سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

مقام‌های روسیه طی روزهای گذشته مذاکرات فشرده‌‌ای با آمریکا برای اعلام آتش‌بس در حلب داشته‌اند اما مسکو و پکن در نشست اخیر شورای امنیت اقدام به وتوی پیش‌نویس قطعنامه توقف درگیری‌ها کردند؛ مسئله‌‌ای که سؤال‌های زیادی را ایجاد کرده است.

در پيش‌نويس قطعنامه‌اي كه مصر، اسپانيا و ونزوئلا براي آتش‌بس در حلب به شوراي امنيت بردند طرح هفت‌روزه توقف درگيري‌ها و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه درنظر گرفته شده بود اما مقام‌هاي روسيه و دولت سوريه با داشتن دست بالا در درگيري‌ها اين بار اعلام كردند كه حاضر به پذيرفتن هيچ آتش‌بسي بدون خروج كامل گروه‌هاي شورشي از اين شهر نيستند.

واقعيت اين است كه طي بيش از 5 سال گذشته هر زمان گروه‌هاي مسلح و شورشي در سوريه تحت فشار شديد قرار گرفته‌اند آمريكا و كشورهاي متحدش به فكر بردن طرح آتش‌بس به شوراي امنيت افتاده‌اند. مقام‌هاي روسيه و سوريه اعتقاد دارند كه پيش‌نويس جديد هم به همين‌خاطر و براي دادن مهلت يك‌هفته‌اي براي جان گرفتن و تجهيز دوباره گروه‌هاي شورشي است.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در اين رابطه گفت: بسيار ناراحت‌كننده است كه كشورهاي غربي كه درباره نگراني‌هايشان براي حقوق بشر و شرايط انساني در حلب حرف مي‌زنند در حقيقت به‌ دنبال ادامه سياست حمايت خود از گروه‌هاي افراطي هستند.

اقدام جديد و ارائه پيش‌نويس پس از آن صورت گرفت كه گروه‌هاي شورشي حاضر در حلب كه با آمريكا ارتباط دارند به مقام‌هاي اين كشور اعلام كردند كه حاضر به خروج از حلب نيستند. 11عضو شوراي امنيت به اين پيش‌نويس رأي مثبت دادند، آنگولا رأي ممتنع داد و روسيه، چين و ونزوئلا رأي منفي خود را اعلام كردند. مقام‌هاي روسيه اعلام كرده‌اند كه اين پيش‌نويس حتي مهلت قانوني 24ساعته براي بررسي و نهايي شدن قطعنامه را درنظر نگرفته است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين اعلام كرده كه آمريكايي‌ها از طرح اخير خود كه ديدگاه مثبت مسكو را به‌دنبال داشت، عقب‌نشيني كرده‌اند. روز جمعه اعلام شد كه جان‌كري در مذاكرات رم طرحي را براي‌ آتش‌بس‌ ارائه داده كه نظر روسيه را تأمين مي‌كند. مقام‌هاي آمريكا اما به‌نظر مي‌رسد نتوانسته‌اند گروه‌هاي شورشي تحت حمايت خود را براي خروج از شهر راضي كنند. در مقابل دولت سوريه اعتقاد دارد كه براي هر نوع آتش‌بس بايد گروه‌هاي شورشي از حلب خارج شوند تا نتوانند از شرايط توقف درگيري براي احياي خود استفاده كنند.

پيشروي ارتش سوريه از محورهاي شرق و شمال به سمت بخش جنوبي جاده منتهي به فرودگاه بين‌المللي حلب و همزمان با پيشروي به مهم‌ترين مقر تروريست‌ها در بيمارستان العيون باعث شده ۶۵ تا ۷۰ درصد از خاك محله‌هاي شرقي حلب در كنترل ارتش سوريه قرار گيرد. با اين پيشروي‌ها روزنامه تايمز گزارش داده مقام‌هاي اتحاديه اروپا با اين اعتقاد كه بشاراسد در قدرت باقي خواهد ماند، به‌دنبال ارائه كمك‌هاي مالي به دولت اين كشور هستند تا روابط خود را با دمشق ترميم كنند.

کد خبر 354729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha