سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات ایران و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،سه‌شنبه 8 آبان دور دوم مذاکرات فنی خود را در دبیرخانه شواری عالی امنیت ملی آغاز کردند.

به گزارش ایرنا ریاست هیات ایرانی را جواد وعیدی معاون امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی و ریاست هیات اعزامی آژانس را اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عهده دارند.

این مذاکرات در چارچوب توافقنامه میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

این مرحله از مذاکرات فنی ایران و آژانس که از دوشنبه در تهران آغازشده است، احتمالا تا روز چهارشنبه بطول خواهد انجامید.

هرمن ناکارت مدیر بخش منطقه‌ای پادمان آژانس، می‌چی‌یو هوسویا مسول بخش پادمان ایران در آژانس، مالیک دروو یکی از کارشناسان آژانس و نیز دو کارشناس دیگر، اعضای هیات آژانس در این مذاکرات هستند.

محمد سعیدی معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران و علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعضای هیات ایرانی در این مذاکرات هستند.

این دومین نشست وعیدی و هاینونن درباره موضوع سانتریفیوژهاست. پیش از این، طرفین ‪۱۷‬تا‪ ۱۹‬مهر (‪ ۹‬تا ‪ ۱۱‬اکتبر) در تهران با یکدیگر مذاکره کردند. [ پایان دور نخست مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس پشت درهای بسته ]

کارشناسان ایران و آژانس نیز، تاکنون دو بار بایکدیگر درباره موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬مذاکره کرده‌اند.

دور اول گفت‌وگوهای کارشناسی، دوم و سوم مهر ماه (‪ ۲۴‬و ‪ ۲۵‬سپتامبر) به مدت دو روز و دور دوم، روزهای ‪ ۲۸‬مهر ماه تا دوم آبان ماه‌جاری (‪ ۲۰‬تا ‪۲۴‬ اکتبر) به مدت پنج روز در تهران برگزار شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافقنامه ‪ ۲۱‬اوت (‪ ۳۱‬مرداد ماه) سوالات خود درباره سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬را تا ‪ ۳۱‬اوت (‪ ۹‬شهریور) ارایه کرد.

دکتر محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران، بامداد دوشنبه هنگام استقبال از هاینونن در فرودگاه مهرآباد ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس در این دور از مذاکرات، درباره موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬به جمع‌بندی نهایی برسند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که آیا این دور از مذاکرات با آژانس، مذاکرات نهایی درباره موضوع سانتریفیوژهاست؟ افزود: تاکنون دو دور، بحث‌های مفصلی با آژانس راجع به تاریخچه سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬داشتیم که دراین جلسات طولانی و فشرده، "بحث‌های صریح و بی‌پرده‌ای" مطرح شد.

وی تصریح کرد: چنانچه در مورد موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬مطلبی باقی بماند، در روزهای آینده و قبل از ارایه گزارش البرادعی، جمع‌بندی خواهیم کرد.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که آیا آژانس می‌تواند سوال جدیدی درباره موضوع سانتریفیوژها، خارج از سوالاتی که تا ‪ ۳۱‬اوت ارایه کرده، داشته باشد، گفت: چنانچه تا قبل از ارایه گزارش البرادعی، آژانس نکته و سوال جدیدی را در چارچوب همان سوالات داشته باشد، پاسخ‌های لازم را فراهم می‌کنیم.

سعیدی گفت که با رسیدن به جمع بندی روشن در ماه نوامبر درباره موضوع سانتریفیوژها، "پس از آن، طبیعتا سوال دیگری در این زمینه مطرح نخواهد شد."
اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ابراز امیدواری کرد که این دور از مذاکرات سازنده باشد و طرفین به اهداف خود دست یابند.

هاینونن همکاری‌های ایران و آژانس را خوب توصیف کرد و گفت: تاکنون کارهای بسیاری را انجام داده‌ایم اما کارهای زیاد دیگری نیز باقی مانده است که امیدوارم انجام شود.

معاون البرادعی از پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه ارزیابی وی از پاسخ‌های ایران به سوالات آژانس در مورد موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪P2‬ چیست؟ خودداری کرد.

هاینونن در عین حال تاکید کرد که سوالات آژانس از ایران در چارچوب معاهده ان.پی.تی. است.

کد خبر 35307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز