آمار‌ها نشان می‌دهد کـه ریـــســک سرمایه‌گذاران کاهش یافته، زیرا بخش عمده نقدینگی و سمت و سوی معاملات به سمت خرید سکه، طلا و اوراق با درآمد ثابت حرکت کرده است.

به گزارش همشهري، مقايسه بازده بازارهاي سرمايه‌گذاري از ابتداي سال تاكنون نشان مي‌دهد همچنان سكه پيشتاز همه بازار‌هاست و نسبت به ساير رقبايش بيشترين بازده را به‌دست آورده است اما به تازگي با افزايش قيمت هر دلار آمريكا تا سقف 3900تومان، اين بازار سرمايه‌گذاري نيز وارد رقابت با سكه طلا شد.

با وجود اينكه اطلاعات دقيقي از ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بازار مسكن در دست نيست، اما برآورد‌ها حكايت از آن دارد كه بازده سرمايه‌گذاري در املاك و مستغلات از ابتداي سال تاكنون نمي‌تواند بيشتر از 6درصد باشد.

در چنين شرايطي اگر بازده بازار‌هاي سرمايه‌گذاري را از ابتداي سال تا‌كنون محاسبه كنيم، سكه همچنان با 11درصد رشد رتبه اول را در اختيار مي‌گيرد و هر دلار آمريكا با 6.2درصد افزايش قيمت از ابتداي سال تاكنون در مكان دوم جاي مي‌گيرد. تحليلگران در سراسر دنيا بازار طلا را يك بازار امن براي سرمايه‌گذاري مي‌دانند. از اين جهت افزايش حجم معاملات اين محصول و رشد قيمت آن به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران به آينده مطمئن نبوده و حاضر نيستند ريسك زيادي را تحمل كنند.

  • خريد اوراق با درآمد ثابت

ساير آمار‌ها از بازار‌هاي سرمايه‌گذاري نظير سهام، اوراق بدهي و واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هم ناظر بر اين است كه قدرت ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران كاهش يافته است. شايد اين موضوع به اين دليل است كه سرمايه‌گذاران چشم‌انداز اقتصادي مطلوبي را پيش روي خود نمي‌بينند. با اين اوصاف آمار‌ها نشان مي‌دهد بورس تهران و فرابورس در قعر جدول بازار‌هاي سرمايه‌گذاري قرار دارند.

بازده بورس تهران كه عمده‌ترين محصول آن سهام است از ابتداي سال تاكنون فقط 0.3درصد بوده است اين به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران در طول 9‌ماه امسال نتوانسته‌اند با وجود تلاش‌هايي كه كرده‌اند بازده مناسبي به‌دست بياورند اما در فرابورس اوضاع كمي بهتر است و بازده سرمايه‌گذاري در اين بازار به 3درصد رسيده، اما اين به‌معناي اين نيست كه ريسك سرمايه‌گذاران افزايش يافته است زيرا عمده‌ترين محصولات فرابورس اوراق با درآمد ثابت است.

هم‌اكنون بيش از 60درصد از محصولاتي كه در فرابورس فروخته مي‌شود، مربوط به بازار ابزار‌هاي نوين مالي است كه در آن نرخ بسياري از اوراق تضمين شده است. آمار‌ها نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 4.5ميليارد دلار از اين اوراق خريده‌اند. در عين حال آمار‌هاي مربوط به مبادلات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز افزايش ريسك‌گريزي سهامداران را تأييد مي‌كند.

اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه ارزش كل دارايي‌هايي كه مردم تاكنون در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري كرده‌اند از مرز 27ميليارد دلار گذشته است اما از اين مقدار 26.5ميليارد دلار كه معادل 98درصد از كل دارايي‌هاي مردم است، در صندوق‌هاي با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري شده است. اين صندوق‌ها تاكنون 75درصد از نقدينگي كه از مردم جمع‌آوري كرده‌اند را از طريق سپرده‌گذاري و خريد گواهي سپرده در بانك‌ها سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

کد خبر 354419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha