همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه زمان ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه را اواخر آبان اعلام کرد و گفت: ۲۱ منطقه عمده در سطح استان میزبان پرنده‌های مهاجر است.

شناسایی ۲۱ سایت فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه

به گزارش ايسنا، کاظم علیزاده با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان، اظهار کرد: از اواخر آبان و نیمه اول آذر ماه شاهد ورود پرندگان مهاجر به استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: البته زمان ورود این پرندگان بسته به شرایط آب و هوایی متغیر است و همیشه ثابت نیست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه زمان ماندگاری این پرندگان را نیز وابسته به گونه پرنده، شرایط آب و هوایی، میزان نیاز پرنده به استراحت، منبع تغذیه و ... دانست.

به گفته این مسئول، اکثر این پرندگان در مسیر خود از کرمانشاه عبور می‌کنند، چون مسیر حرکت آنها از مناطق سردسیر شمالی و سیبری به سمت مناطق گرم جنوب است.

علیزاده یادآوری کرد: فقط پرندگان مهاجری که توان پرواز ندارند ممکن است در اینجا مستقر شوند و جوجه‌آوری داشته باشند.

وی تصریح کرد: 21 منطقه شامل تالاب، سد، رودخانه، آبگیر و ... در استان داریم که پرندگان مهاجر عمدتا در این نقاط فرود می‌آیند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان این که این 21 منطقه سایت سرشماری پرندگان مهاجر هستند، خاطر نشان کرد: هم ‌زمان با مهاجرت پرندگان کار سرشماری آنها با هدف برنامه‌ریزی و حفظ این پرندگان مهاجر آغاز می‌شود.

علیزاده افزود: در برخی از این مناطق که حساسیت بیش‌تری دارد، تمرکز نیروهای محیط زیست برای حفظ پرندگان مهاجر بیش‌تر است.

وی یادآوری کرد: در صورت وقوع برف و یخ‌بندان شدید که باعث کمبود غذا برای این پرندگان شود، دانه‌پاشی دستی هم برای آنها انجام خواهد شد تا به دلیل گرسنگی دچار کاهش توان پرواز نشوند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی استان کرمانشاه عمده گونه پرندگان مهاجری که به کرمانشاه می‌آیند را پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله حواصیل، غاز، اردک، پلیکان، اگرت و ... دانست.

کد خبر 350919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha