مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه طی ۸سال از ۸۵ تا ۹۳ حدود ۱۵۸پلنگ در کشور تلف شده‌اند، گفت: از ابتدای سال‌جاری تا اول دی‌ماه تنها ۵پلنگ کشته شدند و این درحالی است که در سال گذشته طی همین مدت ۱۳پلنگ تلف شدند و این کاهش قابل توجه تلفات، ثمره بیمه این‌گونه ارزشمند حیات وحش است.

علي تيموري اين آمار را كه از آن به‌عنوان آمار رسمي نام مي‌برد، براساس گزارش‌هاي استاني به خبرگزاري مهر اعلام كرد و افزود: سال گذشته 13پلنگ تا اول دي‌ماه تلف شدند كه اغلب آنها توسط دامداران با طعمه مسموم يا شكار غيرمجاز از بين رفتند. اما امسال وضعيت بسيار متفاوت است زيرا يك پلنگ بر سر زايمان تلف شده و ديگري را شكارچي متخلف شكار كرده كه جريمه ۸۰ ميليون توماني آن را به صندوق خزانه دولت واريز كرده است. به گفته تيموري، امسال دامداران به‌دليل اينكه هزينه‌ها يا خسارات دام توسط بيمه پرداخت مي‌شود، از كشتن پلنگ‌ها خودداري مي‌كنند.

مديركل دفتر شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه امسال شرايط پلنگ‌ها نسبت به گذشته خيلي بهتر است، تصريح كرد: هرچه دامداران نسبت به ارزش پلنگ آگاه شوند و از پرداخت خسارت ناشي از حمله پلنگ به دام‌هايشان مطمئن شوند، شرايط پلنگ‌ها بهتر مي‌شود. وي درباره تلفات پلنگ‌ها در سال‌جاري گفت: يك پلنگ در استان كهگيلويه و بويراحمد بر اثر زايمان تلف شد. 2 پلنگ هم در استان مازندران تلف شدند؛ يكي بر اثر تصادف جاده‌اي و يكي توسط شكارچيان متخلف كه پرونده آن به دادگاه رفت و رأي هم صادر شد. 2پلنگ ديگر يكي در استان گلستان و ديگري هم حدود يك‌ماه پيش در استان سمنان تلف شد. در عين حال وي تصريح كرد: اين آمار در مورد اين 5 پلنگ، براساس گزارش‌هاي استاني است و مشخص شده منشأ و علت مرگ اين‌گونه‌ها چه بوده است. وي در مورد وضعيت پرداخت خسارت تلف‌شدن پلنگ‌ها گفت: بيمه براي 4 پلنگ از 5 پلنگ تلف شده مبلغ ۲۴۰ ميليون تومان يعني براي هر پلنگ ۶۰ ميليون تومان خسارت پرداخت كرده است.

کد خبر 356051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha