چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

بازار سهام بدون توجه به اعمال تحریم‌های جدید ‌آمریکا علیه ایران با تکیه بر عوامل اقتصادی به پیش می‌رود.

بورس

اين بازار در طول 2روز 1.5ميليارددلار رشدكرد و به 112ميليارد دلار رسيد. شاخص بورس تهران روز چهارشنبه با صعودي 511‌واحدي براي نخستين‌بار در 8‌ماه گذشته از مرز 81‌هزار واحد عبور كرد.به گزارش همشهري، روز جمعه كه نتيجه رأي‌گيري در مجلس سناي آمريكا در مورد قانون داماتو مشخص شد، انتظار مي‌رفت بورس تهران روز شنبه با نزول مواجه شود اما نه فقط بورس سقوط نكرد بلكه شاخص بورس خودش را به مرز 80هزار واحد نزديك‌تر كرد.

در اين روز هم شاخص بورس و هم شاخص فرابورس رشد كردند. اين رويه تا روز دوشنبه ادامه يافت و بازار سهام همچنان رشد كرد اما در روز‌هاي سه‌شنبه و چهارشنبه جهش ناگهاني در بازار سهام آغاز و به ارزش روز شركت‌هاي بورس و فرابورس جمعا 3200ميليارد تومان اضافه شد. روز سه‌شنبه سهامداران جمعا 483ميليارد تومان اوراق بهادار در بازار سهام خريدند و شاخص بورس يك درصد و شاخص فرابورس 1.3درصد رشد كرد.

ديروز هم روند صعودي بورس ادامه پيدا كرد و 2500ميليارد تومان ديگر به ارزش سهام شركت‌هاي بورس اضافه شد. با اين حساب ارزش بورس تهران ظرف 2روز 5هزار ميليارد تومان بيشتر شد و به 341هزار ميليارد تومان رسيد. ارزش فرابورس هم در اين مدت با 1300ميليارد تومان افزايش به 97هزار ميليارد تومان رسيد.

به اين ترتيب در طول 2روز جمعا 6300ميليارد تومان به ارزش بازار سهام ايران شامل بورس تهران و فرابورس اضافه شد و ارزش كل بازار سهام ايران به 438ميليارد تومان معادل 112ميليارد دلار رسيد.
اكنون پرسش اين است كه چرا با وجود اينكه سناي آمريكا با تمديد قانون داماتو تحريم ايران را به‌مدت 10سال ديگر تمديد كرد، بازار سهام ايران همچنان رشد مي‌كند؟

مروري بر تحولات بازارسرمايه نشان مي‌دهد كه از ميان 3مولفه پرقدرت اقتصادي كه روي بازار سهام اثر دارند 2عامل با تغيير مواجه شده و زمينه رشد بازار سهام را به‌وجود آورده‌اند. تحقيقات نشان داده است قيمت نفت، دلار و همينطور نرخ تورم از مهم‌ترين عوامل اثر‌گذار بر بازار سهام هستند.

با استناد بر همين تحقيقات تحليلگران عمده‌ترين رشد ارزش بازار سهام را افزايش قيمت نفت و رشد قيمت دلار در بازار آزاد تا مرز 3900تومان مي‌دانند به‌طوري كه افزايش قيمت ارز منجر به رشد درآمد شركت‌هاي صادر‌كننده خواهد شد و از سوي ديگر افزايش قيمت نفت سطح درآمد‌هاي عمومي شركت‌ها را تحت‌تأثير قرار خواهد داد زيرا با رشد قيمت دلار سطح درآمد‌هاي عمراني دولت هم افزايش خواهد يافت و چون اقتصاد ايران يك اقتصاد دولتي متكي به نفت است، بخشي از اين افزايش قيمت اثرش را روي درآمد‌هاي شركت‌هاي دولتي و شبه‌دولتي نمايان خواهد كرد.اين عوامل پرقدرت سياسي اثر تحولات سياسي ناشي از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را خنثي كرد و زمينه رشد بازار سهام را به‌وجود آورد.

کد خبر 354878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha