علی واعظ: در دوران مبارزات انتخاباتی درباره مسائل مختلف ازجمله مسائل منطقه و توافق هسته‌ای ایران چندین حرف و موضع از دونالد ترامپ شنیده شد.

علی واعظ

به همين‌خاطر سخت است پيش‌بيني شود كه او در قبال مسائل منطقه‌اي قرار است چه اقدامي انجام دهد. در واقع بزرگ‌ترين مشكلي كه جهان با ترامپ خواهد داشت، غيرقابل پيش‌بيني‌بودن اوست.

اين مسئله اما حائز اهميت است كه اكنون جوي در واشنگتن وجود دارد كه معتقد است، اوباما در دوران رياست‌جمهوري خود سياست خارجي مردد و ضعيفي را به نمايش گذاشته و اين اعتقاد وجود دارد كه بايد اقداماتي شود كه اين سوء‌برداشت نسبت به آمريكا تغيير كند.

با وجود اينكه ترامپ دنبال سياست‌ ديوارهاي بلند و آمريكا به‌صورت كشوري منزوي درپي بهبود اقتصاد و اوضاع داخلي است اما در عين حال اين مسئله كه جمهوريخواهان اعتقاد دارند كه آمريكا در صحنه‌ بين‌المللي قدرت و نفوذ خود را از دست داده، براي جامعه سياسي آمريكا يك مسئله بزرگ است. هر چند مردم آمريكا مايل نيستند كه اين كشور مجددا در درگيري‌هاي خاورميانه يا ديگر نقاط جهان كه مثل باتلاق است وارد شود اما ترامپ براي راضي‌كردن افكار عمومي و طبقه حاكم ممكن است دست به اقداماتي براي به نمايش گذاشتن قدرت آمريكا بزند. اين اقدام‌ها بدون‌شك باعث درگيري بيشتر آمريكا در تحولات منطقه مي‌شود.

اين مسئله از همان دست اقدامات غيرقابل پيش‌بيني و خطرناك است كه درباره ترامپ احتمالا كم نخواهد بود. انجام اين اقدامات ساده است اما تبعات آنها به‌سادگي قابل محاسبه و جبران نيست. اوباما به‌عنوان نمونه اعلام كرده بود كه خط قرمزش درباره سوريه استفاده از تسليحات شيميايي است و تا حد ممكن از درگيري مستقيم در منطقه دوري كرد اما در دولت ترامپ احتمالا اين مسئله تغيير مي‌كند و هر فعل و انفعالي مي‌تواند باعث اقدامي پيش‌بيني نشده شود.

از سوي ديگر بايد عوامل منطقه‌اي را هم درنظر داشت. رژيم صهيونيستي و كشورهاي عربي به هر حال از اينكه ترامپ با شعار فشار بيشتر بر ايران روي كار آمده راضي هستند و مي‌خواهند حمايت دولت ترامپ را داشته باشند. به همين‌خاطر حتي ترامپ اگر خودش به كاري راضي نباشد در ميان اين فشارها و نزديكي به اسرائيل احتمالا مجبور به اقدام‌هاي جديدي در منطقه مي‌شود. ترامپ به‌ندرت درباره مسائلي مانند حقوق بشر حرف زده كه براي كشورهاي عربي خوشايند است و آنها هم احتمالا از مسئله‌اي كه ترامپ مدنظر دارد يعني داشتن حمايت آمريكا مثلا در مقابل فروش نفت ارزان استقبال مي‌كنند. مجموعه اين عوامل باعث مي‌شود احتمال و اميد به اينكه منطقه در دوران ترامپ به سمت توازن بيشتر و اوضاع بهتري پيش برود، كمتر ‌شود.

  • تحليلگر ارشد در گروه بين‌المللي بحران
کد خبر 352444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha