همشهری آنلاین: جدیدترین شماره مجله سینما و ادبیات که چند روزی است منتشر شده است، به سینمای آمریکا اختصاص دارد و نیم‌ویژه‌نامه‌اش درباره پل توماس اندرسون، کارگردان آمریکایی است که به او لقب بچه نابغه را داده‌اند.

cover

توماس پل اندرسون که در میان سینمادوستان ایرانی طرفداران زیادی دارد و فیلم «خون به پا خواهد شد» او بحث‌های زیادی برانگیخت.

اما سینمای ایران در این شماره موضوع طبقات اجتماعی را برگزیده است؛ مواجهه سینمای ایران با موضوع طبقات اجتماعی چگونه است، کدام طبقات بیشترین انعکاس را در دوره‌های مختلف سینمای ایران داشته‌اند و شکل ارائه این طبقات، شخصیت‌ها، کنش‌ها و عوامل دیگر در سینمای ایران چگونه جلوه‌گر شده است؛ پاسخ را در میزگرد کامبوزیا پرتوی، ابوالحسن داوودی، مجید برزگر و جواد طوسی و یادداشت‌های عباس بهارلو، روبرت صافاریان، محسن آزرم، امیرعلی نجومیان... پی بگیرید.

موضوع بدیع کارکرد حواس پنج‌گانه در ادبیات داستانی موضوع بخش ادبی این شماره مجله است؛ کدام حواس بر دیگری برتری دارد و ارتباط این حواس و نقششان در پیشبرد روایت چگونه است. مخاطب با کدام‌یک از حواس خود به حواس داستانی پاسخ می‌دهد؛ بعد از شنیدن موسیقی‌ای دلنواز عطر گلی خاص در بویایی‌تان و تصویری خاص پیش چشمتان زنده نشده است؟ پروست را به یاد بیاوریم و تکه‌شیرینی‌ای که به دهان گذاشت و... همهٔ ماجراهای «در جست‌وجوی زمان از دست رفته». با این مبحث کمتر دیده‌شده در میزگرد دکتر عبدالرحمان نجل‌رحیم، سیاوش جمادی، سعید عباسپور (نویسنده کم‌بینا) و محمد شیروانی کارگردان پیشرو کشورمان که با هفت زن نابینا فیلم مستندی به نام «هفت فیلمبردار زن نابینا» را ساخته است و یادداشت‌های احمد اخوت، شاپور بهیان، منیرالدین بیروتی، ابوتراب خسروی، کورش اسدی، محمد تقوی... آشنا شوید.

پس از مناقشه‌های فراوان بر سر اهدای جایزه نوبل به باب دیلن این شماره مجله در دو مقاله به شأن ادبی باب دیلن پرداخته است. در بخشی دیگر پویا رفویی شرحی نوشته بر شعر مسیحا می‌آید از ویلیام باتلر ییتس و ترجمه صالح حسینی که بسیار خواندنی است.

پرونده ویژه این شماره مجله در مورد گوگی وا تیونگو نویسنده بنام آفریقایی است که سال‌هاست در فهرست نوبل ادبی جای دارد. در این بخش گفت‌وگوی اختصاصی مجله را با تیونگو می‌خوانید و همچنین داستانی از او به ترجمه مهدی غبرائی که به سی زبان دنیا نیز ترجمه شده است.

بخشی با عنوان پساوسترن‌های مالیخولیایی نیز دو وسترن متأخر یعنی «قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» (اندرو دامنک) و «مرد مرده» (جیم جارموش) را تحلیل می‌کند. فیلم‌های خودزندگینامه‌ای ژانری است که در گفت‌وگو با علیرضا داوودنژاد و تجربه‌های خانوادگی‌اش در فیلمسازی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نقدهای متفاوت بر فیلم فروشنده را در این شماره سینما و ادبیات بخوانید.

کد خبر 354281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha