رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات مهم زیست‌محیطی در گلستان خروج جاده ترانزیتی از پارک ملی گلستان است که پیش از این در دولت اصلاحات مصوب شده بود ولی پس از سال‌ها غفلت، در دولت یازدهم مجددا مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در مرحله اجرایی‌شدن قرار گرفته است.

جاده گلستان-حیات وحش

به گزارش همشهري، معصومه ابتكار در حالي از اجرايي‌شدن انتقال جاده به خارج از پارك ملي گلستان خبر مي‌دهد كه اين جاده طي سال‌هاي اخير باعث تلفات قابل‌توجه حيات‌وحش در برخورد با خودروهاي عبوري شده و به‌دليل تفكيك‌كردن زيستگاه‌هاي حيات‌وحش علاوه بر تلفات ناشي از تصادفات اثرات نامطلوبي بر زادآوري حيات‌وحش منطقه داشته است.

برهمين اساس، ساخت اين جاده از همان آغاز با مخالفت گسترده دوستداران حيات‌وحش مواجه شد و طي سال‌هاي گذشته در رأس مطالبات زيست‌محيطي منتقدان و كارشناسان محيط‌زيست قرار گرفت. اين جاده براساس مصوبه سال83 هيأت دولت قرار بود به خارج از پارك منتقل شود. اسماعيل مهاجر، مديركل محيط‌زيست استان گلستان 2آذر‌ماه93 در اين باره گفته بود كه خروج جاده بين‌المللي استان گلستان به مشهد مقدس از اين پارك كليد خورده و به‌زودي اجرايي مي‌شود اما با گذشت نزديك به 2سال هنوز اقدامي براي انتقال اين جاده به خارج از پارك ملي گلستان صورت نگرفته است.

  • تشكيل كميته ويژه حفاظت از جنگل‌

آنطور كه در گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده، معصومه ابتكار در بخشي از سخنان خود با ابراز نگراني از تكرار سرنوشت جنگل‌هاي بلوط زاگرس براي جنگل‌هاي هيركاني و گلستان، گفت: نتايج جلسات به رئيس‌جمهور منتقل شده و بنا به دستور رئيس‌جمهور قرار است طي هفته آينده جلسه‌اي به ميزباني سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ذيل كميته ويژه دولت يازدهم در اين حوزه تشكيل شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست خاطرنشان كرد: تأكيد روساي قواي مجريه و مقننه برتوقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي هيركاني و اعلام طرح تنفس جنگل‌ها و تمركز بر موضوعاتي همچون گردشگري پايدار جنگل است كه با برنامه‌ريزي و سياستگذاري درست و توجه به الزامات زيست‌محيطي بايد اجرايي شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين نشست در پاسخ به نگراني نمايندگان استان گلستان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ارزيابي شهرك صنعتي گميشان در مرحله نهايي قرار دارد به معضل پسماند در استان گلستان اشاره كرد و گفت: اگرچه اين استان در مقايسه با مازندران و گيلان از شرايط بهتري در اين حوزه برخوردار است اما راه‌حل چالش پسماند و فاضلاب، مشاركت بخش خصوصي ، عمومي و دولت است.

  • مطالبات زيست محيطي نمايندگان گلستان

اسدالله قره‌خاني نماينده علي‌آباد كتول و عضو كميسيون انرژي، عليرضا ابراهيمي منتخب مردم راميان و آزادشهر و از اعضاي كميسيون فرهنگي، نورمحمد تربتي‌نژاد نماينده گرگان و آق قلا و عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي و رامين نورقلي‌پور نماينده كردكوي، بندر تركمن و بندرگز و عضو كميسيون صنايع انرژي ازجمله حاضران در نشست با رئيس سازمان حفاظت محيط زيست بودند كه به طرح ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي خود در حوزه محيط‌زيست گلستان پرداختند. انتقال آب از چشمه‌هاي زرين‌گل و اثرات تخريبي آن بر محيط‌زيست و زندگي مردم در استان، واگذاري مسئوليت مديريت يكپارچه زيست‌محيطي جنگل ابر به گلستان، احيا و نجات خليج گرگان، تخصيص اعتبار براي مقابله با آتش‌سوزي جنگلي، افزايش نيروهاي محيط‌بان در استان، جلوگيري از روند بياباني‌شدن استان و پيشگيري از تشكيل كانون‌هاي جديد گردوغبار داخلي، رفع موانع مديريت صحيح پسماند، جلوگيري از روند تخريب جنگل بر اثر برداشت بي‌رويه و قاچاق چوب، ايجاد شرايط براي توسعه استان همراه با رعايت الزامات زيست‌محيطي و به‌منظور تأمين معيشت و اشتغال مردم، استفاده بيشتر از توان علمي و پژوهشي دانشگاه‌ها در طرح‌هاي مطالعاتي و پژوهشي محيط‌زيست استان، عدم‌صدور مجوز تاسيس پتروشيمي و پالايشگاه به‌صورت تجميعي به‌دليل خطرات ناشي از آتش‌سوزي ازجمله مهم‌ترين خواسته‌هاي مطرح شده توسط نمايندگان در اين نشست بود.

کد خبر 340284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha