سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اجرای طرح یوز ضربدر ۱۰ را برای حفاظت از یوزها ضروری دانست و گفت: این طرح که از سوی جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود مطرح شده باعث ارتقای امنیت یوزها می‌شود.

براساس اين طرح براي جلوگيري از تصادفات جاده‌اي و عبور ايمن يوزها، در محل تردد آنها، فنس‌‌كشي، پل روگذر و زيرگذر احداث مي‌شود.

هومن جوكار در توضيح اين مطلب تصريح كرد: درباره ايجاد پل روگذر و زيرگذر براي يوزپلنگ تجربه‌اي در دنيا وجود ندارد و ما نخستين مجري انجام آن خواهيم بود. به گفته وي فنس‌كشي، ايجاد پل زيرگذر ، احداث روگذر و نيز مانيتورينگ منطقه عباس‌آباد مياندشت ازجمله اقداماتي است كه نيازمند بررسي همه‌جانبه است تا براساس اين بررسي‌ها گزينه مناسب براي عبور ايمن يوز از جاده اجرا شود.

به گزار ش مهر، جوكار كه در كارگروه يوز آسيايي شاهرود سخن مي‌گفت، با اشاره به ظرفيت‌سازي توريست در روستاي قلعه بالا، افزود: با 4سال كار مدام توانستيم اين منطقه را براي جذب گردشگر مهيا كنيم و بي‌شك در روستاي سطوه نيز با داشتن پتانسيل بسيار بالاي گردشگري مي‌توان با آموزش لازم، زيستگاه يوز را ايمن كرد. به گفته وي، طي سال‌هاي اخير بهترين اقدامي كه سازمان محيط‌زيست توانست انجام دهد آن بود كه زيستگاه‌ها و محيط‌زيست را در وضعيت پايدار نگه دارد.

  • افزايش تلفات حيات وحش در 20سال اخير

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با بيان اينكه طي ۲۰سال اخير تلفات حيات‌وحش در منطقه پارك ملي گلستان بسيار وسيع بوده است، افزود: در اين پارك ملي جمعيت كل وحشي رو به انقراض بوده و قوچ و ميش تا حد زيادي كاهش پيدا كرده‌است. وي درباره اظهارنظر اخير محيط‌زيست دامغان مبني بر حضور احتمالي يوز در منطقه هم افزود: يوز مي‌تواند از فرح‌آباد تا قوشه و گردنه آهوان حضور داشته باشد، به همين دليل بنا بر اظهارات اخير رئيس محيط‌زيست اين شهرستان با استناد به اظهارات فردي از اهالي منطقه براي اثبات اين موضوع 3 دوربين به محل فرستاده شد.

جوكار بابيان اينكه ايمن كردن زيستگاه‌ها بايد در اولويت باشد، ابراز داشت: زماني كه در خراسان رضوي اعلام شد يوز مشاهده شده با مطابقت عكس‌ها دريافتيم كه يوز توران به‌صورت مداوم در رفت‌وآمد بين توران و مياندشت است كه با توجه به توان انجمن يوز، امكان پايش در مسير وجود نداشت. او گفت كه اگر بتوانيم زيستگاه‌هاي اصلي را ايمن كنيم كار بسيار بزرگي انجام داده‌ايم. وي تصريح كرد: تمام اقداماتي كه انجام مي‌دهيم كاهش‌دهنده تعداد تلفات است و به‌صورت كامل برطرف‌كننده نيست و تمام توجه انجمن به اين‌سو معطوف است تا سطح خطرات را كاهش دهيم.

مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي چندي پيش به همشهري گفت: با مذاكراتي كه با وزارت راه داشته‌ايم قرار است عرض جاده عباس‌آباد در مناطقي كه كريدور عبور يوزهاست، فنس‌كشي شود و دربرخي نقاط، براي عبور يوزها زير‌گذر احداث شود. به گفته وي، اعتبار اين طرح‌ها را وزارت راه تأمين كرده و عمليات اجرايي آن از مهرماه امسال آغاز مي‌شود و ظرف 3‌ماه به پايان مي‌رسد. فاز دوم اين طرح هم قرار است در زيستگاه‌هاي جنوبي در ساغند يزد اجرايي شود.

  • جاي خالي يوز در پژوهش‌هاي دانشگاهي

به گزارش همشهري در حالي مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي بر اجراي طرح يوز ضربدر 10تأكيد مي‌كند كه برخي از كارشناسان حيات وحش مي‌گويند هنوز استراتژي مدوني براي حفاظت از يوز وجود ندارد. شماري از متخصصان حيات وحش، تشكيل كارگروهي متشكل از محيط‌بانان و كارشناسان را براي دستيابي به يك برنامه راهبردي براي حفاظت از يوز ضروري مي‌دانند و بر آن تأكيد مي‌كنند. بخش جالب ماجرا اينجاست كه باوجود آنكه 15سال از آغاز طرح حفاظت از يوز مي‌گذرد اما دانشگاه‌هاي كشور هنوز به اين پروژه ورود نكرده‌اند.

  • تنها 60يوز آسيايي در جهان باقي مانده است

هومن جوكار، مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در گفت‌وگو با همشهري جمعيت يوزها را حدود 60قلاده اعلام كرد و گفت: « آخرين سرشماري‌ها حاكي از آن است كه 40تا 60قلاده يوز در زيستگاه‌هاي كشور وجود دارد» به گفته او اين آمار نشان مي‌دهد كه وضع يوزها بحراني است. آن طور كه جوكار مي‌گويد با وجود بحراني بودن وضعيت يوزها، تهديداتي چون تلفات جاده‌اي و حضور سگ‌هاي گله در زيستگاه‌ها، همچنان به قوت خود باقي است و يوزها در حالي با تهديدات مختلف دست و پنجه نرم مي‌كنند كه زيستگاه آنها سال‌هاست محدود به دشت‌هاي ايران شده و از همين رو، اين حيوان به نماد حيات وحش كشور تبديل شده است.

کد خبر 351238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha