رای‌گیری‌ای که جمعه شب برای انتخاب اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان انجام شد، بار دیگر استاندارد دوگانه حاکم در جهانی که با نظم مورد نظر غرب هدایت می‌شود را به رخ کشید.

جهان سازمان ملل

در اين راي‌گيري، روسيه از راهيابي به شوراي حقوق بشر سازمان ملل بازماند اما عربستان به عضويت اين شورا انتخاب شد. مبناي حذف روسيه از عضويت در شوراي حقوق بشر سازمان ملل، عملكرد اين كشور در جنگ سوريه عنوان شده‌است. اين در حالي است كه همين دو روز پيش خود سازمان ملل در گزارشي اعلام كرد كه جنگ در يمن باعث شده ميليون‌ها نفر از مردم اين كشور با قحطي و فاجعه انساني روبه‌رو شوند.

عربستان سعودي حدود 2سال است شهرهاي يمن، فقيرترين كشور جهان عرب را هدف حملات سنگين قرار داده و از زمين و دريا يمن را تحت محاصره قرار داده‌است. دبيركل سازمان ملل بارها خواستار توقف حملات عربستان به يمن شده و اين احتمال را مطرح كرده كه عربستان به‌خاطر حمله به يمن با اتهام جنايت جنگي روبه‌رو شود. ده‌ها گزارش از طرف نهادهاي مستقل بين‌المللي منتشر شده كه نشان مي‌دهد عربستان در حملات به شهرهاي يمن مدارس، بيمارستان‌ها، مكان‌هاي تاريخي و زيرساخت‌هاي اقتصادي يمن را هدف قرار مي‌دهد.

به‌دنبال آنكه روسيه از انتخاب دوباره به عضويت شوراي حقوق بشر سازمان ملل بازماند، معاون امور حقوق بشر دبيركل سازمان ملل در سخناني گفت: كساني كه رأي به حذف روسيه از شوراي حقوق بشر دادند حتما جنايات حلب را در ذهن‌شان داشتند. در هفته‌هاي اخير تحركاتي براي حذف روسيه از شوراي حقوق بشر سازمان ملل درجريان بوده‌است.

بيش از 80 سازمان امداد و حقوق بشر بين‌المللي با امضاي نامه‌اي از اعضاي سازمان ملل خواستند مانع از انتخاب مجدد روسيه در شوراي حقوق بشر شوند اما در سوي ديگر سازمان‌هاي حقوق بشري بيش از 5هزار امضا هم عليه عربستان سعودي جمع كرده‌بودند.

اما عربستان با 152رأي به عضويت در اين شورا انتخاب شد. سعودي‌ها ديروز در بيانيه‌اي اين راي‌گيري را نشانه‌اي از اعتماد جهان به عربستان اعلام كردند. كارشناسان سازمان ملل دليل انتخاب عربستان را نداشتن رقيبي از آسيا در اين راي‌گيري عنوان كرده‌اند. روسيه براي حفظ كرسي‌اش در شوراي حقوق بشر بايد با كشورهاي شرق اروپا رقابت مي‌كرد اما عربستان در آسيا رقيبي در اين راي‌گيري نداشت.

شوراي حقوق بشر سازمان ملل متشكل از 47عضو و مستقر در ژنو است. اين شورا در سال2006 با هدف ارتقاي حقوق بشر در جهان و پاسخگو كردن ناقضان اصول اوليه حقوق بشر تاسيس شد. اين شورا اختيار انجام اقدامي را ندارد اما مي‌تواند با انتشار گزارش‌هايي درباره نقض حقوق بشر، كشورها را تحت فشار بگذارد.

در راي‌گيري جمعه شب قرار بود تكليف 14كرسي شوراي حقوق بشر سازمان ملل مشخص شود. براساس قوانين، تقسيم اين كرسي‌ها براساس سهم منطقه‌اي و قاره‌اي صورت مي‌گيرد. روسيه براي سهم كرسي‌هاي شرق اروپا، در اين راي‌گيري با مجارستان و كرواسي رقابت مي‌كرد. هر كشور براي انتخاب شدن در اين شورا بايد دوسوم آراي مجمع عمومي را به‌دست آورد.

عربستان در منطقه آسيا بدون رقيب 152رأي به‌دست آورد. در اين راي‌گيري آمريكا و انگليس سهميه غرب اروپا را به‌دست آوردند. در راي‌گيري روز جمعه كشورهاي چين، برزيل، كوبا، مصر، ژاپن، عراق، رواندا، آفريقاي جنوبي و تونس هم به عضويت شوراي حقوق بشر انتخاب شدند. اين براي نخستين بار است كه روسيه به‌عنوان يك قدرت جهاني از شوراي حقوق بشر سازمان ملل حذف مي‌شود. به همين‌خاطر نماينده نيوزيلند در سازمان ملل به خبرنگاران گفته‌است وقتي نتيجه راي‌گيري درمجمع عمومي اعلام شد بسياري تعجب كردند.

کد خبر 350971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha