پنج سال جهان و از سويي ديگر نسبت به اضافه‌وزن يا چاقي يك سوم مردم جهان تا سال 2030 هشدار مي‌دهد.

اين گزارش كه توسط هيات جهاني سيستم‌هاي غذايي و كشاورزي تهيه شده‌است در سازمان كشاورزي و غذاي سازمان ملل متحد عرضه خواهد‌شد. اين هيات كه رياست آن به عهده رئيس‌جمهور سابق غنا، جان كوفور و مشاور علمي سابق دولت بريتانيا، جان بدينگتون است هشدار مي‌دهد كه دو ميليارد نفر از جمعيت جهان به فقر انواع ويتامين‌ها و مواد معدني كه براي حفظ سلامت ضروري است مبتلا هستند.

نتيجه اين فقر ويتامين و غذا افزايش بيماري‌هاي قلبي، فشار خون،‌ ديابت و ديگر انواع بيماري‌هاي وابسته به رژيم غذايي است كه كارايي انسان‌ها را از بين برده و خدمات بهداشتي را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

بيماري‌هاي غيرعفوني و مذمن در اين گزارش با رژيم‌غذايي پرچرب و به شدت فرآوري شده كشورهاي توسعه‌يافته ارتباط دارند، اما جديد‌ترين اين بيماري‌ها را مي‌توان در كشورهاي درحال توسعه نيز مشاهده كرد. اين هيات هشدار مي‌دهد درصورتي كه اين روند به همين‌شكل ادامه پيدا كند وضعيت تا 20 سال آينده رو به وخامت خواهد‌گذاشت و تنها تلاشي جهاني مشابه آنچه براي مقابله با ايدز و مالاريا در جريان است مي‌تواند با چنين چالشي مقابله كند.

براساس اين گزارش سوتغذيه كودك و مادر، فشار خون بالا و ديگر خطرهاي مرتبط با تغذيه بيش از سيگار كشيدن، آلودگي هوا و بهداشت نامناسب جان انسان‌ها را به خطر انداخته و موجب مرگ زودرس مي‌شود. باوجود تلاش بي‌سابقه‌اي كه در زمينه كاهش سوتغذيه در جهان صورت گرفته‌است،‌ هنوز روزانه 800 ميليون نفر در جهان از گرسنگي رنج مي‌برند.

اين مشكل بيش از همه در ميان كودكان رواج دارد. يك چهارم كودكان زير پنج سال جهان از قابلت‌هاي ذهني و فيزيكي تحليل‌رفته‌اي برخوردارند و مادراني كه دچار سوتغذيه هستند فرزنداني مبتلا به نقص‌هاي مادرزادي به دنيا مي‌آورند. به گفته يكي از نويسندگان اين گزارش، لارنس حداد از موسسه بين‌المللي پژوهشي سياست‌هاي غذايي، در گواتمالا بيش از 40 درصد از كودكان نسبت به سن خود كوتاه‌قد هستند. به گفته وي اين مشكل به دليل نابرابري و تبعيض ايجاد شده‌است. افرادي كه از درآمد بيشتري برخوردارند غذاي بهتري مصرف مي‌كنند و رشد خوبي دارند اما افراد فقير تنها از ذرت تغذيه مي‌كنند و سبزيجات،‌ميوه، لبنيات و پروتئين كافي دريافت نمي‌كنند.

براساس اين گزارش، هزينه سوتغذيه از جنبه كاهش بازدهي ملي قابل توجه‌است به شكلي كه آفريقا و آسيا سالانه سه تا 16 درصد از درآمد ناخالص داخلي خود را به دليل سوتغذيه از دست مي‌دهند.

از سويي ديگر برخي از كشورها تلاش دارند مشكل سوتغذيه را با افزايش كالري‌هاي مصرفي برطرف كنند و از اين رو دچار مشكل بزرگ ديگري به نام چاقي شده‌اند. در چين،‌كشوري كه سبك غذايي آن در سال‌هاي اخير دچار تغييرات شديدي شده‌است، نيمي از جمعيت تا سال 2030 در معرض اضافه‌وزن قرار خواهند‌گرفت.

در مقياس جهاني تخمين‌ها نشان مي‌دهند كه تعداد افراد مبتلا به اضافه‌وزن يا چاقي از 1.3 ميليارد نفر در سال 2005 به 3.3 ميليارد نفر رسيده‌است و اين يعني يك سوم جمعيت جهان. براساس اين گزارش، اگرچه برخي از مشكلات با توسعه اقتصادي كشورها رو به بهبود مي‌گذارد، اما مشكل تغذيه در كشورها با افزايش ثروت رو به وخامت مي‌گذارد.

در اين گزارش هشدار داده شده‌است كه اگرچه مصرف ميوه و سبزيجات در جهان افزايش پيدا كرده است، اما تاثير مثبت آن به واسطه مصرف مواد غذايي بي‌كيفيت از بين مي‌رود. توسعه شهرها باعث شده تا افراد بيشتري به مصرف غذاهاي فرآوري شده از جمله غذاهاي خياباني مملو از چربي‌هاي اشباع شده و نمك گرايش پيدا كنند. درحقيقت مقدار غذاهاي فرآوري شده در سطح جهاني رو به افزايش گذاشته‌است.

كشورهاي كم‌درآمد بيشترين رشد را در استفاده از غذاهاي فرآوري شده پركالري، چرب و شور مانند انواع ببيسكوئيت‌ها، اسنك ها و شيريني‌ها نشان مي‌دهند. در سال 2000 كشورهايي با درآمد بالاتر از حد متوسط يك سوم نوشيدني‌ها و غذاهاي فوق فرآوري‌شده جهان را مصرف مي‌كردند كه اين ميزان تا سال 2015 به بيش از نيم رسيد.

  • گرسنگي گسترده

اين هيات پيش‌بيني كرده‌است كه با افزايش جمعيت جهان وضعيت تا 20 سال آينده رو به وخامت خواهد گذاشت و نيمي از اين جمعيت به سوتغذيه مبتلا خواهند بود. تا سال 2050 دو ميليارد نفر ديگر به گرسنگان آسيا و آفريقا افزوده خواهد‌شد و در كنار همه اين مشكلات، تغييرات اقليمي نيز نيم ميليون مرگ ديگر به آمار مرگ و مير جهاني خواهد افزود كه بيشترين آنها در كشورهاي كم درآمد يا كشورهايي با درآمد متوسط خواهند بود.

يكي از اصلي‌ترين خطراتي كه در گزارش به آن اشاره شده‌است، تاثير افزايش دي‌اكسيد كربن بر كاهش محتواي زينك در غلات، حبوبات و گياهان و قارچ‌ها است كه مي‌تواند 138 ميليون نفر از جمعيت جهان را به كمبود زينك مبتلا كند.

به گفته اين هيات،‌انسان‌هاي جهان بايد تغذيه كنند نه اينكه تنها شكم خود را سير كنند. اين به معني مصرف بيشتر سبزيجات، ميوه‌،‌غلات،‌فيبر، مغزها و دانه‌هاي روغني و پروتئين‌هاي كم‌چرب است. بايد از ميزان قند‌هاي افزوده، نوشيدني‌ها و اسنك‌هاي شيرين، نمك اضافي و گوشت فرآوري شده كاسته شود. نوزادان بايد در صورت امكان حداقل 6 ماه از شير مادر تغذيه كنند.

يكي از موفق‌ترين كشورها در زمينه بهبود وضعيت تغذيه در جهان در اين گزارش كره جنوبي معرفي شده‌است زيرا اين كشور كه با رشد اقتصادي خوبي مواجه شده توانسته با موفقيت از تامين مواد غذايي سلامت و با كيفيت و ارزان‌قيمت پشتيباني كند و درصد چاقي را روي عدد 6 متوقف كند.

کد خبر 347384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha