همشهری آنلاین: یک دادگاه اوگاندایی طی حکمی قضایی، «کیزا بزیگیه» مهم ترین رقیب «یووری موسوینی» رئیس جمهور رسمی این کشور را به خیانت به کشور محکوم کرد.

دادگاه اوگاندا رهبر حزب مخالف این کشور را محکوم کرد

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری ' آل آفریکا' ، دادگاه جرایم کامپالا بامداد روز چهارشنبه در جلسه ای با حضور بزیگیه و جمعی از همراهان وی ضمن تفهیم اتهامات مطرح شده در خصوص اقدامات اجتماعی و سیاسی بزیگیه، مجرم بودن وی را تایید کرد.

بر اساس این گزارش، جلسه اصلی دادگاه بزیگیه در 14 نوامبر ( 24 آبان ماه) با حضور وکیل وی و دادستان کل اوگاندا برگزار خواهد شد.

«کیزا بزیگیه» همزمان با برگزاری مراسم سوگند«یووری موسوینی» ، درجمع هم حزب های خود، در نطقی،خود را رئیس جمهور قانونی کشور خواند که به تبع آن دادگاه اوگاندا وی را به خیانت به کشور محکوم کرد.

پیشتر پلیس اوگاندا، بزیگیه را به توطئه برای ایجاد خشونت در کامپالا (پایتخت) متهم و او نیز در مقابل، این اتهام ها را رد کرده بود.

این در حالی است که سران حزب «هم اندیشی برای تغییر دمکراتیک» خواهان تجدید نظر در روند شمارش آرا و علنی کردن اعتراض خود هستند.

در همین خصوص تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داد: « وافولا اوگاتو» یکی از اعضای اصلی حزب «هم اندیشی برای تغییر دمکراتیک» گفت: دولت در آستانه انجام مراسم سوگند رئیس جمهوری غیرقانونی کشور و با تشدید فضای ارعاب و تهدید، درصدد ریشه کن کردن آزادی های سیاسی در کشور است که نمونه آن دستگیری مخفیانه سران حزب و ایجاد فضای امنیتی در اماکن مسکونی شهر است.

روزنامه مانیتور چاپ کامپالا نیز پیشتر گزارش داده بود: «سموجو نگاندا» دبیر کل این حزب با غیرقانونی خواندن انتخابات ریاست جمهوری اوگاندا، بر تصمیم حزب متبوعش برای برپایی تظاهرات سراسری در این کشور تاکید کرده بود.

درگیری های سیاسی در پی تنش میان دولت و جناح مخالف در اوگاندا و پس از انتخابات ریاست جمهوری 18 فوریه (29 بهمن) در این کشور روی داد.

«یووری موسوینی» نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اوگاندا را از آن خود کرد، موسوینی بیش از 30 سال است که قدرت را در این کشور آفریقایی در دست دارد.

«کیزا بزیگیه» مهم ترین رقیب موسووینی و رقبای دیگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده و آن را فریبکارانه خوانده اند.

بزیگیه که تاکنون 4 بار در مقابل موسووینی شکست خورده است، در سال های 2001 و 2006 میلادی نیز نتایج انتخابات را زیر سئوال برد. در هر دو پرونده دادگاه اعلام کرد که تخلف هایی صورت گرفته به قدری نیست که نتایج انتخابات باطل شود.

کد خبر 351449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha