پس از یک هفته بروز پدیده گردوغبار در بندرعباس، مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار به این پدیده واکنش نشان داد و گفت: جریان باد شمال به جنوب منجر به فعال شدن کانون جنوب کرمان و جازموریان و گردوغبار در بندرعباس شد.

گردوغبار جازموریان در ریه بندرعباسی ها

پديده گردوغبار طي هفته گذشته زندگي شهروندان را مختل كرد و باعث تعطيلي مدارس و نيز تعطيلي ادارات طي روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه گذشته شد. آنطور كه محيط‌زيست استان هرمزگان اعلام كرده بود شاخص‌هاي وضعيت آلودگي هوا در بندرعباس در شرايط خطرناك (psi به‌ميزان بالاتر 300) و بحران قرار گرفت و ميزان گردوغبار موجود در هوا به 8برابر حد استانداردهاي زيست‌محيطي رسيد تا آنجا كه هوا براي همه گروه‌هاي سني خطرناك اعلام شد.

ضياء‌الدين شعاعي، مدير ملي مقابله با پديده گردوغبار، گفت: منشأ اصلي گردوغبار شكل‌گرفته در استان هرمزگان كه به‌ويژه بندرعباس را از روز شنبه گذشته تحت‌تأثير قرار داد و تا روز چهارشنبه گذشته ادامه پيدا كرد، داخلي است. او مي‌گويد: بر اثر پديده ناپايداري هوا در كشور كه كانون‌هاي داخلي جنوب كرمان و جازموريان را فعال كرد، پديده گردوغبار در جنوب كشور رقم خورد.

  • ضرورت تثبيت مناطق توليد گردوغبار در جنوب كرمان

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، شعاعي روز گذشته گفت: اگرچه پديده گردوغبار از روز شنبه گذشته استان را تحت‌تأثير قرار داد اما غلظت آلاينده‌هاي گردوغبار از روز يكشنبه گذشته با رسيدن به 200تا 250ميكروگرم بر مترمكعب افزايش يافت و درنهايت همانطور كه پيش‌بيني شده بود با شدت‌گرفتن پديده در روز دوشنبه شاهد افزايش اين اعداد به 700تا 800ميكروگرم بر مترمكعب بوديم. وي با اشاره به تصميم مديريت استان براي تعطيلي روز دوشنبه و سه‌شنبه گذشته در استان، خاطرنشان كرد: اين تصميم براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته مبني بر افزايش گردوغبار بود كه با غلظتي حدود 4الي 5برابر حد مجاز، تا روز چهارشنبه بعدازظهر ادامه پيدا كرد و در نهايت با بارش باران در كرمان و هرمزگان مجدداً به سطح كمتر از 100ميكروگرم بر مترمكعب بازگشت.

اين مقام مسئول با بيان اينكه با توجه به شرايط منابع آبي، همچنين استمرار خشكسالي در كشور، تكرار اين پديده بر اثر ناپايداري هوا دور از ذهن نيست، گفت: جريان باد شمالي در استان كرمان مي‌تواند با فعال كردن كانون‌هاي مستعد جنوب كرمان و توليد گردوغبار، هر دو استان كرمان و هرمزگان را تحت‌تأثير قرار دهد.

به گفته شعاعي، احياي جازموريان و تثبيت مناطق توليد گردوغبار به‌ويژه در ريگان و فورج (جنوب كرمان) ازجمله اقدامات بسيار ضروري براي مقابله با كانون‌هاي داخلي در آن حوزه است.

مدير ملي مقابله با پديده گردوغبار اشاره‌اي هم به دستور معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، براي تشكيل كميته احياي جازموريان داشت و اظهار كرد: به‌دليل مديريت منابع آبي توسط وزارت نيرو اين كميته بايد با ابتكار عمل اين وزارتخانه و همكاري ساير دستگاه‌ها شكل بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: وزارت نيرو نيز بايد با همكاري ساير دستگاه‌هاي متولي همچون وزارت جهادكشاورزي و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري، نسبت به احياي تالاب جازموريان و مناطق حومه از طريق كاهش نياز به منابع آبي اقدام كند و البته اين موضوع نيازمند عزم و اراده ملي و تخصيص و تأمين اعتبار از سوي دولت است.

شعاعي اشاره‌اي هم به وظيفه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري به‌عنوان متولي موضوع مقابله با پديده گردوغبار داشت و اظهار كرد: درصورت تأمين اعتبار، سازمان جنگل‌ها مي‌تواند نسبت به تثبيت و آغاز عمليات زميني در مناطق مستعد توليد گردوغبار در اطراف جازموريان و به‌طور كلي كرمان اقدام كند كه بي‌شك تأثير بسياري در كاهش طوفان‌هاي گردوغبار با منشأ داخلي خواهد داشت.

  • مهار گرد و غبار در حد تشكيل يك كميته

به گزارش همشهري، شعاعي در حالي منشأ گردوغبار هرمزگان را تالاب جازموريان اعلام مي‌كند كه اين تالاب كه محدوده آبگير آن در زمان پرآبي 3300كيلومترمربع است، بيش از 10سال است به‌دليل احداث سد، تأمين نشدن حقابه و برداشت بي‌رويه آب از سفره‌هاي زيرزميني و نيز خشكسالي‌هاي پياپي، به‌طور كامل خشك و به كانون بحران گرد‌‌‌‌‌وغبار تبد‌‌‌‌‌يل شد‌‌‌‌‌ه است. احياي اين تالاب طي سال‌هاي اخير يكي از بزرگ‌ترين مطالبات كرماني‌ها بوده كه هنوز به جايي نرسيده است. اين در حالي است كه تيرماه امسال، معاون امور تالاب‌هاي دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق ســـــازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به خشك‌تر شدن تالاب جازموريان در فصل تابستان، از تشكيل كميته احياي تالاب جازموريان خبر داد. پيش از اين هم، بهمن‌ماه سال گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در جلسه احياي تالاب جازموريان و مبارزه با ريزگردهاي جنوب شرق استان كه با حضور استاندار كرمان و جمعي از مسئولان استان در تهران برگزار شد، اعلام كرد: احياي تالاب جازموريان موضوعي ملي و داراي اهميت ويژه است و دانشگاه كرمان مي‌تواند در مدت زماني كوتاه، طرحي جامع براساس الگوي احياي تالاب اروميه انجام دهد؛ اما هنوز اقدام عملي در اين زمينه صورت نگرفته است.

کد خبر 353796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha