اسکله نخل ناخدا، بازار ماهی‌فروشان و پلاژ بانوان از نیازهای شهر بندرعباس است ولی شیوه ساخت‌وساز آنها اشتباه است و هیچ‌کدام از این ساخت‌و‌سازها مجوز زیست‌محیطی ندارد.

ساخت و ساز در سواحل جنوب

مديركل محيط‌زيست استان هرمزگان با اعلام اين خبر به مهر گفت: ساخت‌و‌سازهاي مجتمع‌هاي تجاري و ابنيه‌ تفريحي در سواحل بندرعباس و جزاير، يكي از معضلات جدي استان است كه به معضلات محيط‌زيست دريايي دامن زده است.

ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در سواحل دريا اعم از درياي جنوب و درياي خزر علاوه بر اشغال حريم دريا يكي از مهم‌ترين عوامل آلاينده محيط‌زيست دريايي محسوب مي‌شود. آنطور كه مسئولان قضايي اعلام كرده‌اند سازمان‌ها و نهادهاي دولتي بيشترين سهم را در ساخت‌وساز و تصرف سواحل دريا دارند.

مجيد وفادار در مورد ساخت‌ بازار ماهي‌فروشان و پلاژ بانوان در ساحل گفت: ساخت‌و‌سازهايي كه در سواحل بندرعباس انجام مي‌شود، مانند اسكله‌ها، يك نياز براي توسعه است اما بايد استفاده از سازه‌ها به‌روز باشد.

وي با اشاره به ساخت اسكله نخلي‌شكل در محله نخل ناخدا هم تصريح كرد: اسكله نخل ناخدا بدون رعايت استانداردها در حال ساخت است و هيچ‌گونه ضوابط روز اسكله‌سازي‌ در آن رعايت نشده است. اين درحالي است كه سازمان بنادر و دريانوردي يكي از سازمان‌هاي مربوطه در ارائه مجوزهاي ساخت‌وساز در حريم درياست. باوجود اين، اين سازمان استانداردهاي اصولي در حفاظت از محيط‌زيست را رعايت نمي‌كند.

وفادار افزود: از زماني كه اعلام شد دستگاه‌هاي دولتي ديگر در مجامع قضايي از همديگر شكايت نكنند، كارگروهي براي رفع اختلافات بين‌دستگاهي در استانداري‌ها تشكيل شد ولي متأسفانه به هرگونه تخلفي كه از سوي دستگاه‌هاي دولتي به اين كارگروه ارجاع شد، ترتيب اثري داده نشد. وي با اشاره به آغاز مجدد ساخت‌ بازار ماهي‌فروشان و پلاژ بانوان گفت: بازار ماهي‌فروشان به‌دليل اينكه در حريم ۶۰ متري دريا ساخته شده مورد انتقاد رئيس‌جمهور بود و در برهه‌اي از زمان، براي اين پروژه از مراجع قضايي دستور توقف گرفته شد ولي مجددا فرايند ساخت‌وساز آن ادامه پيدا كرد.

وي درباره ورود فاضلاب به دريا هم خاطرنشان كرد: در مقطعي شركت آب و فاضلاب استان مدعي بود كه فاضلاب يا همان پساب خروجي به دريا از تصفيه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس استاندارد است ولي نمونه‌ها به 4آزمايشگاه معتبر ارسال شد و جواب نشان‌دهنده نبود استانداردهاي زيست‌محيطي پساب ورودي به دريا بود.

وي با بيان اينكه ۶۰۰ ليتر در ثانيه فاضلاب وارد دريا مي‌شود، افزود: سال ۹۴ بخش خصوصي به اين مسئله ورود كرد و مقرر شد تا با اصلاح شبكه و ايجاد تغييرات در تصفيه‌خانه فاضلاب بندرعباس، خروجي فاضلاب را پس از تصفيه به سازمان‌هايي كه نياز دارند جهت مصارف صنعتي و فضاي سبز بفروشد.

کد خبر 336056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha