یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک کارشناس سعودی تاکید کرد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنش‌های عربستان سعودی و آمریکا بیشتر خواهد شد.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی و مدیرمسئول و سردبیر شبکه العرب در موسسه تحقیقاتی موسوم به موسسه سیاست‌های خاورنزدیک واشنگتن که از اندیشکده های نزدیک به جریان نومحافظه کار آمریکا است، گفت:«مقام‌هاي عربستان سعودی نیز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می کنند. مطمئنم که آنها از نتایج انتخابات و پیروزی آقای ترامپ غافلگیر شده‌اند.

او گفت: مطمئنم آنها انتظار داشتند خانمی در این انتخابات به پیروزی برسد که او را به خوبی می شناسند و آنها برنامه هایی برای احیای مجدد روابط آمریکا و عربستان با خانم کلینتون داشتند. اما حالا مقام‌هاي سعودی باید بار دیگر به نقطه صفر بازگردند و تلاش کنند برنامه هایی برای تعامل با آمریکا تدوین کنند. آن هم درحالی‌که آقای ترامپ فردی ناشناخته است. مقامات سعودی شناخت چندانی از آقای ترامپ ندارند. هیچ‌کس نمی داند او به دنبال چه سیاست‌هایی است. وقتی برنامه شبکه هایی همانند سی ان ان را می بینید متوجه نمی شوید قرار است آقای ترامپ در داخل آمریکا چه کار کند ، چه برسد به این‌که بدانیم او می خواهد درباره منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) چه سیاست‌هایی را در پیش بگیرد. بی تردید، عربستان سعودی خواهان داشتن روابط خوب با ایالات متحده است. عربستان سعودی در شصت سال گذشته این روابط خوب را با آمریکا داشته است و می خواهد بار دیگر این روابط خوب احیاء شود.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خاشقچی در ادامه افزود: «اگر عربستان سعودی با آقای اوباما مشکلاتی داشت، بی تردید در دوران ترامپ، مشکلات عربستان سعودی با او بیشتر خواهد بود. در این زمینه فقط موضوع مناسبات دوجانبه عربستان سعودی و آمریکا و موضوع‌هايی ازقبیل خرید حجم انبوه تسلیحات از آمریکا، روابط آموزشی و خرید خدمات از آمریکا مطرح نیست. در این زمینه ها، اختلاف‌های چندان زیادی بین عربستان سعودی و ایالات متحده وجود ندارد بلکه حوزه های اختلاف دیگری مطرح است. در گذشته موضوع فلسطین، هر از چندی مسائلی را بوجود می آورد و به روابط آمریکا و عربستان سعودی ضربه می زد. اما در حال حاضر، تعداد مشکلاتی بیشتر شده است که بر روابط دو کشور تاثیر می گذارد. یکی از این مسائل به مصر مربوط است. یکی از اولین پرسش‌هایی که مقامات سعودی از ترامپ خواهند پرسید این است که مواضع او درباره این گروه چیست. باعنایت به گرایش‌های راست گرایانه‌ای که ترامپ دارد، احتمالا او از مصر حمایت خواهد کرد و این مسئله، خبر بدی برای عربستان سعودی است.»

خاشقچی گفت: «درعین حال، عربستان سعودی به موضوع مداخله ایران در منطقه توجه دارد. عربستان انتظار دارد که آقای ترامپ نگرانی‌های ریاض را در این خصوص درک کند و همکاری هایی داشته باشد. البته با عنایت به مواضع ضدایرانی آقای ترامپ، انتظار می‌رود که چنین همکاری هایی هم بین عربستان سعودی و آمریکا در این زمینه وجود داشته باشد. درعین حال، باید توجه داشت که مسئله سوریه مهم است. باید مشخص شود که مواضع ترامپ درباره پوتین چیست. اگر ترامپ می خواهد از اقدام‌هاي پوتین در سوریه حمایت کند، این اقدام او به معنای پشتیبانی از سیاست‌های ایران در سوریه است. یکی از اختلاف‌هایی که عربستان سعودی با آقای اوباما داشت درباره سوریه بود. به نظر می رسد این اختلاف‌ها در دوران آقای ترامپ افزایش خواهد یافت مگر این‌که او با اتخاذ مواضع کاملا ضدایرانی برای مقابله با هژمونی ایران در سوریه، عربستان سعودی را غافلگیر کند. هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر این مسئله وجود ندارد.»

او در ادامه افزود: «افکار عمومی و مطبوعات عربستان سعودی به آقای ترامپ به چشم یکی دیگر از روسای جمهور جمهوری‌خواه آمریکا نگاه می کنند. جمهوری خواهان برای عربستان خوب بوده اند. اما من، این نگرش را قبول ندارم که آقای ترامپ شبیه دیگر چهره های جمهوری خواه است. به نظر من، ترامپ شبیه جمهوری خواهانی نیست که در گذشته می شناختیم و تعامل‌هایی با عربستان سعودی داشته اند. بسیاری از کارشناسان سعودی معتقدند عملکرد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش از عملکرد او به هنگام نامزد انتخابات بودن متفاوت خواهد بود. بنده با این انگاره نیز مخالف هستم زیرا دیدگاه‌هایی که آقای ترامپ مطرح کرده است در نگرش‌های او ریشه دارد و او در بیست سال گذشته همواره چنین دیدگاه‌هایی را بیان کرده است و نه این‌که فقط در دوران انتخابات مطرح شده باشد.»

خاشقچي گفت: «عربستان سعودی باید خودش را برای شگفتی‌ها در دوران ترامپ آماده کند. به نظرمن، نشانه‌های منفی از دولت ترامپ برای عربستان سعودی بروز خواهد کرد. در نتیجه، عربستان باید آماده باشد. عربستان باید از عملکرد آلمان در این شرایط درس بگیرد. عربستان سعودی باید تلاش کند نوعی ائتلاف با کشورهای مختلف به‌وجود بیاورد که بتواند با دولت راستگرای جدید در آمریکا تعامل داشته باشد.»

کد خبر 352483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha