درحالی‌که روسیه اعلام کرده با همکاری دولت سوریه در تلاش برای ایجاد کریدورهای امن در حلب برای خروج غیرنظامیان و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این شهر است، گزارش‌ها از انجام مذاکرات سری میان مسکو و گروه‌های شورشی حاضر در شرق این شهر برای توقف درگیری‌ها خبر‌ می‌دهد.

سوریه

با پيشروي‌هاي اخير استراتژيك ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در شرق حلب، اوضاع انساني در اين منطقه تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي و شورشي وخيم‌تر شده و اين گروه‌ها با استفاده از غيرنظاميان به‌عنوان سپردفاع انساني اجازه خروج امن آنها را از منطقه درگيري نمي‌دهند.

روسيه از سازمان ملل خواسته است كه همكاري‌هاي لازم براي ايجاد 4كريدور امن در مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در شرق حلب انجام شود تا غيرنظاميان امكان خروج پيدا كرده و كمك‌هاي بشردوستانه به اين منطقه برسد.فايننشيال تايمز اما گزارش داده كه همزمان با اين تلاش‌ها مقام‌هاي روسيه در حال مذاكره با گروه‌هاي شورشي با ميانجيگيري تركيه در آنكارا هستند تا درگيري‌ها در شرق حلب متوقف شود.

در اين مذاكرات آمريكا به‌صورت كامل كنار گذاشته شده است. گروه‌هاي شورشي حاضر در اين مذاكرات ارتباط نزديكي با تركيه در بيش از 5سال جنگ در سوريه داشته‌اند. يكي از مقام‌هاي گروه‌هاي شورشي حاضر در اين مذاكرات در گفت‌وگو با اين روزنامه گفت: مقام‌هاي روسيه و تركيه بدون حضور آمريكا در حال مذاكره مستقيم هستند. آمريكا به‌صورت كامل كنار گذاشته شده است و مقام‌هاي واشنگتن حتي نمي‌دانند در آنكارا چه مي‌گذرد.

خبر اين مذاكرات در حالي منتشر شده كه پنجشنبه هفته گذشته سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه راهي تركيه شد و در حاشيه يك نشست بين‌المللي در شهر آناليا با مقام‌هاي ارشد آنكارا ازجمله همتاي تركيه‌اي خود گفت‌وگو كرد. در نشست خبري مشترك با وزير امور خارجه تركيه، لاوروف در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در اين رابطه اعلام كرد كه روسيه آماده مذاكره با «هر كسي» براي حل بحران سوريه است.

با پيروزي‌هاي اخير ارتش سوريه و آزادي يك سوم شرق حلب در هفته گذشته عملا دمشق دست بالا را در درگيري‌ها پيدا كرده است. مقام‌هاي روسيه اعتقاد دارند كه درصورت سقوط حلب طي درگيري سوريه بايد از نيروهاي زيادي براي حفظ اين شهر استفاده كنند و به‌همين‌خاطر بهتر است با توافق آتش‌بس، شرق حلب از گروه‌هاي شورشي تخليه شود. ولاديمير پوتين و اردوغان هم طي روزهاي گذشته 3 بار تلفني درباره سوريه مذاكره كرده‌اند و لاوروف هم روز گذشته با جان‌كري، وزير امور خارجه آمريكا و استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه ديدار كرد.

  • ساكنان شرق حلب گروگان هستند

«مي‌خواستيم فرار كنيم اما تك‌تيراندازها بچه‌ام را كشتند»؛اين روايت مادري است كه تلاش داشته تا از شرق حلب فرار كند اما نيروهاي گروه‌هاي تروريستي بچه او را هدف قرار دادند. گروه‌هاي تروريستي براي جلوگيري از پيشروي بيشتر نيروهاي ارتش سوريه از غيرنظاميان با عنوان سپر دفاع انساني استفاده مي‌كنند.

سازمان ملل هشدار داده است كه درصورت ادامه درگيري‌هاي حلب در شرايط كنوني اين شهر با خطر تبديل شدن به يك گورستان عظيم روبه‌روست. استفان اوبرايان، فرستاده ارشد سازمان ملل به همين‌خاطر در جلسه اخير شوراي امنيت گفت: براي انسانيت از طرف‌ها و صاحبان نفوذ تمنا مي‌كنيم هرچه در توان دارند براي حفاظت از غيرنظاميان انجام دهند و امكان دسترسي به نواحي تحت محاصره در شرق حلب را پيش از آن‌كه تبديل به گورستاني عظيم شود، فراهم كنند. سخنگوي وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه طي روزهاي گذشته و با پيشروي‌هاي جديد نيروهاي سوريه 80هزار نفر از غيرنظاميان موفق به فرار از شرق حلب و رسيدن به مناطق امن از جمله مناطق غرب شهر كه تحت كنترل نيروهاي دولتي است، شده‌اند.

مسكو از سازمان ملل خواسته است كه به‌جاي «حرف» درباره كمك به ساكنان حلب وارد عمل شود. وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه هيچ‌گونه كمك‌هاي بشردوستانه از سوي سازمان ملل به مناطق آزادشده توسط ارتش سوريه در شرق حلب نرسيده است. آخرين گزارش‌هاي رسمي سازمان ملل پيش از اوج گرفتن اخير درگيري‌ها در شرق حلب نشان مي‌داد كه حداقل 275هزار غيرنظامي در شرق حلب باقي مانده‌اند. طي 2هفته اخير درگيري‌ها در حلب شدت بيشتري گرفته و هفته گذشته نيروهاي دولت سوريه در يك پيروزي استراتژيك 40درصد مناطق شمال شرقي حلب را آزاد كردند.

  • رؤياهاي مرموز اردوغان براي سوريه

مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه با روسيه درباره ضرورت برقراري آتش‌بس در حلب توافق كرده‌اند اما منابع روسي مي‌گويند مسكو همچنان درباره نيات آنكارا درباره سوريه بسيار مشكوك است. با مذاكرات لاوروف در تركيه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه از اظهارات قبلي خود درباره اين كشور عقب‌نشيني كرد.

اردوغان كه پيش از اين اعلام كرده بود نيروهاي نظامي اين كشور براي سرنگوني دولت بشار اسد وارد خاك سوريه شده‌اند با تغيير حرف‌هاي خود گفته است كه عمليات تركيه در سوريه عليه شخص خاصي نيست و اين كشور تنها گروه‌هاي تروريستي را هدف قرار مي‌دهد. اظهارنظر اردوغان باعث شگفتي مقام‌هاي روسيه در هفته گذشته شد و مسكو اعلام كرد كه تركيه بايد در اين رابطه توضيحات صريحي بدهد. اردوغان هر چند تحت فشار روسيه از اظهارنظر خود به‌صورت ظاهري عقب‌نشيني كرده اما حرف‌هايش نشان مي‌دهد كه همچنان نقشه‌هاي خود را براي سوريه پيگيري مي‌كند.

کد خبر 354168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha