به گفته جانشین ستاد اربعین ناجا افرادی که ویزای اربعین دریافت کرده و حداکثر تا ساعت ۲۴ اول آذر از کشور خارج شده‌اند، می‌توانند تا ۲۰ روز از تاریخ ورود به کشور عراق، در این کشور بمانند.

اربعین

براساس اعلام مسئولان حدود 90درصد زائران اربعين به كشور بازگشته‌اند. محمد بابايي درباره آخرين اقدامات انجام شده براي بازگشت زائران اربعين به كشور گفت: «تا‌كنون اكثريت زائراني كه وارد عراق شده‌ بودند به كشور بازگشته‌اند و تعداد كمي از آنان در كشور عراق مانده‌اند.»

وي با بيان اينكه با رايزني‌هاي انجام شده طول مدت ويزاي اربعين براي زائران ايراني 20روز است، افزود:«اين 20روز از زمان ورود زائران به عراق محاسبه مي‌شود و البته شرط ويزاي اربعين اين بود كه زائران تا 29ماه صفر وارد عراق شده‌باشند. افرادي كه پس از اين تاريخ وارد عراق شده باشند مشمول اين شرايط نيستند و مدت اقامت‌شان در كشور عراق مطابق ويزايي است كه اخذ كرده‌اند.»

بابايي با بيان اينكه هم‌اكنون شرايط در 3پايانه مرزي عادي است، گفت: «تمام تلاش مأموران پليس مهاجرت و گذرنامه كه در گيت‌ها حضور داشتند، اين بود كه زائران در كوتاه‌ترين زمان ممكن وارد كشور شوند.» وي با بيان اينكه اطلاعات همه افرادي كه از كشور خارج شده‌اند موجود است، توضيح داد: «‌احتمالا افرادي كه تاكنون وارد كشور نشده‌اند با توجه به مدت 20روزه ويزايشان قصد دارند در ايام سوگواري پايان‌ماه صفر نيز در كشور عراق شركت كنند.‌»

  • مهم‌ترين علت تصادفات زائران

رئيس پليس راه راهور ناجا نيز با اشاره به بارش برف و باران در جاده‌هاي شمالي و مركز كشور گفت: «خروج از جاده، مهم‌ترين علت تصادف زائران اربعين در بازگشت اعلام شده است.»سردار محمد حسين حميدي از زائران اربعيني كه امروز و فردا از سفر بازمي‌گردند خواست به اين نكته توجه كنند كه شرايط جاده‌هاي كشور با قبل از سفر متفاوت است و تجهيزات زمستاني به همراه داشته باشند.

همچنين وثيقه مشمولان زائر عتبات عاليات كه اطلاعات آنان در سامانه گذرنامه ثبت شده طي 2هفته به‌حساب آنان واريز مي‌شود و نيازي به مراجعه حضوري مشمول به وظيفه عمومي نيست.براساس اعلام ناجا، درصورتي كه در مهلت تعيين‌شده مبالغ وثيقه به‌حساب اين گروه واريز نشود، اين مشمولان مي‌توانند با در دست داشتن اصل گذرنامه و شماره حساب بانك قوامين به معاونت‌هاي وظيفه عمومي مركز استان خود مراجعه‌كنند.

  • آغاز دور جديد اعزام به عتبات

با توجه به اتمام مراسم پياده‌روي اربعين و متوقف‌شدن 2هفته‌اي اعزام كارواني زائران به عتبات، اعزام كاروان‌هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت به عتبات از ديروز آغاز شد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حج و زيارت، زائران مي‌توانند از ظرفيت كاروان‌هاي هر استان مربوط به اعزام‌هاي در دوره زماني 3آذر تا ۲۵ دي از طريق سامانه عتبات به نشاني www.atabat.org.ir مطلع شوند. اعزام هوايي كاروان‌ها از ديروز آغاز شده و اعزام زميني كاروان‌ها نيز از 6 آذر آغاز مي‌شود. برنامه سفر عتبات عاليات شامل زيارت بارگاه اهل‌بيت(ع) در شهرهاي نجف، كربلا و كاظمين است.

کد خبر 353520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha