معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا اواسط خردادماه همواره روزهای سالم و پاک داشتیم گفت: این وضعیت در شرایط خود کم‌سابقه است؛

شرايط مطلوبي را از نظر كيفيت هوا طي مي‌كنيم اما از نيمه دوم خردادماه شاهد بروز طوفان‌هاي گردوغبار با منشا عراق، سوريه و اردن هستيم كه اگر اين منشاها فعال نمي‌شدند همچنان در شرايط هواي سالم و پاك به سر مي‌برديم.به گزارش ايرنا، سعيد متصدي افزود: كانون‌هاي داخلي گردوغبار شناسايي و كنترل مي‌شوند و اقداماتي مانند مديريت آب، تثبيت خاك و نهال‌كاري در اين كانون‌ها آغاز شده است.

متصدي گفت: سازمان محيط‌زيست در 2ماه گذشته قطعنامه‌اي براي كاهش گردوغبار در سازمان ملل داشته كه اميدواريم هر چه زودتر اجرايي شود.به‌گفته متصدي 4 هزار هكتار از كانون‌هاي گردوغبار در جنوب كشور مالچ‌پاشي و نهال‌كاري شده است.

متصدي تأكيد كرد: با توجه به اينكه دولت به محيط‌زيست به‌ويژه هوا اهميت بسياري مي‌دهد از اين‌رو تلاش مي‌كند برنامه‌هاي مربوط به اين بخش را با جديت بيشتري دنبال كند و با اين هدف برش يكساله آلودگي هوا را تدوين كرده و بر حمايت‌هاي مالي بانك‌ها در اجراي آن تأكيد شده است.

وي گفت: مقرر شد 22هزار ميليارد ريال اعتبار براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي با حمايت بانك‌هاي عامل ازجمله ملي، ملت، صادرات، و توسعه تعاون در اختيار متقاضيان در كلانشهرها به‌ويژه تهران قرار گيرد. همچنين در اين برش وزارت صنايع موظف شد خودروهاي خود را با تخفيف ارائه كند. بحث تخفيف‌هاي ترجيحي براي سود بازرگاني در زمينه خودروها نيز درنظر گرفته شده است.

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: دراين مصوبه علاوه بر مدنظر قرار دادن فعاليت‌هاي اجرايي، سعي شد بحث اعتبارات و تأمين منابع مالي نيز به‌طور كامل ديده شود.متصدي گفت: 2 منبع متحرك و ثابت در بحث آلودگي هوا وجود دارد كه در زمينه منبع متحرك مصوب شد مبحث LEZ از آبان‌ماه سال‌جاري اجرايي شود.

طرح LEZ طرحي است كه براساس آن خودروها با توجه به آلودگي آنها در يكي از 3 دسته تعيين‌شده ميزان آلودگي قرار مي‌‌گيرند و برهمين اساس مي‌توانند در ساعت‌‌هاي مشخصي از روز در سطح شهر تردد داشته باشند.

  • منع خريد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري

وي افزود: يكي از محدوديت‌هاي درنظر گرفته شده در اين مصوبه درخصوص خودروهاي فرسوده، جريمه شدن آنهاست و خودروي فرسوده‌اي كه در سطح كلانشهرها به‌ويژه تهران تردد كند، جريمه خواهد شد.
معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: بندهاي اين مصوبه 2 هفته بعد از ابلاغ اجرايي مي‌شوند.

وي گفت: براساس اين مصوبه صدور بيمه‌نامه شخص ثالث منوط به مفاصاحساب تخلفات رانندگي شده است و يكپارچه‌سازي‌ معاينه فني خودروها نيز از هفته آينده اجرايي مي‌شود.متصدي ادامه داد: در اين مصوبه بر ممنوعيت شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري نيز تأكيد شده و سازمان‌هاي دولتي و نيمه‌دولتي از خريد اين موتورسيكلت‌ها منع شده‌اند بنابراين از زمان ابلاغ ديگر اجازه خريد نخواهند داشت.

  • حذف سوخت كاميون‌هاي فرسوده

وي گفت: حذف سهميه سوخت كاميون‌هاي فرسوده از ديگر موضوعاتي است كه در اين مصوبه ديده شده و وزارت نفت بايد نسبت به آن اقدام كند.متصدي ادامه داد: اگر نهادي بخواهد خودروي سواري و يا ون خريداري كند بايد به ازاي هر خودرويي كه كمتر از 6 ليتر سوخت مصرف مي‌كند يك‌دستگاه، بين 6 تا 10 ليتر 4‌دستگاه و اگر بيش از 10 ليتر مصرف مي‌كند 6دستگاه را از رده خارج كند.

وي گفت: براي سواري و وانت توليد داخل هم اگر بيشتر از 7 ليتر و كمتر از 10 ليتر مصرف سوخت داشته باشد بايد 2 دستگاه را از رده خارج كند.وي گفت: يكي از موضوعات مهم در بحث ناوگان حمل‌ونقل عمومي مترو و كمبود واگن است از اين‌رو بحث فاينانس مترو براي تأمين واگن مطرح شد كه مقرر شد وزارت نفت، كشور و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در مدت 3‌ماه برنامه فاينانس خريد واگن‌ها را دنبال كنند.

متصدي افزود: تاكسي‌هاي غيرفعال زيادي در شهرها وجود دارد كه شايد فقط يك يا 2 نفر براي عبور از معابر خاصي از آن استفاده مي‌كنند كه وزارت كشور، پليس راهور و ناجا موظف شدند اين تاكسي‌ها را شناسايي و براي آنها تعيين تكليف كنند.

  • خاموش كردن خودروها پشت چراغ قرمز

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: خاموش كردن خودروها و عدم‌كاركردن درجاي آنها در مصوبه اخيرهيأت دولت ديده شده و مقرر شد پليس راهور، ناجا نسبت به اجراي آن اقدام كند كه اين مورد به‌ويژه براي ميني‌بوس‌ها و كاميون‌ها تأكيد شده البته خودروهاي سواري هم بايد از آن تبعيت كنند. متصدي گفت: توزيع گازوئيل كم‌گوگرد يعني زير 50ppm نيز دراين مصوبه مطرح شده است، اين بند تا اول آبان‌ماه بايد اجرايي و توزيع سوخت ديزل در سراسر كشور مديريت شود تا با اين كار ارتقاي خودروهاي ديزلي را نيز داشته باشيم.وي ادامه داد: يكي از طرح‌هاي مهم در راستاي كاهش آلودگي هوا كاهش انتشار گازهاي بنزين و بنزن در هواست كه قرار است در قالب طرح كهاب (كاهش بخارات بنزين در جايگاه‌هاي عرضه) اجرا شود كه وزارت نفت مكلف شد تا پايان سال‌95 آن‌ را اجرايي كند. متصدي گفت: براساس اين مصوبه تمام دستگاه‌هاي دولتي و نيمه‌دولتي مظف شدند از موتورخانه‌هاي تاسيسات گرمايشي و سرمايشي خود به‌طور مداوم معاينه فني به عمل آورند. وي افزود: بر اين اساس مقرر شد اگر دستگاه‌ها 6‌ماه بعد از ابلاغ اين مصوبه موتورخانه‌هاي خود را مورد معاينه فني قرار ندهند با توجه به دستورالعمل وزارت نفت، گاز آنها قطع خواهد شد.

کد خبر 338223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha