یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که آشوب‌ها و اعتراض‌های خیابانی در شهرهای مختلف آمریکا علیه انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری وارد پنجمین روز شده، رئیس‌جمهور منتخب در نخستین مصاحبه پس از پیروزی‌اش‌ آشکارا از مواضع پیشین کوتاه آمده و لحن دیگری را در پیش گرفته است.

یکی از معترضان در شهر پورتلند به ضرب گلوله نیروهای پلیس کشته شد.

دونالد ترامپ در مصاحبه مفصلي با شبكه تلويزيوني سي‌بي‌اس آمريكا كه ديروز جزئيات كمي از آن منتشر شد تلاش كرد بخش‌هايي از اظهارنظرهاي جنجالي‌اش را تعديل كند. او روز جمعه، يعني 3روز بعد از انتخابات هم بخش‌هايي از سياست‌هايش عليه اقليت‌هاي نژادي و ديني همچون مسلمانان، لاتين‌تبارها، سياه‌پوستان و مهاجران غيرقانوني مكزيكي را از ميان برنامه‌هاي اعلام شده در وب سايتش حذف كرد.

ترامپ در قدم بعدي در مصاحبه با سي‌بي‌اس از مواضع تند و انتقادي‌اش عليه سياست‌هاي بيمه‌درماني اعلام شده از سوي باراك اوباما كوتاه آمد. اين موضوع يكي از مهم‌ترين موضوعات داخلي آمريكا طي 8سال رياست‌جمهوري اوباما و يكي از مهم‌ترين دستاوردهايش بوده است. ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش گفته بود، به محض اينكه به قدرت برسد اين برنامه را لغو خواهد كرد. ديروز اما او اعلام كرد قصد دارد در برنامه‌هاي بيمه‌اي دولت اوباما تنها اصلاحاتي انجام دهد و بندهاي مفيد آن را حفظ خواهد كرد.

دونالد ترامپ كه ابتدا در سطح حزب جمهوريخواه و سپس در سطح ملي رقبا را يكي پس از ديگري شكست داد، بدون شك پديده انتخاباتي آمريكا بوده است. به گفته خود آمريكايي‌ها، انتخابات اخير «پرحاشيه‌ترين، زشت‌ترين و كثيف‌ترين» انتخابات تاريخ اين كشور بود و ترامپ خود هر چه از دستش برآمد انجام داد تا نتيجه انتخابات اينگونه رقم بخورد. با اين حال، از فرداي انتخابات، يعني زماني كه طبق سنت هميشگي انتخابات، به دعوت اوباما به كاخ سفيد رفت، همه با چهره ديگري از او روبه‌رو شدند.

ترامپ تلاش كرد ژست يك رئيس‌جمهور منطقي را به‌خود بگيرد و برخلاف 19‌ماه گذشته ناگهان لحني آشتي‌جويانه در پيش گرفت و از اوباما بسيار تمجيد كرد. او در مصاحبه با سي‌بي‌اس هم متفاوت ظاهر شد. ترامپ بارها و بارها از رقيب دمكراتش، يعني هيلاري كلينتون و همسرش بيل كلينتون تعريف و تمجيد كرد؛ افرادي كه او بارها طي 5‌ماه گذشته آنها را «كلاهبردار» و «فاسد» خوانده بود و حتي گفته بود زماني كه به قدرت برسد آنها را محاكمه خواهد كرد.

دونالد ترامپ كه به‌نظر مي‌رسد تلاش دارد براي پايان دادن به آشوب‌هاي اخير قدمي برداشته باشد، برخلاف رويكرد گذشته‌اش هيلاري كلينتون را «بسيار قدرتمند و باهوش» خواند و گفت: «تحت‌تأثير شرافت كلينتون قرار گرفته است.»

  • ادامه اعتراض‌هاي خياباني

تجمع‌هاي اعتراضي عليه پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا از همان ساعات اوليه بامداد چهارشنبه كه رفته‌رفته تكليف پيروز ميدان مشخص مي‌شد، آغاز شد. تجمع 50تا 100نفره شب اول مقابل برج و هتل بين‌المللي ترامپ در قلب نيويورك، به تجمع چند هزار نفري شامگاه چهارشنبه و شب‌هاي بعد از آن در شهرهاي بزرگ آمريكا ازجمله لس‌آنجلس، بوستون و سانفرانسيسكو تبديل شد. اين تجمع‌هاي شبانه كه با زد و خورد ميان معترضان و نيروهاي پليس و دستگيري عده زيادي از شركت‌كنندگان در راهپيمايي‌ها همراه بود، ديروز با كشته شدن يكي از تظاهركنندگان در پورتلند ادامه پيدا كرد.

طبق گزارش‌ها، نيروهاي پليس از گلوله پلاستيكي و گاز اشك‌آور براي متفرق كردن معترضان استفاده مي‌كنند. حضور نيروهاي پليس در خيابان‌هاي آمريكا به‌خصوص در 2روز گذشته به‌شدت افزايش پيدا كرده و مقام‌هاي پليس اعلام كرده‌اند با «آشوب‌ها» مقابله خواهند كرد.

تعداد زيادي از معترضان را جوانان و دانشجويان تشكيل مي‌دهند. طي روزهاي اخير، دانشگاه‌هاي مختلف آمريكا صحنه اعتراض دانشجويان بوده؛ موضوعي كه به تعطيلي كلاس‌ها و لغو امتحانات منجر شده است. در انتخابات اخير، هيلاري كلينتون پيروز آراي مردمي بود اما ترامپ در آراي الكترال دست بالا را داشت؛ در نتيجه برنده مبارزه شد. معترضان مي‌گويند ترامپ را رئيس‌جمهور خود نمي‌دانند و با انتقال قدرت به او مخالفند.

  • هدف ما داعش است

فارغ از مسائل داخلي، نامزد پيروز انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، موضع‌گيري‌هاي گسترده‌اي در مورد مسائل بين‌المللي نيز داشته است. او موضع‌ سرسختانه‌اي در مورد ورود پناهجويان به آمريكا داشته كه هنوز از آن كوتاه نيامده است. ترامپ اما در مورد سوريه و روابط ميان آمريكا و روسيه سخنان جالبي به زبان آورده. او به مجري سي‌بي‌اس گفت كه پس از پيروزي نامه «زيبايي» از ولاديمير پوتين دريافت كرده و قصد دارد خيلي زود با او صحبت كند.

بسياري از تحليلگران معتقدند در دوران رياست‌جمهوري ترامپ، بسياري از اختلافات ميان آمريكا و روسيه حل خواهد شد. دونالد ترامپ در مورد جنگ سوريه هم نسبت به رويكرد كنوني آمريكا انتقاد كرد و گفت كه او بيشتر به‌دنبال جنگ با داعش است نه از بين بردن بشار اسد، رئيس‌جمهور اين كشور. او گفت: «روسيه اكنون متحد سوريه است؛ ايران را هم داريم كه قدرتمند شده و البته كه اين به‌خاطر رفتار ما بوده است؛ ايران هم متحد سوريه است. در اين كشور ما در مقابل دولت از مخالفاني حمايت مي‌كنيم كه اصلا نمي‌دانيم چه كساني هستند.»

  • مايكل مور: دوره ترامپ به 4سال نمي‌كشد

مايكل مور، مستندساز معروف آمريكايي كه طي روزهاي اخير همراهي خود را با معترضان به نتيجه انتخابات در آمريكا اعلام كرده ديروز گفت كه دوره رياست‌جمهوري ترامپ به 4سال نمي‌كشد و او يا استعفا مي‌كند يا استيضاح خواهد شد. مور كه 4‌ماه پيش پيروزي ترامپ در انتخابات را پيش‌بيني كرده بود، گفت: «ترامپ هيچ ايده و فكري ندارد؛ او يك آدم خودشيفته است و تنها به منافع شخصي‌اش فكر مي‌كند؛ بنابراين قطعا طي سال‌هاي پيش رو قانون‌شكني‌هاي فراواني خواهد كرد.» او ترامپ را بيمار، نژادپرست و مستبد خواند و گفت: «حتي جمهوريخواهان هم او را نمي‌خواهند، پس به‌زودي از شرش راحت مي‌شوند.»

کد خبر 352443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha