جانشین ستاد اربعین ناجا گفت: آمارهای اولیه حاکی از این است که سفر ایرانیان به عتبات در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

زائران حسینی-اربعین

دكتر محمد بابايي با بيان اينكه موج بازگشت زائران عتبات به كشور از چند روز قبل آغاز شده است، درباره روند سفر و بازگشت زائران از عتبات اظهار كرد:‌ امسال پيش‌بيني خروج بيش از 2ميليون نفر از كشور شده بود و آمارهاي اوليه ما از تعداد افرادي كه براي زيارت اربعين از كشور ما وارد عراق شده‌اند، حاكي از اين است كه ميزان سفر به كشور عراق طي اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تا ۲۵ درصد افزايش داشته است. وي با بيان اينكه از چند روز قبل موج بازگشت زائران از عتبات آغاز شده و هم‌اكنون زائران در حال ورود به كشور از 3پايانه مرزي مهران، شلمچه و چزابه هستند، گفت:‌ شماري از زائران نيز از طريق خطوط هوايي به عتبات سفر كرده بودند.

بابايي با بيان اينكه تلاش پليس ارائه خدمات به زائران در كوتاه‌ترين زمان ممكن است، ادامه داد: تلاش كرده‌ايم تا زائران كمترين معطلي را در گيت‌هاي مرزي داشته باشند و در زماني كوتاه مدارك‌شان بررسي و وارد كشور شوند. جانشين ستاد اربعين ناجا درباره ويزاي كشور عراق نيز گفت: مهلت اين ويزاها ۲۰روزه است، اما زمان آغاز مهلت آن نه از زمان صدور بلكه از زمان ورود به كشور عراق است.

در همين حال فرمانده مرزباني ناجا با اعلام اينكه به‌دليل حجم جمعيت و جداسازي افراد فاقد ويزا، كنترل در مرزها كار سختي است، گفت: احتمال لغو ويزاي سفر اربعين وجود دارد. به گزارش مهر، سردار قاسم رضايي اظهار كرد: كنترل اين حجم جمعيت و جداسازي افراد فاقد مدارك قانوني ازجمله ويزا و گذرنامه كار سختي است كه توان زيادي از پليس و مرزباني مي‌گيرد. وي تأكيد كرد: درصورت تكرار چنين شرايطي ما ديگر قادر به كنترل حجم انبوه زائران با اين امكانات نيستيم.

  • بيمه زائران اربعين لازم بود

بعد از اينكه بيمه زائران اربعين مورد انتقاد برخي مسئولان قرار گرفت، حسين ذوالفقاري، رئيس ستاد اربعين درخصوص اظهار نظرها و انتقاداتي كه به اين بيمه شد، با اشاره به ضرورت بيمه براي سفر اربعين گفت: درست است كه افراد بي‌بضاعت نيز به سفر اربعين رفتند اما بيمارستان‌هاي عراق رايگان نيست و مشكلاتي كه براي افراد پيش بيايد، درصورت بستري‌شدن و دريافت خدمات نيازمند هزينه‌كرد است.

وي تصريح كرد: برخي دوستان اطلاعات كافي را در مورد بيمه به برخي عزيزان نداده‌اند و برخي يكطرفه موضوعاتي را مطرح كردند و مدعي شدند كه هزينه‌هاي سفر در حال افزايش است. برخي دلسوزان هم بدون اينكه اين موضوع را از ما سؤال كنند، آن را رسانه‌اي كردند. در مورد بيمه زائران ساعت‌ها در ستاد اربعين و جلسات مختلف بحث‌هاي كارشناسي انجام شد.

ذوالفقاري ادامه داد: پس از پايان مراسم اربعين افرادي كه نگران هزينه‌كرد زائران براي بيمه هستند مي‌توانند با شركت بيمه‌گذار جلسه برگزار كنند و ببينند آيا براي اين شركت سودي باقي مانده يا تمامي اين دريافتي‌ها را هزينه كرده است.

رئيس ستاد اربعين در مورد انتقادات برخي افراد و مسئولان درخصوص وجود رانت در واگذاري بيمه اربعين، گفت: امسال برخلاف سال‌هاي گذشته، بيمه اربعين به‌صورت برگزاري مناقصه واگذار شد. در سال‌هاي قبل بيمه به‌صورت انحصاري در اختيار يك شركت بود كه امسال اقدام به برگزاري مناقصه كرديم. جالب است كه مردم بدانند بيمه‌گذار قبلي امسال هزينه اعلامي‌اش 3هزار تومان بيشتر از بيمه فعلي بود و مدت زمان ارائه خدماتش نيز پايين‌تر بود.

  • كوتاه از اربعين

بيش از 7هزار زائر اربعين حسيني در 86 مدرسه و مراكز اقامتي ايلام اسكان داده شدند.
تا روز گذشته يك ميليون و 400هزار زائر اربعين به كشور بازگشته‌اند.
موكب‌هاي ايراني تا 25صفر آمادگي پذيرايي و اسكان زائران را در عراق دارند.

کد خبر 353314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha