تفاهمنامه همکاری بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، با مواضع مشترک ۲ نهاد، برای بهبود چرخه صنعت کشور، ساماندهی مکانیسم عرضه و تقاضا، شفافیت قیمتی و حذف واسطه‌های اضافی در فرایند توزیع و نیاز به تعامل مشترک ۲ نهاد به امضا رسید.

براساس اين تفاهمنامه بورس كالا به‌عنوان يك نهاد فرابخشي، با تلاش در جهت ايجاد بازار شفاف جهت تسهيل معاملات و كشف نرخ كالاهاي اساسي و مواداوليه واسطه‌اي براساس مكانيسم عرضه و تقاضا، سعي دارد تا ابزارهاي تأمين مالي و مديريت ريسك را در اختيار فعالان بازار قرار دهد.

همچنين كميسيون صنايع اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران به‌عنوان يك نهاد خصوصي، سخنگوي بخش صنعت كشور بوده و با استفاده از نظرات خبرگان صنعت كشور، اقدام به آسيب‌شناسي، ارائه راهكار و رايزني با نهادهاي حاكميتي در راستاي بهبود وضعيت صنعت كشور مي‌كند. به باور كارشناسان يكي از عاجل‌ترين و در عين حال اصلي‌ترين و تعيين‌كننده‌ترين اقدامات مورد نياز، جلوگيري از واسطه‌گري‌هاي مخل، شفافيت عرضه و تقاضا و توسعه بورس به‌عنوان مرجع اصلي نظام عرضه و تقاضاي محصولات توليدي است.

  • موانع ورود به بورس كالا برطرف مي‌شود

حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس كالاي ايران در مراسم امضاي تفاهمنامه همكاري ميان اين بورس با كميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران گفت: بورس كالا بستري را فراهم كرده است تا فعالان صنعت و تجارت بتوانند با شيوه‌اي كارآمد و هدفمند، نقش‌آفريني كنند به اين ترتيب هر چه تعامل بورس كالا با فعالان اقتصادي بيشتر باشد، اثرات مثبت‌تر و مطلوب‌تري در اقتصاد ملي خواهيم داشت.
حامد سلطاني‌نژاد با بيان اينكه بورس كالا مدعي است مي‌تواند زيرساخت‌هاي انجام معاملات به‌صورت مدرن و كارآمد را براي فعالان اقتصادي فراهم كند، افزود:

امروز كشور ما در بسياري از كالاها داراي مزيت است و پتانسيل تبديل شدن ايران به مرجع قيمتي در منطقه وجود دارد در اين بين بورس كالاي ايران درصدد نقش‌آفريني بيشتر در حوزه صادرات و تأثيرگذاري در بازارهاي منطقه‌اي است تا ايران از كانال بورس كالا بتواند به مرجع قيمتي برخي كالاها تبديل شود.مديرعامل بورس كالاي ايران افزود: بايد از مكانيسم قيمت‌گذاري دولتي به سمت قيمت‌گذاري برمبناي عرضه و تقاضا حركت كنيم .

  • جزئيات تفاهمنامه

به موجب اين تفاهمنامه دو طرف موافقت كردند، كميته‌اي مشترك به‌منظور تعامل بهتر را متشكل از نماينده بورس با معرفي مديرعامل بورس كالا و نايب‌رئيس، مشاور و دبير كميسيون صنايع اتاق ايران با معرفي رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران تشكيل دهند كه ماموريت آن، شناسايي و بررسي مشكلات احتمالي صنعتگران كل كشور در ورود به بورس و رايزني براي برطرف كردن مشكلات باشد.

دبيرخانه اين كميته در محل دبيرخانه كميسيون‌هاي تخصصي اتاق مستقر خواهد شد و دبير اين كميته، به انتخاب اكثريت در نخستين جلسه كميته خواهد بود. مدت اين تفاهمنامه تا 30 آبان 1396بوده و پس از انقضاي اين مدت، براي دوره‌هاي 2ساله، با تأييد طرفين قابل تمديد خواهد بود.

کد خبر 353763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha