معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم از تشکیل ۴کانون ریزگرد به مساحت ۴۰هزار هکتار در دریاچه نمک خبر داد و گفت: هم‌اکنون تا شعاع ۵۰کیلومتری دریاچه نه‌تنها روستایی باقی نمانده بلکه پوشش گیاهی منطقه به‌طور کامل از بین رفته و این منطقه آماده تبدیل شدن به کانون‌های ریزگرد است؛ ریزگردهایی که علاوه بر استان قم، استان‌های مجاور ازجمله تهران را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

پنج کانون مولد گرد و غبار در همدان وجود دارد

سيداحمد شفيعي در حالي از شكل‌گيري كانون‌هاي ريزگرد در درياچه نمك قم خبر مي‌دهد كه چهارشنبه گذشته معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در گفت‌وگو با همشهري از شناسايي كانون‌هاي ريزگرد به مساحت 200هزار هكتار در قزوين خبر داد وگفت كه ريزگردهاي ناشي از اين كانون‌ها 3 استان البرز، قزوين و تهران را تهديد مي‌كند.

درياچه نمك كه حدود 200هزار هكتار وسعت دارد در جنوب غربي استان قم مابين 3 استان قم، اصفهان و سمنان واقع شده است. اراضي اين درياچه پوشيده از رسوبات نمكي است كه بر اثر انباشته شدن سيلاب‌ها و آب‌هاي سطحي در طول قرن‌ها پديد آمده است. خشك شدن اين درياچه ناشي از آن است كه 7سد بزرگ و 60سد كوچك و بند خاكي مانع ورود حقابه اين درياچه شده است.علاوه براين، خشكسالي‌هاي پي در پي و افت سفره‌هاي زيرزميني آب دراين منطقه به‌دليل گسترش كشاورزي ناپايدار واحداث شهرك‌هاي صنعتي براين معضلات دامن زده تا آنجا كه روستاهاي مجاور اين منطقه خالي از سكنه شده است.

آنطور كه معاون فني اداره كل حفاظت محيط‌زيست به ايرنا گفته است، كاهش جريان آب و خشكسالي علاوه بر بروز ريزگرد و بيابان زايي، موجب شده تا آب‌هاي فراشور در سفره‌هاي زيرزميني به سمت دشت‌ها حركت كرده و پوشش گياهي و حاصلخيزي خاك منطقه را كاملا نابود كند. سيد احمد شفيعي با بيان اينكه متأسفانه اين بحران به سمت شهر قم درحال پيشروي است، تصريح كرد: تاكنون 11روستاي مهم در اين منطقه خالي از سكنه شده و تعدادي ديگر با آبرساني مديريت مي‌شود ، اما اگر شرايط به همين نحو ادامه يابد روستاهاي باقيمانده نيز خالي از سكنه خواهند شد. مديركل حفاظت محيط‌زيست قم هم به ايرنا گفت: 7 استان كه 26درصد جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند در حوضه آبخيز درياچه نمك قرار گرفته‌اند و استان قم داراي بيشترين تأثيرپذيري در مواجهه با اين حوضه آبخيز است. سيدرحمان دانيالي افزود: متأسفانه استان قم در پايين دست رودخانه‌هاي درياچه نمك قرار گرفته و حداقل حقابه‌ها به اين رودخانه‌ها اختصاص نيافته و درياچه نمك با خشكسالي شديد و شوري فزاينده آب مواجه شده است. وي با اشاره به اينكه بحران اين درياچه بسيار فراتر از درياچه اروميه است، تصريح كرد: درصورت عدم‌مديريت، مشكلات زيست‌محيطي درياچه نمك ازجمله شوري آب و ريزگردها به‌زودي گريبانگير استان‌هاي همجوار قم نيز خواهد شد.

کد خبر 340953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha