الهام مصدقی‌راد: نخستین همایش بین‌المللی زنان و زندگی شهری کمتر از یک‌ماه دیگر در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. روز گذشته آخرین مهلت ارسال مقاله به این همایش بود که در مجموع ۶۵۸مقاله مورد تأیید اعضای علمی قرار گرفت.

به گفته حسين ايلالي، دبير اين همايش، 92مقاله خارجي و 725مقاله داخلي به دبيرخانه ارسال شد كه از مجموع مقالات داخلي 83درصد و از ميان مقالات خارجي 61درصد تأييد شدند. بيشترين مقالات دريافت شده در 2بخش داخلي و خارجي به موضوع زنان، فضاهاي عمومي و سرزندگي اختصاص دارد كه 29درصد مجموع مقالات را شامل مي‌شود. زنان، امنيت اجتماعي و آسيب‌هاي زندگي شهري با 15درصد، زنان توانمندسازي و عدالت اجتماعي 12درصد، زنان، خانواده و سلامت شهري 10درصد و محور زنان سرمايه‌هاي اجتماعي و توسعه پايدار شهري با 8درصد مجموع مقالات دريافتي به‌ترتيب در رتبه دوم تا پنجم بيشترين آثار قرار دارند.

زنان مديريت و برنامه‌ريزي شهري، زنان فرهنگ شهري و فناوري‌هاي نوين ارتباطي، زنان در شهر و ملاحظات محيطي و رفتاري، ‌زنان محيط‌زيست و زندگي شهري، زنان آموزش و حقوق شهروندي از ديگر محورهاي تعيين شده اين همايش هستند. زنان زندگي شهري و اقتصاد مقاومتي هم به‌عنوان محور ويژه درنظر گرفته شده و قرار است تمامي مقالات منتخب در فصلنامه‌هاي علمي پژوهشي منتشر شود. در مجموع 1286نفر به اين همايش مقاله ارسال كرده‌اند يا خواستار حضور در آن شده‌اند كه طبق اعلام ايلالي از اين ميان 86نفر از ديگر كشورها ازجمله شركت‌كنندگان خارجي هستند. سوئد، آلمان، چك، اتريش، فرانسه، تونس، الجزاير، هند، تاجيكستان، مصر، مالزي، آذربايجان و... ازجمله كشورهاي شركت كننده‌اند. انجمن كلانشهرهاي جهان، سازمان بهداشت جهاني، سازمان شهرهاي متحد و حكومت‌هاي محلي، وزارت راه و شهرسازي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ازجمله حاميان معنوي اين همايش، شهرداري تهران را به‌عنوان برگزار‌كننده همراهي خواهند كرد. ايلالي مي‌گويد: مطالعه، بسط و توسعه ادبيات مفهومي زنان و زندگي شهري انگيزه برگزاري اين همايش است و تلاش مي‌كند تجربيات بين‌المللي در زمينه اقدامات اجرايي در حوزه زنان و زندگي شهري را مورد تبادل قرار دهد تا فرصتي براي هم‌انديشي درخصوص مسائل و چالش‌هاي اين حوزه فراهم شود. زهرا مشير، مشاور امور بانوان شهرداري رياست همايش را بر‌عهده دارد و قرار است هفتمين جشنواره عكس زنان و زندگي شهري نيز در حاشيه اين همايش به همت اداره كل امور بانوان شهرداري برگزار شود.21و 22آذر‌ماه زمان برگزاري همايش است.

  • حضور چهره‌هاي علمي بين‌المللي

در همايش بين‌المللي زنان و زندگي شهري قرار است با حضور استادان و محققان بين‌المللي در اين حوزه، پژوهش‌هاي انجام شده و همچنين اقدامات موفق اجرا شده در برخي كشورها به تبادل گذاشته شود.

عدالت شهري و زنان، امنيت زنان در فضاهاي شهري، فرهنگ شهري و فناوري‌هاي نوين ارتباطي و زنان، فضاهاي عمومي، ‌جهاني شدن، شهر و زنان ازجمله موضوعات سخنراني‌هايي است كه توسط استادان دانشگاه‌هاي معتبر دنيا در اين همايش ارائه مي‌شود. وين يكي از شهرهايي است كه در زمينه توجه به تفاوت‌هاي جنسيتي در توسعه كالبد و خدمات شهري موفق بوده و همچنين تجربه‌هاي موفقي درخصوص دوستدار كودك كردن اين شهر داشته است. رئيس سابق اداره بانوان شوراي شهر وين در اين همايش تجربيات موفق شهرداري وين را درخصوص برنامه‌ريزي شهري و كيفيت زندگي زنان ارائه خواهد كرد.

115نفر از استادان دانشگاهي، محققان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي اجتماعي، روانشناسي، معماري شهري، زنان و... اعضاي كميته علمي نخستين همايش بين‌المللي زنان و زندگي شهري را تشكيل مي‌دهند.

کد خبر 352855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha