همشهری آنلاین: معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: تالاب‌ها و زیستگاه‌های مناطق گرمسیری جنوب استان ایلام همزمان با فصل سرما پذیرای ۴۰ گونه مختلف از پرندگان مهاجر شده‌اند.

زیستگاه‌های گرمسیری ایلام پذیرای ۴۰ گونه از مرغان مهاجر شدند

به گزارش ايرنا، علی طاهر سارایی روز سه‌شنبه گفت: این پرندگان شامل آبزی، کنارآبزی و پرندگان شکاری است که بخشی از آنها زمستان در مناطق گرمسیری ایلام اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند.

وی بیان کرد: 50 درصد این پرندگان نیز پس از چند روز استراحت و تجدید قوا استان ایلام را به طرف جنوب کشور و همچنین دو سوی خلیج فارس ترک می‌کنند.

وی افزود: در میان این پرندگان گونه‌های مختلف خانواده‌های مرغابی‌ها، اردک، حواصیل، فلامینگو و گونه مهم و تحت حفاظت هوبره دیده می‌شود که در مناطق جنوبی استان در حال زمستان‌گذرانی هستند.

سارایی یادآور شد: این پرندگان از مناطق نزدیک به قطب شمال و نقاط سردسیری چون سیبری و اوکراین همه ساله با طی کردن هزاران کیلومتر به تالاب‌ها و دشت‌های گرمسیر استان ایلام مهاجرت می‌کنند و با گرم شدن هوا برای بازگشت به محل مبدا دوباره این مسیر را پرواز می‌کنند.

وی اظهار کرد: استان ایلام به طور میانگین همه ساله از اوایل آبان ماه تا اوایل دی ماه میزبان حدود شش هزار پرنده مهاجر است که تاکنون نیمی از این وحوش در استان ایلام ماوا گرفته‌اند و بخشی دیگر نیز در حال ورود به استان هستند.

وی افزود: این پرندگان در آبگیرهای سدهای کرخه، دویریج و سیمره و نیز رودخانه‌هایی چون دویریج، میمه و آبگیرهای مهران تا اواسط اسفند مهمان استان ایلام هستند و از نیمه دوم اسفند کوچ آنها به مناطق سردسیر شمال کره زمین آغاز و این فرآیند تا اوایل اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

سارایی یادآور شد: برای حفاظت از این پرنده‌های مهاجر تعداد گروه‌های نظارتی و میزان گشت و کنترل اداره کل در مناطق مختلف محل اسکان این وحوش افزایش یافته و همچنین تدابیر لازم به منظور استفاده از افراد محلی و دوستداران حیات وحش برای تامین امنیت زیستگاه و خوراک این پرندگان اندیشیده شده است.

وی به موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز اشاره کرد و گفت: این پرندگان از مسافت‌های طولانی و با گذر و استراحت موقت در کشورهای مختلف برای زمستان‌گذرانی وارد استان ایلام می‌شوند که احتمال انتقال بیماری از آن‌ها وجود دارد.

سارایی افزود: برای جلوگیری از این امر با همکاری اداره کل دامپزشکی، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده و گزارش نشده است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده پرنده زخمی، بیمار یا خسته و یا مواجه با هر گونه تخلف یا حادثه‌ای که سلامت این پرندگان را تهدید می‌کند، موضوع را با شماره تلفن‌های 1540، 33332286 و 33331804 گزارش دهند.

کد خبر 356186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha