همشهری آنلاین: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز طی آئینی روزشنبه 5 آبان آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ،در مراسم آغاز به کار پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز آیت ا... مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز،‌ ‌دکتر پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولین ادارت و نهادها ی فرهنگی، اساتید دانشگاه و اقشار مختلف مردم حضور داشتند

در این مراسم آیت ا... مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز طی سخنانی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد:‌علیرغم گسترش رایانه و اینترنت و خدمات متعدد الکترونیکی،  کتاب هنوز فراگیرترین وسیله انتقال دهنده علوم گذشتگان به آیندگان است و به عبارتی کتاب تمدنهای بشری را به اوج رسانده و استعداد های بشری را شکوفا می نماید.

وی اظهار داشت:  طبق آماری که در سال 1992 میلادی  انجام گرفته افراد کتابخوان در مقایسه با افرادی که اهل مطالعه نیستند حس مسئولیت پذیری بیشتری دارند.

آیت ا... مجتهد شبستری  افزود: یکی از راههای مهم توسعه فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و ... توجه به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج آن  در میان جوانان و نوجوانان است چراکه مطالعه کتاب موجب تسلی خاطر است و روح انسان را به تعالی می رساند.

نماینده ولی فقیه در استان ضمن  اظهار تاسف از میانگین پایین مطالعه کتاب در کشور خاطرنشان کرد: طی بررسی های انجام گرفته سرانه  مطالعه هر فرد در طول روز یک دقیقه است و این در حالی است که هر ایرانی سالانه  73 تومان صرف خرید کتاب می کند.

وی گفت: دولت کریمه باید به امر کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری نموده  و با تخصیص یارانه باعث ارزان تمام شدن کتاب و دسترسی آسان جوانان به کتاب شوند چرا که مردمی که از لحاظ فرهنگی سقوط کنند بی شک در مسائل اقتصادی و سیاسی نیز ثباتی نخواهند داشت.

آیت ا... مجتهد شبستری با بیان اینکه دارایی مانعی برای دانایی شده است گفت: در جمهوری اسلامی در سالهای اخیر تلاشهای زیادی صورت گرفته و بر تعداد کتابخانه های عمومی افزوده شده است اما آنطور که شایسته این ملت است اقدام نشده و با اینکه انقلاب اسلامی ایران ماهیتی فرهنگی دارد بودجه تخصیص یافته برای بخش فرهنگ بسیار اندک است.

وی در خاتمه خواستار افزایش کتابخانه ها و قرائتخانه ها در مساجد و روستاهای کشور و احداث آن در شهرک های جدیدالتاسیس  شد و تاکید کرد: صدا و سیما و رسانه های گروهی  باید در معرفی کتابخانه ها و کتابهای مفید و ارزنده گامهای مثبتی بردارد.

در ادامه دکتر پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت بخشهای اقتصادی از بخش فرهنگ در سایر کشورها نمایشگاه کتاب تبریز را به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب استانی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با حمایتهای مادی و معنوی نهادهای استانی شاهد برگزاری همه ساله نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز باشیم.

وی گفت: ما در مسائل فرهنگی نیازمند ایجاد بستر مناسب و زمینه سازی محکم هستیم تا یک حرکت  فرهنگی استمرار داشته باشد و نهالی که کاشته شده به ثمر برسد.

دکتر پرویز ایجاد کتابخانه های متعدد در مدارس و اهتمام به امر ترویج کتابخوانی در میان دانش آموزان و دانشجویان را  فکرهایی دانست که در سالهای اخیر شکل عملیاتی به خود گرفته است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: امیدواریم اجرای برنامه های فرهنگی و هنری منوط به انتصاب افراد مختلف نباشد و ثباتی در اجرای این برنامه ها صورت گیرد.

دیگر سخنران این آئین حجه الاسلام تاج الدینی نائب رئیس کمیسون فرهنگی مجلس بود.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با رفع مظلومیت از بخش فرهنگ  خاطرنشان کرد: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با فرهنگ بسان سایر رهنمودهای ایشان راهگشا است و نباید این سخنان مورد کم توجهی قرار گرفته و با بی اعتنایی روبرو شود.

وی افزود: در حال حاضر بودجه فرهنگ  5/4 درصد است و اگر بخواهیم تحولی در عرصه فرهنگ ایجاد شود  باید این اعتبارات به 10 درصد افزایش یابد .

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  متاسفانه کتاب هنوز در سبد کالای شهروندان جایگاهی نیافته و غیر از فرهنگیان و قشرهای تحصیلکرده سایر اقشار توجه چندانی به کتاب ندارند خاطرنشان کرد: با وجود گسترش کتاب های الکترونیکی و رسانه های دیجیتالی جایگاه کتاب در فرهنگ جامعه بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: با جلسات متعددی که در کمیسیون فرهنگی مجلس و سایر نهادهای فرهنگی برگزار شده است 200 میلیارد ریال  برای گسترش کتابخانه ها و تجهیز آن  در مدارس تخصیص یافته است.

حجه الاسلام تاج الدینی افزود: اگر بخواهیم فرهنگ مطالعه را به استاندارد جهانی رسانده و ترویج نماییم باید  از مدارس و دانشگاهها آغاز نماییم چرا که اگر جوانی با کتاب و مطالعه آشنا شود بدون شک در مقابل بسیاری از انحرافات ایستادگی خواهد کرد.

وی در پایان خواستار ایجاد یک زنگ مطالعه در مدارس و چند واحد دانشگاهی برای مطالعه خارج از درس دانشجویان در سطح دانشگاهها شد.

دیگر سخنران این آئین احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود.

 وی با اشاره به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی گفت:‌ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از خانواده ها و محیط های آموزشی و مذهبی شروع شود چراکه تمایل برای خواندن باید در دوران کودکی ایجاد گردد.

وی افزود: رسانه های گروهی و پدید آورندگان کتاب نیز از عوامل تاثیرگذار بر گسترش فرهنگ کتابخوانی محسوب می شوند.

وی برگزاری نمایشگاههای کتاب را بهترین عرصه برای رقابت و پیشرفت ناشران دانست و افزود : برگزاری نمایشگاه کتاب زمینه را برای گسترش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم می سازد.

احمدی خواستار توجه جدی مسئولین استان به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز شد و با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف ملی و بین المللی در ماه های آتی تصریح کرد: هزینه های برگزاری اغلب جشنواره ها از سوی وزارتخانه تامین می شود چراکه تمامی اعتبارات فرهنگی جذب شده از استان صرف برگزاری این نمایشگاه شده است.

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تبریز در مساحت 35000 مترمربع با حضور بیش از 900 ناشر داخلی، و 50 ناشر خارجی با بیش از صد هزار عنوان کتاب تا هشتم آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین االمللی تبریز برپاست.

از ویژگی‌های این نمایشگاه می‌توان به ارائه تازه‌های کتاب و اندیشه‌های نو و افکار جدید اشاره کرد.

همچنین از برنامه های جنبی این نمایشگاه می‌توان به نمایشگاه مطبوعات محلی  و فعالیت‌های دفاتر خبرگزاری‌ها و برگزاری سرای اهل قلم، نشست‌های متعدد علمی، ایستگاه نقاشی کودکان و نوجوانان و ‌ایجاد غرفه ویژه سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی اشاره کرد.

کد خبر 35041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز