همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر از کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر خبر داد و گفت: خزر در گذشته بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تامین می‌کرد اما امروز بیش از ۳۵ کشور دنیا در رقابت با ایران برای افزایش سهم خود از خاویار جهان هستند.

خاویار

به گزارش ایسنا، محمدعلی یزدانی در کارگاه آموزشی روش‌های‌نوین پرورش ماهیان خاویاری در سمنان اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر امروزه صادرات این ماهی ارزشمند از ایران نیز با کاهش جدی روبرو بوده است و این در حالی است که در گذشته بیش از ۹۰ درصد خاویار دنیا به‌تنهایی در این دریاچه تولید می‌شده است،

وی به افزایش تولیدکنندگان خاویار در جهان اشاره و اضافه کرد: امروزه توجه به بحث آبزی‌پروری ماهیان خاویاری بیشتر شده و بیشتر کشورهای دنیا راغب به آبزی‌پروری ماهیان خاویاری و سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند.

دکتر یزدانی با بیان اینکه ایران نیز با توجه به دارابودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب خدادادی می‌تواند در این خصوص حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، خاطرنشان کرد: وجود گونه‌های با ارزشی ماهیان دریای خزر و شرایط اقلیمی و آب و هوایی(کلیمایی) بسیار مناسب و ارزان بودن نیروی کار از جمله ظرفیت‌های مهم کشورمان در این بخش است که می‌تواند به توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاوری در ایران کمک کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر با بیان اینکه ایران دارای برند مهم و خاص خاویار در جهان است تصریح کرد: برای حفظ این برند باید برای توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاویاری گام‌های اساسی برداشته شود.

وی به ظرفیت‌های سمنان در این بخش اشاره کرد و افزود: استان سمنان با دارا بودن شرایط بسیار خوبی از نظر کلیمایی و ظرفیت‌های مناسبی از نظر استخرهای ذخیره آب و کانال‌های انتقال آب ناشی از قنوات و چشمه‌سارها می‌تواند نقش مهمی در پرورش آبزیان خاویاری در ایران داشته باشد.

یزدانی ادامه داد: در همین رابطه برگزاری دوره روش‌های نوین پرورش ماهیان خاویاری و بحث تجاری‌سازی آن می‌تواند کمک بسیار خوبی به افزایش آگاهی و ارتقاء سطح علمی کارشناسان این استان کند.

وی بر افزایش دوره‌های آموزشی و رویکرد علمی به تولید تاکید و خاطرنشان کرد برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی آبزی‌پروری می‌تواند کمک شایانی به توسعه و افزایش ظرفیت صنعت آبزیان در این استان داشته باشد.

کد خبر 350612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha