چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

وزارت دفاع و کاخ ریاست‌جمهوری روسیه از تمدید آتش‌بس و توقف حملات هوایی به حلب برای فراهم کردن امکان امدادرسانی و خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری خبرداده‌اند.

سوریه

وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد روز جمعه حملات هوايي به مناطق شرقي حلب كه تحت كنترل گروه‌هاي مسلح و تروريستي است، متوقف مي‌شود. روسيه از 2هفته قبل به‌صورت يكجانبه آتش‌بس و توقف حملات هوايي به مناطق شرقي حلب را به اجرا گذاشته‌است.

از آغاز اين آتش‌بس يكجانبه، مسكو از كشورهاي غربي، عربي و همچنين تركيه خواست از نفوذ خود بر گروه‌هاي مسلح مستقر در شرق حلب استفاده كنند و آنها را به خروج از اين مناطق يا دست‌كم تخليه غيرنظاميان از اين مناطق تشويق كنند. در روزهاي گذشته ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در تماس تلفني با رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه درباره همين موضوع با او گفت‌وگو كرد. گروه‌هاي مسلح از طيف‌هاي مختلف مانند اهرارالشام و جبهه النصره در مناطق شرقي حلب مستقر هستند و در واقع هزاران نفر از ساكنان غيرنظامي اين مناطق را به گروگان گرفته‌اند. در روزهاي گذشته گزارش‌هاي زيادي از منابع مستقل درباره جلوگيري از خروج غيرنظاميان از اين مناطق منتشر شده‌است.

نماينده سازمان ملل در امور سوريه هفته گذشته از اين نيروها خواست كه با تضمين شخصي‌ او اين منطقه را ترك كنند. او گفت كه حاضر است اين گروه‌ها را هنگام ترك منطقه شرق حلب همراهي كند. اما اين نيروهاي مسلح همچنان به حضور خود در اين مناطق ادامه داده و در روزهاي اخير به حملات خود به مناطق غربي حلب كه تحت كنترل دولت سوريه است افزوده‌اند. سازمان ملل حملات روزهاي اخير اين گروه‌ها به مناطق غربي حلب را جنايت جنگي خواند و آن را محكوم كرد. اين آتش‌بس درحالي تمديد شده‌است كه منابع روسي از آماده شدن مسكو و دمشق براي انجام حمله نهايي به شرق حلب خبرداده‌اند. گفته مي‌شود حدود 250غيرنظامي همچنان در شرق حلب به‌سرمي‌برند. همچنين هزاران نيروي مسلح ازجمله هزار نيروي گروه تروريستي جبهه نصره در اين منطقه حضور دارند.

  • مصاحبه بشار اسد با خبرنگاران آمريكايي

بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه روز سه‌شنبه ميزبان گروهي از خبرنگاران آمريكايي در كاخ رياست‌جمهوري خود در دمشق بود. اين نخستين‌بار در سال‌هاي اخير است كه اين گروه از خبرنگاران آمريكايي ازجمله خبرنگار روزنامه نيويورك‌تايمز در دمشق با اسد مصاحبه مستقيم انجام مي‌دادند. خبرنگار نيويورك‌تايمز درباره اين نشست نوشته‌است، اسد همچون رئيس‌جمهوري به‌نظر مي‌رسيد كه اوضاع را تحت كنترل دارد. در اين مصاحبه بشار اسد سخنان خود را اينطور شروع كرد:

سال‌هاست كه من تيتر خبرها هستم... به‌عنوان يك رئيس‌جمهور بد.... چهره بد... بدترين آدم.... كه آدم‌هاي خوب را مي‌كشد. روايتي كه از من ساخته‌اند اين است و شما خوب با اين روايت آشنا هستيد. اما هدف از اين كارها سرنگوني دولت سوريه است چرا كه اين دولت در چارچوب معيارهاي ايالات متحده نيست.او سپس از تصميمش براي عدم‌كناره‌گيري از قدرت دفاع كرد و گفت كه كاپيتان يك كشتي در موقع طوفان براي نجات خود فرار نمي‌كند و به دريا نمي‌زند.

او گفت كه هدف گروه‌هاي مسلحي كه اكنون با سوريه مي‌جنگند، تحميل قرائتي افراطي از مذهب است و تا وقتي جنگ با اين گروه‌ها جريان دارد تغييري سياسي در دولت سوريه صورت نمي‌گيرد. بشار اسد گفت در ميانه اين جنگ امكان تغيير سياسي نيست و او مي‌خواهد دوران رياست‌جمهوري‌اش را به‌طوركامل (هفت ساله) و تا سال 2021به پايان ببرد.

کد خبر 351478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha