گروه ادب و هنر: ماجرای مالیات کتابفروشان و ناشران یک بار دیگر به موضوع مورد بحث میان فعالان این عرصه تبدیل شده و یک بار دیگر این پرسش را مطرح ساخت که واقعا مسئله‌ای به این روشنی، تا این اندازه بحث‌برانگیز است؟

این بار، نخستین زمزمه‌های این ماجرا از ناشران شهرستانی شنیده شد که به تبعیض میان ناشران تهرانی و شهرستانی معترض بودند.

اما تنها 5 روز بعد، در تهران نیز خبرهای ناخوشایندی منتشر شد و خبر رسید که در برخی حوزه‌ها کتابفروشان همچنان مجبور به پرداخت مالیات شده‌اند.

رئیس هیات مدیره این  اتحادیه در نخستین اظهار نظر، توپ را طبق معمول به زمین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انداخت و گفت: مشکل این است که وزارت دارایی و وزارت ارشاد باید هر دو سال یک بار موارد اختلافی در برداشت و تفسیر قانون را با یکدیگر احصاء کنند و در دوره کنونی وزارت ارشاد نتوانسته اختلافات موجود با وزارت دارایی را حل کند و مسئله معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها را قطعی کند و در نهایت کتابفروشان مجبور به پرداخت مالیات شدند.

حسن کیائیان تایید می‌کند: « وزارت امور اقتصادی و دارایی به ما اعلام کرده است که کتابفروشی هایی که تا کنون بر اساس بند ل ماده 139 قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف بودند مشمول این قانون نمی شوند و حتی باید مالیات سال‌های گذشته را هم بپردازند.»

به گفته کیائیان، وزارت دارایی به کتابفروشان اخطار داده است که باید هم مالیات سال گذشته( که از پرداخت مالیات معاف بودند) و هم دیرکرد آن را بپردازند. یعنی «برای دوره ای هم که مشمول معافیت بودیم ما را جریمه کرده اند.»

مطابق بند ل ماده 139«فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معافند.»

هرچند که سابقه معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان به 6 سال پیش و لایحه پیشنهادی وزارت ارشاد دولت خاتمی به مجلس ششم بازمی گردد، اما بند ل به قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس ششم اشاره دارد.

همان بندی که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، یک روز پس از سخنان رییس هیات مدیره خود، در یک بیانیه رسمی به آن استناد کرد و این بار اعلام داشت: «معافیت مالیاتی کتابفروشی ها منتفی نیست و این مشکل از سوی حوزه‌های تابعه سازمان معافیت مالیاتی به وجود آمده، پس صورت قانونی ندارد.»

یک روز پیش از انتشار این بیانیه، احمد کمالی، معاون مدیرکل امور کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری مهر گفته بود: تصور ما این است که کتابفروشی‌ها هم مانند ناشران بر اساس قانون مصوب سال 1382 مجلس شورای اسلامی از پرداخت مالیات معاف هستند. بر اساس توافق صورت گرفته میان وزارت ارشاد و وزارت دارایی این مشکل می بایست رفع می‌شد و مشخص نیست که چرا برای کتابفروشی‌ها مشکل به وجود آمده است.

این احتمالا همان اعلام موضعی است که اتحادیه ناشران را پس از اظهارات مایوسانه کیائیان، به انتشار بیانیه یادشده تشویق کرده است. به این ترتیب و برخلاف دفعات گذشته، این بار وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران در یک سنگر قرار گرفته و مبارزه برای ندادن مالیات آغاز می‌شود.

پس از کمالی، این مشاور فرهنگی وزیر ارشاد است که به سنگر ناشران می‌پیوندد. حمید قبادی با یادآوری بند جادویی ل خبر می‌دهد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای از سازمان امور مالیاتی خواستار رعایت موارد قانونی این معافیت شده است.

قبادی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که زمان تحویل اظهارنامه مالیاتی پایان تیرماه اعلام شده است، امیدواریم با ارسال این نامه و پی‌گیری‌های صورت گرفته، مشکلات موجود مرتفع شود.

اما مدیران وزارت ارشاد که ظاهرا پس از چالش‌های گذشته با ناشران و مواردی چون برگزاری نمایشگاه کتاب، مساله ممیزی کتاب، یارانه کاغذ و... موضوع مالیات را موقعیت مناسبی برای ترمیم رابطه خودبا ناشران دیده‌اند، این بار یکی پس از دیگری به میدان آمدند تا مشکل هر چه سریع‌تر حل شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: مشکل قانونی که برای کتابفروشی‌ها پیش آمده ناشی از تفسیر به رای ممیزان مالیاتی است و ما تلاش می کنیم که قانون به اجرا درآید.

اما ماجرا به همین جا تمام نمی‌شود و پرویز از پادرمیانی شخص وزیر ارشاد نیز خبر می‌دهد.

به گفته معاون فرهنگی وزارت ارشاد، نامه‌نگاری انجام‌گرفته برای حل مشکل مالیاتی ناشران و کتابفروشان تا سطح وزرا بالا رفته است.

پرویز به فارس می‌گوید: برای این مسئله با وزیر اقتصاد و دارایی نامه‌نگاری صورت گرفته و نامه‌ای از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است. اگر لازم بود یک جلسه مشترک هم برای آن برگزار می‌شود و آن را پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 26350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز