اسدالله افلاکی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران روز گذشته ضمن بازدید از پروژه آزادراه تهران - شمال از همکاری برای رفع مشکلات این پروژه خبر داد.

به گزارش همشهري، پروژه آزاد راه تهران - شمال از جمله پروژه‌هايي است كه از همان آغاز و پيش از اجرا، با انتقادات فراواني از سوي كارشناسان و صاحب‌نظران محيط‌زيست و منابع طبيعي مواجه شد تا آنجا كه زنده‌ياد دكتر محمدباقر صدوق، مديركل وقت محيط‌زيست استان تهران تمام‌قد عليه اين پروژه ايستاد و آن را مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي اعلام كرد. در آن زمان، بسياري از كارشناسان صاحب‌نام دانشگاهي هم با اين پروژه مخالفت كردند.

منتقدان اين پروژه معتقدند احداث اين بزرگراه علاوه بر واردكردن خسارات جبران‌ناپذير بر اكوسيستم‌هاي منطقه، بار سنگيني را متوجه شهرهاي شمالي مي‌كند و در نهايت بر اكوسيستم‌هاي جنگلي تأثير منفي مي‌گذارد. اين پروژه درحالي در دست اجراست كه بسياري از مناطق بكر شمال طي سال‌هاي اخير دستخوش دخل وتصرفات غيرمجازشده و اراضي جنگلي و كشاورزي تبديل به ويلا و آپارتمان شده است.

روز گذشته اما علي كيان، مديركل منابع طبيعي استان تهران از همكاري براي رفع مشكلات اين پروژه خبر داده است. علي كيان اما نگفته است در قبال اين همكاري قرار است متوليان پروژه آزادراه تهران - شمال براي حفاظت از طبيعت رو به تخريب چه اقداماتي را صورت دهند و ملزم به اجراي چه تعهداتي هستند؟ به‌ويژه آنكه رويشگاه‌هاي طبيعي شمال علاوه بر تهديداتي بر دخل‌و‌تصرفات و ساخت وسازهاي لجام‌گسيخته با بحران‌هاي بزرگي ازجمله شيوع آفات دست و پنجه نرم مي‌كند. نكته قابل تامل اينكه هنوز اين بزرگراه افتتاح نشده گردشگري بي‌ضابطه به يكي از بزرگ‌ترين تهديدات شهرهاي شمالي تبديل شده و كمتر منطقه‌اي را مي‌توان در شمال يافت كه انباشته از زباله نشده باشد. با وجود اين، مهران اعتمادي، مديرعامل شركت آزادراه تهران- شمال روز گذشته حين بازديد از اين پروژه با اعلام اينكه طول پروژه 121كيلومتر است، گفت: 23كيلومتر از اين مسير در حوزه استحفاظي استان تهران قرار دارد كه اميدواريم براساس مصوبه هيأت محترم وزيران، اراضي‌اي كه مورد تعهد وزارت جهادكشاورزي و منابع طبيعي است هرچه زودتر تعيين‌تكليف شوند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به توپوگرافي مناطق مختلف و قابليت‌هاي موجود، برنامه‌هايي را براي كنترل سيلاب و جلوگيري از فرسايش خاك در قالب عمليات آبخيزداري در نظر داريم. وي يادآور شد: تاكنون چندين پروژه آبخيزداري در كنار اجراي پروژه آزاد راه تهران - شمال به مرحله اجرا درآمده و 800هكتار از جنگل‌‌هاي تخريب شده درختكاري شده است.

 

کد خبر 352599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha