اسدالله افلاکی: سه‌شنبه گذشته مهندس ناصر مقدسی، رئیس شورای‌عالی جنگل و قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری کشور از ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی برای توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور خبر داد.

ابلاغيه وزير جهادكشاورزي، مبني بر توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال، پاسخي بود به مطالبه منتقدان منابع طبيعي و محيط‌زيست براي اجراي طرح تنفس جنگل. اين ابلاغيه در واقع بستر لازم را براي براي حفاظت از آخرين بازمانده‌هاي رويشگاه‌هاي ارزشمند هيركاني فراهم مي‌سازد.

همزمان با صدور اين ابلاغيه ، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با ارسال نامه‌اي به استاندار گلستان موافقت خود را با اجراي اين طرح و ساخت‌وساز در آشوراده اعلام كرد تا 380هكتار از اراضي جزيره آشوراده به سايت گردشگري تبديل شود و بدين‌ترتيب آشوراده كه بخشي از پناهگاه حيات وحش ميانكاله است، در معرض تخريب قرار گرفت. اين درحالي است كه ميانكاله در فهرست اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت به ثبت رسيده و بعد از پارك‌هاي ملي از بالاترين رده حفاظتي برخوردار است و با اين اقدام بيم آن مي‌رود نام ميانكاله از فهرست اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت حذف شود. معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گلستان هم چهارشنبه گذشته از موافقت نهايي سازمان محيط‌زيست با طرح طبيعت‌گردي آشوراده خبر داد و گفت: اين موافقت طي نامه‌اي به استاندار ابلاغ شد.

خبر واگذاري آشوراده براي اجراي طرح گردشگري آذرماه93 با سفر رئيس‌جمهور به استان گلستان قطعي شد. آشوراده البته 2بار پيش از اين هم تا آستانه واگذاري پيش رفته بود؛ بار نخست سال84و اواخر دولت هشتم بود. درآن زمان يك شركت گردشگري كه مدعي مالكيت 380هكتار از اراضي آشوراده بود، با ادعاي اينكه مي‌خواهد آشوراده را به كيش دوم تبديل كند، توانست موافقت ابتكار را جلب كند اما با پايان دولت هشتم و روي كار آمدن دولت نهم، فاطمه واعظ‌جوادي، رئيس وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست، سال 86با اين طرح مخالفت كرد و با پيگيري از طريق مراجع قضايي و سازمان بازرسي كل، اين جزيره به سازمان حفاظت محيط‌زيست بازگردانده شد.

اين اقدام فاطمه واعظ جوادي نقطه درخشان دوره مسئوليت وي در سازمان حفاظت محيط‌زيست بود اما با آنكه تصور مي‌شد ماجراي واگذاري آشوراده براي هميشه به پايان رسيده است با انتصاب محمدجواد محمدي‌زاده به رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست، طرح واگذاري آشوراده درسال 90دوباره در صدر اخبار زيست‌محيطي كشور قرار گرفت با اين تفاوت كه اين بار يك شركت فعال در فرآورده‌هاي لبني مدعي شده بود كه در50هكتار از اراضي آشوراده سايت گردشگري ايجاد كند؛ اين بار هم مخالفت شديد بدنه كارشناسي سازمان حفاظت محيط‌زيست و فشار رسانه‌ها مانع تغيير كاربري آشوراده شد و آشوراده از تخريب مصون ماند. در آن زمان يكي از منتقدان جدي واگذاري آشوراده معصومه ابتكار بود كه رياست كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران را برعهده داشت.

با روي كار آمدن دولت يازدهم و انتصاب مجدد ابتكار بر مسند رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست، ‌آذرماه 93تبديل آشوراده به قطب گردشگري دوباره خبرساز شد و در كمال ناباوري، معصومه ابتكار به دفاع تمام قد از اين طرح برآمد وحالا پس از 2سال، هفته گذشته و همزمان با برگزاري نخستين جشنواره تجربه‌هاي موفق سمن‌هاي محيط‌زيستي، ابتكار بدون درنظر گرفتن مخالفت‌هاي تشكل‌هاي زيست‌محيطي و بي‌توجه به‌نظرات مشفقانه چهره‌هاي شاخص و صاحب‌نام دانشگاهي با ارسال نامه به استاندار گلستان با اجراي طرح گردشگري در آشوراده موافقت كرد تا تخريب يكي از با ارزش‌ترين پناهگاه‌هاي حيات وحش كشور به نام وي در تاريخ محيط‌زيست كشور ثبت شود.

  • طرحي مغاير با اصول علمي و قانوني

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، اعلام كرده است كه«طرح گردشگري آشوراده مطابق قوانين مشمول ارزيابي اثرات زيست‌محيطي و تأييد در كميته ماده 2جهت صدور مجوز براي آغاز فعاليت است.» اما دكتر مجيد مخدوم، رئيس انجمن ارزيابي محيط زيست و عضو كميته ماده 2 ارزيابي زيست محيطي به صراحت اعلام كرد كه « اجراي گردشگري از اساس و ابتدا از نظر اصول علمي و قانوني در يك پناهگاه حيات وحش ممنوعيت اجرا دارد و تهيه گزارش ارزيابي زيست محيطي محلي از اعراب ندارد.» اين يك نمونه از صدها نمونه مخالفت استادان برجسته دانشگاه با اجراي طرحي است كه علاوه بر بروز فاجعه زيست‌محيطي به وجهه بين‌المللي كشور نيز خدشه‌دار وارد مي‌كند.

کد خبر 351586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha