مهدیه ‌تقوی‌راد : «گیت‌ها در مرز مهران شکست، عبور از مرز بدون ویزا و گذرنامه آزاد شد.» این مهم‌ترین خبری بود که روز گذشته درباره زیارت اربعین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و البته خبر کاملا دقیقی نبود. این بخش خبر را که اوضاع در مرز بحرانی است باید درست تلقی کرد اما اینکه خروج از کشور به‌طور رسمی آزاد شده باشد را هیچ مقام مسئولی تأیید نکرده است.

ترافیک -مرز مهران

با وجود تمام توصيه‌ها براي مراجعه‌نكردن به مرز مهران، روز گذشته ازدحام جمعيت در اين شهر مرزي به قدري زياد شد كه ورود خودرو و زائران از مرزهاي خوزستان، ‌لرستان و كرمانشاه ممنوع اعلام شد تا شرايط اين شهر به وضعيت عادي برگردد. با اين حال اخبار ضد‌ونقيض منتشر شده درباره باز بودن مرز مهران و تردد روان در جاده‌هاي منتهي به اين شهر باعث سردرگمي مردم شده است.

روز گذشته درحالي‌كه سخنگوي ستاد اربعين از ممنوعيت تردد و انسداد مرز مهران تا اطلاع ثانوي خبر داد و از مسافران خواست تا براي سفر به عتبات از ديگر مرزها استفاده كنند، فرمانده انتظامي استان ايلام گفت: «مرز مهران باز است و تردد از آن به‌راحتي صورت مي‌گيرد.» اين در حالي بود كه با بسته‌شدن مرز از سوي طرف عراقي ازدحام پشت مرزهاي اين كشور بيش از گذشته شده بود. به گفته سخنگوي ستاد اربعين، به‌دليل بي‌نظمي‌هايي كه از سوي برخي زائران بدون در دست داشتن مجوزهاي قانوني براي ورود به عراق ايجاد شد، مرزباني اين كشور تصميم به بستن مرز مهران گرفت تا شرايط به حالت عادي‌تر برگردد. حميدرضا گودرزي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به اينكه اين بي‌نظمي‌ها باعث اختلال در عبور و مرور و در نهايت بسته‌شدن مرز شده، تأكيد كرد:‌ «افرادي كه بدون مجوز وارد كشور عراق شده‌اند درصورت دستگيري به 6‌ماه تا 6سال زندان محكوم مي‌شوند.»

هر چند بيشتر كساني كه با سوءاستفاده از ازدحام در خروجي‌ها موفق به عبور از بازرسي‌هاي نيروي انتظامي كشورمان شدند اما با ممانعت نيرو‌هاي عراقي مواجه شده و مجبور به بازگشت شدند اما گزارش‌هايي نيز تأييد مي‌كند كه عده كمي از افراد فاقد گذرنامه موفق شده‌اند وارد كشور عراق شوند. يك مقام مطلع در اين‌باره گفت: «اين افراد ممكن است در كشور عراق با مشكل مواجه شوند. همچنين هنگام برگشت در مرزباني‌هاي عراق و ايران مشكلات مشابهي خواهند داشت. حتي اگر بدون مشكلي به كشور برگردند، يك خروج غيرقانوني در پرونده‌شان ثبت شده كه جرم است و بايد در آينده دور يا نزديك تبعات حقوقي آن را بپذيرند و پاسخگو باشند.»

  • رايزني براي باز شدن مرز

به گفته سخنگوي ستاد اربعين باز‌شدن دوباره مرز مهران و از سر گرفته شدن تردد زائران منوط به ايجاد نظم در مرز ايران است و مسئولان در حال رايزني با طرف عراقي هستند تا هر چه زودتر بتوانند وضعيت مرز را به حالت عادي بازگردانند. گودرزي از زائران مي‌خواهد به مرزهاي چزابه و شلمچه مراجعه و از حركت به سمت مهران جدا خودداري كنند. افرادي هم كه هنوز ويزا نگرفته و خواستار حضور در پياده‌روي اربعين هستند، مي‌توانند با مراجعه به كنسولگري‌هاي ايلام و كرمانشاه، ويزاي عراق را دريافت كنند. به گفته او روز گذشته يك هزار و 500نفر از افرادي كه ويزا نداشته و قصد خروج از مرز مهران را داشتند با همكاري نيروي انتظامي به استان ايلام انتقال داده شدند.

  • ترافيك نيمه‌سنگين در جاده‌هاي مرزي

با نزديك‌تر شدن به روز اربعين ترافيك در استان‌هاي منتهي به مرزهاي غربي كشور بيشتر مي‌شود. رئيس پليس راه كشور نيز گفت: جاده‌هاي منتهي به مرز مهران به‌ويژه راه‌هاي ورودي به اين شهر، هم‌اكنون داراي ترافيك سنگين است و تردد خودروها به كندي انجام مي‌شود. با توجه به اينكه جاده‌هاي منتهي به مهران كوهستاني و كم‌عرض هستند و در شرايط فعلي به‌دليل حجم بالاي تردد خودروها، داراي ترافيكي سنگين هستند. به گفته سردار محمدحسين حميدي، اكنون شرايط به‌گونه‌اي است كه زائران براي رسيدن به مرز مهران بايد ساعت‌ها در مسيرهاي منتهي به مرز رانندگي كنند لذا تقاضا داريم با شكيبايي و پرهيز از شتاب، اين مسير را طي كنند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار رانندگي نباشيم.

او به زائران اربعين كه هنوز مرز خود را انتخاب نكرده‌اند، توصيه كرد با توجه به حجم بالاي تردد در مسيرهاي منتهي به مرز مهران، درصورت امكان از مرزهاي شلمچه و چزابه در استان خوزستان كه داراي بار ترافيكي به‌مراتب كمتري نسبت به مهران است، براي خروج از كشور اقدام كنند.

  • ممانعت از ورود 3هزار زائر فاقد گذرنامه به خاك عراق

جانشين معاون هماهنگ‌كننده ناجا نيز با اشاره به دقت عمل نيروهاي ناجا در كنترل مدارك قانوني مسافران اربعين گفت: از ورود 3هزار زائر فاقد گذرنامه و ويزا به كشور عراق ممانعت شده است. به گفته سردار محسن فتحي‌زاده، در مجموع نزديك 1/5 ميليون زائر از مرزهاي سه‌گانه مهران، چزابه و شلمچه به سمت كربلاي معلي عزيمت كرده‌اند. از اين تعداد 650هزار نفر از مرز مهران، 433هزار نفر از مرز شلمچه و 307هزار نفر از مرز چزابه وارد خاك عراق شده‌اند.

  • كوتاه از اربعين

ويزاي زائران ايراني براي ورود به عراق تا يك روز قبل از اربعين حسيني (با توجه به اختلاف يك‌روزه اربعين در ايران و عراق- تا روز يكشنبه) اعتبار دارد.
تردد زائران در مرز مهران تنها مختص زائران ايراني و عراقي است و اتباع افغاني به هيچ وجه مجاز به خروج از اين مرز نيستند و بايد از مرز شلمچه عبور كنند.
مشمولان غيرغايب براي خروج از كشور و شركت در راهپيمايي عظيم اربعين پس از ارائه وثيقه 3ميليون توماني تعيين شده مجوز خروج از كشور را دريافت مي‌كنند.

  • مرز شلمچه بهترين انتخاب است

حميد رضا گودرزي،سخنگوي ستاد مركزي اربعين:مرز شلمچه داراي كمترين مشكلات براي تردد زائران به سمت عراق است. با تصميمات اتخاذ شده مسيرهاي ورودي به استان ايلام از سمت استان هاي لرستان و كرمانشاه مسدود شده و با هدايت نيروي انتظامي زائران در مسير مهران به مرزهاي جنوبي هدايت مي شوند. با مسئولان پايانه ها نيز صحبت شده تا زماني كه وضعيت به حالت عادي برگردد اتوبوس ها به سمت خوزستان هدايت شوند.ضمن اينكه مرز شلمچه براي تردد زائران وضعيت بهتري نسبت به مرز چزابه دارد.

کد خبر 352851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha