سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

پس از هفته‌ها نبرد سخت و جانفرسا نیروهای ارتش سوریه و مقاومت با پیروزی استراتژیک در حلب که از سال ۲۰۱۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است در آستانه آزادسازی کامل این شهر مهم قرار گرفته‌اند؛ مسئله‌ای که می‌تواند شکستی سنگین برای گروه‌های تروریستی در سوریه را رقم بزند.

با پیشروی جدید نیروهای ارتش سوریه، منطقه تحت تصرف تروریست‌ها در حلب به ۲بخش تقسیم شده‌است.

ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در جديدترين پيشروي‌هاي خود در شرق حلب موفق ‌شده‌اند كنترل كامل منطقه صاخور در حاشيه شرقي حلب را در اختيار بگيرند. روز گذشته منطقه الحيدريه هم به‌صورت كامل توسط نيروهاي ارتش سوريه آزاد شد. نيروهاي تروريستي طي روزهاي اخير با شكست سنگين در محله‌هاي شمال شرقي، مجبور به عقب‌نشيني از الحيدريه، بستان الباشا، الهلك، عين‌التل و الشيخ خضر شدند. با پس گرفتن صاخور، مناطق تحت تصرف مخالفان در شرق حلب به 2قسمت تقسيم شده است و نيروهاي ارتش سوريه در حال خنثي كردن مين‌ها و تله‌هاي انفجاري براي ادامه پيشروي خود هستند.

گاردين گزارش داده كه با پيشروي اخير ارتش سوريه گروه‌هاي تروريستي 40درصد مناطق تحت تصرف خود را از دست داده‌ و در موقعيت بحراني قرار گرفته‌اند. به‌صورت تخميني اكنون گروه‌هاي تروريستي تنها 30درصد كل حلب را در اختيار دارند.
نيروهاي ارتش سوريه اعلام كرده‌اند كه در نبردهاي پيش‌رو كل منطقه شمالي را آزاد خواهند كرد. نيروهاي دولتي يك كريدور ميان منطقه شمال و جنوب براي فرار نيروهاي تروريستي باز گذاشته‌اند.

ماه‌هاست كه حلب، دومين شهر بزرگ سوريه به 2بخش شرقي و غربي تقسيم شده كه كنترل بخش غربي در اختيار دولت سوريه و ناحيه شرقي در اشغال گروه‌هاي تروريستي بوده است. اكنون اما تروريست‌ها همه محله‌هاي شمالي شرق حلب را از دست داده‌اند و خطوط دفاعي آنها در مابقي منطقه شرق حلب هم در حال فروريختن است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد هزاران غيرنظامي كه از سوي تروريست‌‌ها گروگان گرفته شده بودند با پيشروي‌هاي اخير از مناطق شرقي به مناطق غربي كه تحت كنترل ارتش سوريه است گريخته‌اند. رامي عبدالرحمان، مدير ديده بان حقوق بشر سوريه هم پيش از اين اعلام كرده بود كه نيروهاي سوريه توانستند روز يكشنبه 2محله بعيدين و جبل بدرو در همجواري محله مساكن هنانو، بزرگ‌ترين محله تحت كنترل مخالفان مسلح در شرق حلب را تحت كنترل خود بگيرند.

سيطره بر اين منطقه به اين معناست كه نيروهاي ارتش سوريه كه در منطقه «مساكن هنانو» قرار دارند (غرب محلات شرقي)، با نيروهاي حاضر در منطقه «سليمان الحلبي» (شرق محلات شرقي) به هم خواهند رسيد و تروريست‌ها در اصطلاح نظامي قيچي مي‌شوند.

  • اعلام ادامه حمايت قطر از گروه‌هاي تروريستي

با شكست سنگين گروه‌هاي تروريستي، قطر كه سابقه طولاني حمايت از اين گروه‌ها را دارد اعلام كرده كه حتي اگر ترامپ سياست آمريكا درباره سوريه را تغيير دهد دوحه همچنان به حمايت از تروريست‌ها در سوريه ادامه خواهد داد.شيخ محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير امور خارجه قطر در مصاحبه با رويترز گفت:

حتي اگر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب آمريكا ديگر نخواهد نقش حمايتي فعلي را دنبال كند، قطر همچنان به شورشيان سوري موشك‌هاي دوش‌پرتاب مي‌دهد تا آنها بتوانند از خودشان در مقابل هواپيماهاي سوريه و روسيه دفاع كنند. او مدعي شد: حمايت قطر ادامه خواهد داشت و آن را متوقف نخواهيم كرد. اگر نظام سوريه حلب را بگيرد، اطمينان دارم كه آنها توانايي آن را خواهند داشت كه آن را مجددا از نظام پس بگيرند. وزارت خارجه سوريه در واكنش به اين مسئله روز گذشته اعلام كرد كه اظهارات وزير خارجه قطر درباره حمايت تسليحاتي از گروه‌هاي مسلح با هدف بالا بردن روحيه گروه‌هاي تروريستي در برابر پيروزي‌هاي ارتش سوريه است.

  • نخستين درگيري مستقيم رژيم صهيونيستي با داعش

براي نخستين‌بار از زمان آغاز ناآرامي‌هاي سوريه نيروهاي رژيم صهيونيستي مجبور به درگيري مستقيم با نيروهاي داعش در ارتفاعات جولان شده‌اند. سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه جنگنده‌هاي ارتش اين رژيم يك تاسيسات تحت كنترل داعش در ارتفاعات جولان را بمباران كرده‌اند. به گفته مقام‌هاي نظامي رژيم صهيونيستي در اين حمله جنگنده‌هاي اين رژيم از 10بمب يك تني استفاده كرده‌اند. به‌دنبال اين حمله نيروهاي داعش وارد درگيري مستقيم با نظاميان رژيم صهيونيستي در ارتفاعات جولان شده‌اند و تيراندازي‌هاي شديدي ميان دو طرف صورت گرفته است.

مقام‌هاي رژيم صهيونيستي مي‌گويند تاسيسات مورد حمله متعلق به نيروهاي صلحبان سازمان ملل بوده كه پس از رها شدن به تصرف نيروهاي داعش درآمده است. طي ماه‌هاي گذشته از اين تاسيسات نيروهاي داعش به‌عنوان پايگاه خود براي آموزش و طراحي حملات استفاده كرده‌اند. مقام‌هاي رژيم صهيونيستي مي‌گويند نظاميان اين رژيم در اين درگيري‌ها آسيب نديده‌اند اما 4نيروي داعش كشته شده‌اند.

کد خبر 353932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha