مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به پیشینه ۱۵ساله، حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: بعد از ۱۵سال تلاش برای حفاظت ازیوز نتوانستیم جمعیت این‌گونه را زیاد کنیم که بخشی از این معضل ناشی از تغییرات اقلیمی و بخشی دیگر ناشی از اشتباهات تکنیکی ما و غلط بودن پیش‌بینی‌های علمی بوده است.

یوزپلنگ آسیایی

به گزارش خبرگزاري تسنيم، هومن جوكار در هشتاد و هفتمين باشگاه هنر و طبيعت كه به همت مؤسسه طبيعت و با همكاري خانه هنرمندان برگزار شد، افزود: شمارش يوزپلنگ سخت‌ترين كار پروژه بين‌المللي حفاظت از يوز آسيايي است و برهمين اساس نمي‌توان آمار دقيقي از جمعيت يوزهاي ايران اعلام كرد. جوكار با اشاره به اينكه هم‌اكنون سؤالات بسياري درباره يوز ايراني و جمعيت اين‌گونه زيباي حيات‌وحش مطرح است ‌اما آنچه مسلم است آمار وجود تنها 2يوز ماده در ايران علمي نيست، تصريح كرد: يوز ماده در طول سال به ندرت جفت‌گيري مي‌كند، بنابراين هميشه در طول سال از مواجهه با يوزهاي نر خودداري مي‌كند، البته دوربين‌هاي تله‌اي نيز هميشه در مسير و ردپاي يوزهاي نر كار گذاشته مي‌شود، براين اساس يوز ماده به ندرت در محل‌هايي كه يوز نر حضور دارد، خود را نشان مي‌دهد و اين طبيعي است كه دوربين‌هاي تله‌اي در گزارش‌هاي متعدد در سراسر جهان فقط در 10درصد توانستند از يوزهاي ماده عكسي بگيرند. جوكار خاطرنشان كرد: هم‌اكنون پروژه بين‌المللي حفاظت ازيوزپلنگ آسيايي در 6 ميليون هكتار براي حفاظت يوز در پارك كوير، توران، شيركوه، بافق، مياندشت، مناطق عباس آباد نائين و راور فعال است.

در برخي مناطق در هر سال از 2يوز عكاسي كرديم، در توران قبلا يوز كم مشاهده مي‌شد ولي الان اتفاقا يوز بيشتري در توران مشاهده شده است. به گفته وي، در 3سال اخير در مناطق جنوبي برخلاف گذشته ازجمله سياه كوه و بافق هيچ يوز ماده‌اي مشاهده نكرديم. جوكار در ادامه با اشاره به اينكه تصادفات جاده‌اي بسيار باعث تهديد يوز شده است،گفت: هدف اين پروژه تضمين يك جمعيت زيستا و پايدار از يوز آسيايي در ايران بوده است، همچنين تكثير يوز در اسارات جزو اهداف پروژه نبوده است. هم‌اكنون نيز همان 50قلاده يوز باقي مانده است. وي با اشاره به اينكه اتفاقاتي مانند گران شدن بنزين در گشتزني براي حفاظت از يوز تأثير گذاشت، تصريح كرد: پروژه حفاظت از يوز پلنگ آسيايي براساس بهبود حفاظت در زيستگاه‌هاي يوز، پايش و تحقيق، آگاه‌سازي‌، آموزش و حفاظت بر پايه مشاركت مردمي بوده است، ولي هنوز در برخي مناطق و روستاها اطلاع درستي از يوز ندارند.

کد خبر 347357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha